سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
نگاهمان به فردوسی از منظر تجلیل  زبان فارسی و تمدن ایران است

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: به فردوسی نگاه تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران را داریم و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم، فردوسی کهنه نمی‌شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که عصر امروز، ۱۴ فروردین در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت شب‌های قدر عنوان کرد: یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید زاهدی و همرزمانش را گرامی می‌داریم و ان شاءالله خداوند نصرتش را کامل خواهد کرد و با اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونسیتی نماز را در بیت‌المقدس اقامه خواهیم کرد.

اسماعیلی در خصوص بزرگداشت مفاخر گفت: از همت انجمن مفاخر و آثار فرهنگی و همکارانم در استان خراسان تشکر می‌کنم که همت کردند و کار بزرگداشت فردوسی را به نحو شایسته جلو بردند. فردوسی حکیمی ویژه و نماینده شاخص و کم نظیر تمدن ایرانی اسلامی است. احیای زبان فارسی، حکمت، عقلانیت، خرد ورزی، عدالت و همه شاخصه‌هایی که در تمدنی بزرگ به دنبال آن هستیم در شاهنامه وجود دارد.

اسماعیلی با تاکید براینکه خراسان را حوزه تمدنی فاخر و بزرگ می‌دانیم، تصریح کرد: نقش خراسان در حوزه دانش‌های مختلف، کم نظیر بوده است. اگر مبدا آفرینش تمدن ایرانی اسلامی را ورود امام رضا (ع) به استان خراسان بدانیم، آغاز دوره طلایی تمدن ایرانی اسلامی است. در زمان تصدی‌گری وزارت فرهنگ تلاش کردیم خوانشی دقیق و مبتنی بر واقعیات تاریخی از تحولات کشور در سده‌های گذشته ارائه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: به فردوسی نگاه تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران را داریم و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم، فردوسی کهنه نمی‌شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد. در شب شعری که در حضور رهبری برگزار شد ایشان با ناراحتی از مظلومیت زبان فارسی گفتند؛ ما نقطه اوج را در این می‌بینیم که زبان فارسی به زبان علمی دنیا تبدیل شود و این را هدفی مهم قرار داده‌ایم. در انجمن مفاخر بنا داریم با این خوانش و نگاه به سمت تعظیم و تکریم از این بزرگان برویم. در حوزه فردوسی و مفاخر خراسان عطار، نیشابوری و خیام را داریم؛ آن خطه به قدری فرهیخته پرورش داده که فقط از نیشابور سه مناسبت در تقویم درج شده است. بخش هایی از خراسان قدیم از بلخ تا سمرقند و بخارا خودشان را جزء همین خطه فرهنگی می‌دانند.

وی افزود: بخشی از شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را در خراسان راه‌اندازی می‌کنیم. امسال به مدت چهل روز بنیاد بین المللی امام رضا (ع) رویدادهایی را تا روز میلاد امام رضا (ع) تدوین کرده که از این اقدام نیز استقبال می‌کنیم.

نگاهمان به فردوسی از منظر تجلیل  زبان فارسی و تمدن ایران است



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه تمدنی به گذشته داریم و نمی‌خواهیم صرفاً از شخصیت‌ها ستایش کنیم، گفت: در دوره تاریخی ویژه‌ای قرار داریم جمهوری اسلامی به زعامت رهبر انقلاب به دنبال تمدن سازی نوین است و وقتی چنین نگاهی وجود دارد باید خوانشی منطبق بر واقعیت‌های تمدنی رخ دهد. در این دوره تاریخی در خراسان شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف رشد کرده‌اند که یکی از شاخص‌ترین آنها، حکیم فردوسی است.

اجرای ۲۰۰ برنامه بزرگداشت مفاخر در سال گذشته

در ادامه مراسم، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تشکر از وزارت فرهنگ به جهت اهمیت بخشیدن به مفاخر ایران گفت: توجه به مفاخر در این دوره بسیار بیشتر شده است به طوری که برای بزرگانی چون نظامی و فردوسی ما در همه شهرها و حتی خارج از کشور شاهد مناسبت‌هایی چندروزه بوده‌ایم. سال گذشته با حمایت وزارت فرهنگ، وزارت میراث فرهنگی و شهرداری مشهد ما شاهد مراسمی بزرگ و کم سابقه برای بزرگداشت فردوسی بودیم.

وی ادامه داد: خوشحالیم که یکی از دغدغه‌های وزیر و وزارت فرهنگ بزرگداشت مفاخر است. سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ برنامه برای نکوداشت مفاخر داشتیم که عمده این برنامه‌ها نکوداشت مفاخری بود که امروز زنده هستند و این جزو افتخارات ما است. یکی از برنامه‌های مهم ما نکوداشت ابن حسام خوسفی شکل گرفته است. او حماسه سرایی بود که بعد از فردوسی در آن منطقه اشعار حماسی سروده است. در نظر داریم این را به حماسه بزرگ قهرمانی و دلاورمردی دوران دفاع مقدس و فتح خرمشهر پیوند بزنیم و دنبال کنیم و این خط سیر حماسه را تا فتح خرمشهر ادامه خواهیم داد.

در ادامه مراسم از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و کتاب همایش سال گذشته رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها