دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹

رمان «جايي براي امنيت بيشتر» به قلم هیلاری مانتل نویسنده انگلیسی برنده جایزه بوکر سال 2009، رماني حماسی با محوریت انقلاب فرانسه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، انقلاب فرانسه (1789 تا 1799) سرزمینی را دچار هرج و مرج کرد، اما سرانجام رعايت حقوق بشر را نیز عملی کرد و به حکومت ملی امروزی شکل داد.
 
هیلاری مانتل در این رمان که نام اصلی آن «جايي برای امنیت بیشتر» است و در سال 2006 منتشر شده، درست بحبوحه گرداب انقلاب را نشانه می‌رود. در مورد انقلاب فرانسه در اواخر قرن 18 افسانه ها ساخته‌اند. میراث این انقلاب حقوق انسان ها، حکومت ملی، کلمه «آزادی»، برابری و برادری است اما یادآور ترور و اعدام های عمومی با گیوتین نیز هست. حدود 200 سال است که وقایع مربوط به این انقلاب سوژه ای برای رمان های تاریخی به دست می‌دهد و اين بار نیز هیلاری مانتل نویسنده انگلیسی با این رمان خود به ماجرای این رویداد بزرگ تاریخی قرن 18 پرداخته است.
 
«برادران» در مفهوم واقعی سه قهرمان اصلی رمان نیستند اما همان‌گونه که نویسنده زندگی سه انقلابی به نام های کامیل دمول، ژرژ دانتون و ماکسیمیلین روبسپیر را شرح می‌دهد ، آن‌ها همچون برادرند و رابطه عمیقی میانشان وجود دارد. نویسنده در پیشگفتار خود تاکید می‌کند که رمانش به شدت مبتنی بر واقعیات تاریخی مربوط به انقلاب است. 

مانتل بخش های نامشخص را آنقدر ماهرانه تکمیل می کند که مرزهای میان بازگویی‌های تاریخی و اثر ادبی عملا ناپدید می شود. درست در سنین جوانی این سه مرد که در خلال سال 1758 تا 1769 متولد شده‌اند ، بخش های خالی بسیاری را برای صورت بندی هنری در اختیار نویسنده قرار می‌دهد.
 
مانتل سه قهرمان داستان خود را به شکل ماهرانه ای برگزیده است. نه تنها به این دلیل که آنان از رهبران انقلاب فرانسه بودند و از ابتدای شروع وقایع تا پای جان به جنگ پرداختند بلکه به این خاطر که این سه مرد در عین حال از شخصیت های متفاوتی برخوردارند. 

دمول یک آزاداندیش هنرمند است که می توان گفت در ضمن سمبل مهم انقلاب را از خودش اختراع کرده، اما قابل اعتماد نبودن و بی ثباتی‌اش علت شکست اوست. در مقابل دانتون مردی خودپسند و خوشگذران است که در درجه اول در راستای حل مشکلات شخصی اش فعالیت می کند اما روبسپیر نقطه مقابل هردوی آن هاست. او که اهل رشوه نیست، خود را تمام و کمال وقف آرمان های انقلاب کرده و این آرمان ها را مهم تر از انسان ها می‌داند. 

روبسپیر لحظه به لحظه به عنوان قدرت اصلی در دسیسه چینی ها شناخته می‌شود. اگر چه دمول و دانتون می توانند روبسپیر را به این دلیل که می‌خواهد مرتبه خدایی انقلاب را داشته باشد مسخره کنند ،اما آن‌ها همچنین دغدغه هایی را نیز در ذهن خود دارند که از جمله آن ها این است که مسخره کردنت تو را به سختی های دیگری می‌اندازد. 

رمان «جايي براي امنيت بيشتر» در 1101 صفحه اثری بسیار طولانی است. مانتل اپیزود به اپیزود کتابش را پر کرده تا رویدادهای پیچیده این زمان هیجان انگیز را به تصویر بکشد. تنها فهرست شخصیت های این کتاب مشتمل بر پنج صفحه است. با وجود اين نويسنده موفق می‌شود در این رمان خود روح زمان انقلاب فرانسه را به شکلی گویا و قانع کننده ایجاد کند. 

رمان «جايي براي امنيت بيشتر» به قلم هیلاری مانتل به تازگي با عنوان «برادران» به ترجمه کاترین راتسوم و سابینه روت به زباني آلماني، در 1101 صفحه در انتشارات دومونت منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها