پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» منتشر شد

کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» به قلم علی اسدیان توسط انتشارات نوروزی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات نوروزی کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» به قلم علی اسدیان را منتشر کرد. این کتاب به جدیدترین مسائل روز تربیتی و آموزشی در برخورد با فرزندانی می‌پردازد که در مرحله حساس گذر از دوران کودکی به نوجوانی هستند.

برنامه‌ریزی در راستای اصلاح و گسترش آموزش و پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، به آگاهی و شناخت کافی از نگرش‌ها، مسائل و مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان نیاز دارد. به خصوص کسب اطلاعات در مورد آخرین تحقیقات و تجربیات متخصصین این امور در سراسر جهان می‌تواند در انتخاب راهکارها و شیوه‌های موثر در جهت رسیدن به اهداف، نقش مهمی ایفا کند.

کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» به قلم علی اسدیان یک راهنمای عملی و کاربردی برای والدین، مربیان و متخصصان روان‌شناسی است که به تربیت و مدیریت رفتار کودکان و نوجوانان پرداخته‌است. محتوای کلی این کتاب به ارائه‌ی تکنیک‌ها، راهکارها و روش‌هایی برای بهبود و تغییر رفتارهای ناپسند کودکان می‌پردازد.

موضوع اصلی این کتاب، آشنایی و مدیریت رفتارهای کودکان و نوجوانان، مراحل رشد و نیازهای این دوره است. این مطالب به والدین و مربیان کمک می‌کنند تا با شناخت عوامل تحت‌الشعاع، تغییرات مثبت در رفتار کودکان خود ایجاد کنند. کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» با ارائه‌ی راهکارهایی به والدین ابزارهایی ارائه می‌دهد تا روابط خود با کودکان و نوجوانان را بهبود دهند.

کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» در دو بخش مطالب خود را ارائه کرده‌است. در بخش اول کتاب مراحل دوره کودکی و عواملی اثر گذار در ارتقای رشد و سلامت کودک با ذکر مثالهایی به زبان ساده نوشته شده‌است. در بخش دوم کتاب مراحل زندگی در دوره نوجوانی، نیازها، رفتارها، عوامل خطر و عوامل موثر در ارتقای سلامت نوجوانان بیان‌شده‌است.

بخش اول کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» شامل دو فصل با عناوین «مراحل رشد و نیازهای کودک» و «اعتماد و عزت نفس در کودکان» است. در بخش دوم مطالب مربوط به دوره نوجوانی در ۸ فصل با عناوین «مراحل رشد سبک زندگی تفاوت‌ها نیازها و رفتارهای ارتقا سلامت نوجوان»، «یک رویکرد جدید به تقسیم بندی مراحل رشد نوجوانی»، «تفاوت‌های جنسیتی و رفتارهای نوجوانی»، «شکاف بین آگاهی و رفتار در ارتقای سلامت»، «اهمیت نظریه‌های رفتاری برای موفقیت برنامه‌های سلامت نوجوانان»، «گوش دادن به نیازها و خواسته‌های نوجوانان»، «نظریه‌ها و مراحل رشد نوجوانان» و «ایجاد برنامه‌های سلامت نوجوانان» تالیف شده‌است.

در بخشی از کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» می‌خوانیم: «انسان در طول زندگی خود دوره‌های مختلفی را طی می‌کند. هر کدام از این دوره‌ها اهمیت خاص خود را دارند. اما مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر انسانی دوره کودکی و نوجوانی است. در این دوره ما شاهد تغییرات در ابعاد جسمی و روانی هستیم.

کودکی به محدوده سنی گفته می‌شود که از تولّد تا دوران بلوغ را دربرمی‌گیرد. کودک ما یک کودک نیست، بلکه یک انسان کوچک است که همه چیز را درک می‌کند و اگر این کودک را یک انسان کامل بدانیم پس باید گفت که هر دوره از زندگی او وابسته به دوره دیگری است. کودک ما ابتدا احساس می کند، بعد تقلید می کند، الگو می گیرد، یاد می گیرد و انجام می دهد. رفتار والدین تاثیر زیادی در طی مرحله کودکی دارد.

در نوجوانی همه افراد تغییرات شخصیتی، فیزیکی و اجتماعی را تجربه می کنند. مرحله نوجوانی نوعی انتقال بین دوره کودکی و جوانی یا بزرگسالی است. انتقال به معنای سازگاری با تغییرات است هر اندازه تغییرات سریعتر رخ بدهد، سازگاری دشوار تر خواهد بود. در آستانه بلوغ، تغییرات سریعی در بدن انسان پدید می آید. همراه و همزمان با این تغییرات، تمایلات و گرایش های فرد دگرگون می شود. در حقیقت در این مرحله، افراد می آموزند که چگونه باید رشد کنند و در برابر بحران های دوران نوجوانی از خود مقاومت نشان دهند. برخی از این بحران ها ساده هستند و در طول زمان خود به خود از بین می روند، اما برخی دیگر ممکن است در زندگی نوجوانان اختلال ایجاد کنند. اینکه والدین و اطرافیان به چه صورت رفتار کنند ممکن است منجر به ایجاد سازگاری و یا تنش و سرکشی در نوجوان شود. آشنایی با مراحل رشد کودک و نوجوان و همچنین شناخت عوامل موثر، رفتارها و عوامل خطر کمک موثری در ارتقای سلامت افراد در این دوران خواهد داشت.»

مطالعه کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» به والدین، جهت کسب اطلاعات و راهنمایی‌های عملی برای برقراری ارتباط موثر با فرزندان خود و یاری رساندن به آن‌ها، معلمین مدارس (اعم از مدارس معمولی و مدارس کودکان استثنایی)؛ جهت آشنایی عملی با راهکارهای تربییتی و روان شناختی و همچنین شاغلین در امور مشاوره، برنامه ریزان آموزشی، روانشناسان مشاوره و مددکاران اجتماعی؛ جهت آشنایی با روش‌ها و تجربیات تربیتی در این زمینه و استفاده از این کتاب به عنوان یکی از منابع قابل قبول علمی آموزشی، پیشنهاد می‌شود.

کتاب «دوره کودکی و نوجوانی؛ مراحل رشد، نیازها و رفتارهای مرتبط با سلامت» در ۱۱۲ صفحه به قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات نوروزی منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها