جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
«قدرت مذاکره» نتیجه ۳۰ سال فعالیت و ساعت‌ها مطالعه من است/ «راز سر به مهر» دربردارنده خاطرات مذاکرات

سیدعباس عراقچی درباره کتاب «قدرت مذاکره» گفت: عنوان کتاب «قدرت مذاکره» سه معنا یا بُعد دارد؛ معنای اول درباره قدرتی است که برای مذاکره است. معنای دوم درباره قدرتی است که مذاکره برای کشور تولید می‌کند و معنای سوم در باب قدرتی است که مذاکره‌کننده باید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبری روابط خارجی، در جلسه رونمایی از کتاب «قدرت مذاکره» که در غرفه انتشارات اطلاعات سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی کتاب حضور داشت به پرسش‌های اختصاصی خبرنگار ایینا پاسخ داد.

عراقچی درباره مهم‌ترین نکاتی که در کتابش بیان کرده است، گفت: کتاب «قدرت مذاکره» نتیجه ۳۰ سال تجربیات کاری من و ساعت‌ها مطالعه است. من این نوشته را تدریس هم کرده‌ام. کتاب اصول و مبانی مذاکره را در به صورت نظری شرح می‌دهد و وارد مراحل عملیاتی مذاکره می‌شود و به این معنا کاربردی هم هست. مسائل تئوریک با مثال‌هایی از واقعیت‌های عینی و تجربیات عملی من ترکیب شده است. کتاب می‌تواند نگاهی کلی نسبت به مذاکره و نگاهی جزئی نسبت به نحوه مذاکرات ارائه بدهد.

وی افزود: محتوایی که مد نظرم بوده در عنوان کتاب لحاظ شده است؛ عنوان کتاب «قدرت مذاکره» سه معنا یا بعد دارد؛ معنای اول درباره قدرتی است که برای مذاکره است. معنای دوم درباره قدرتی است که مذاکره برای کشور تولید می‌کند و معنای سوم درباب قدرتی است که مذاکره‌کننده باید داشته باشد. آنچه از نظر من اهمیت دارد و در واقع نوآوری کتاب هم محسوب می‌شود، معنای دوم است. یعنی اینکه مذاکره خودش می‌تواند برای یک کشور قدرت تولید کند و موثر باشد. سعی کردم این نکات را نشان دهم.

عراقچی درباره اهمیت نگارش خاطرات دیپلمات‌های ایرانی گفت: دیپپلمات‌های زیادی در ایران خاطرات حود را نوشته‌اند. من خاطرات دوران سفارتم در ژاپن را با عنوان «ایران تایشی» نوشته‌ام. بخش زیادی از کتاب «راز سر به مهر» نیز خاطرات مذاکراتی ما است. در این کتاب نیز خاطرات مربوط به مذاکره را آورده‌ام. در آینده نیز انشاالله ادامه «راز سر به مهر» را تدوین خواهم کرد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها