چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
مشاهیر ایرانی به ایستگاه پنجاه و پنجم رسید

پنجاه و پنجمین جلد از سلسله کتاب‌های «مشاهیر ایرانی» با عنوان نسیم شمال منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب با عنوان فرعی «اشرف‌الدین قزوینی شاعری از خاندان برغانی» شامل 17 بخش با نام‌های «اشرف‌الدین و مشروطه»، «زندگی و هنر اشرف‌الدین»، «برخی شاخصه‌های فکری و هنری اشرف‌الدین»، «همگونی‌های فکری و موضوعی شعر اشرف‌الدین با شاعران دیگر»، «گزینه اشعار»، «مسمّط»، «مستزادها» و «ادبیات» می‌شود.
 
دیگر فصل‌های این کتاب نیز با عناوین «مرثیه»، «چند شعر با قالب ابتکاری»، «وفات یک دختر فقیر از شدت سرما»، «های و هواداری»، «نثرهای طنزآمیز»، «کباب»، «می‌ترسم» و «کتاب‌نما» به زندگی، آثار و ویژگی‌های اشعار نسیم شمال می‌پردازد.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اشرف‌الدین قزوینی در محله قملاق قزوین تولد یافت. در 6 ماهگی پدر را از دست داد اما به همت مادر و بزرگان خاندان برغانی خواندن و نوشتن را نزد شیخ عبدالرحیم قزوینی، مقدمات صرف و نحو و منطق و بیان را تا سطوح نزد ملاعلی طارمی در مدرسه صالحیه آموخت.
 
اشرف‌الدین در 1305 هـ ق به کربلا رفت و در حوزه علمی میرزا علامه برغانی صالحی و میرزا علی نقی برغانی صالحی، دو تن از علمای خاندان برغانی، شاگردی کرد و پس از بازگشت به قزوین راهی زنجان شد و نزد میرزا ابراهیم مسگر زنجانی، حکمت و ریاضیات آموخت.»
 
یکی از ترجیع‌بندهای نسیم شمال که در بخش گزینه اشعار به چاپ رسیده است چنین آغاز می‌شود:
«صبر کن آرام جانم، صبر کن
بعد از این تهران گلستان می‌شود
در دکان‌ها نان فراوان می‌شود
گوشت‌های شیشک ارزان می‌شود
مشکلات از صبر آسان می‌شود
صبر کن آرام جانم صبر کن
 
از برای نان گندم غم مخور
جان من از بهر گندم غم مخور
گر نداری «اراده قم» غم مخور
ور شرابت نیست خم‌خم، غم مخور
صبر کن آرام جانم، صبر کن»
 
کتاب «نسیم شمال» به قلم زکریا مهرور در شمارگان هزار نسخه به قیمت پنج هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات تیرگان به چاپ رسیده است.  
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها