ادبیات داستانی
-
«گمشده در مه» با «راز یک معما» در بازار کتاب؛
انتشار همزمان دو رمان از نویسنده جوان اصفهانی
دو رمان «گمشده در مه» و «راز یک معما» اثر غزاله بزرگ زاده، نویسنده جوان اصفهانی منتشر شد. در هر دو رمان، شخصیت اصلی را یک زن به عهده دارد و مواجهه او با مسائل اجتماعی به تصویر کشیده میشود.
-
مترجم کتاب «تا پلاک 140»:
محتوای آثار دفاع مقدس جذابیت لازم برای جذب مخاطب جهانی را دارد
علی شهسواری گفت: مهمترین بحثی که مانع از پیشرفت ما در زمینه ترجمه آثار دفاع مقدس شده، بحث تبلیغ و پخش است و همین امر باعث شده مخاطبان در سایر کشورها اطلاعات زیادی درباره آثار منتشرشده در این حوزه در اختیار نداشته باشند. اگر این آثار در دسترس آنها قرار گیرد، محتوای آثار اینقدر کشش دارد که مخاطب را جذب کند.
-
سمیه عالمی مدرس داستاننویسی در قم:
خواننده اصلیترین سرمایه نویسنده است
سمیه عالمی نویسنده و مدرس داستاننویسی، در نشست رونمایی از کتاب «یکی در میان زندگی ما راه میرود» در قم گفت: خواننده اصلیترین سرمایه نویسنده است.
-
دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس:
«هویت ملی» در ادبیات داستانی دفاع مقدس به سمت «هویت دینی» سوق داده شده است
دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: هویت ملی در ادبیات دفاع مقدس در سه شاخص «هویت شیعی» و «هویت اماممحور» و «ولایتمحور» خودش را نشان داده است، یعنی در ادبیات داستانی دفاع مقدس، هویت ملی به سمت هویت دینی سوق داده شده و هویت دینی به سمت هویت شیعی حرکت میکند و از میان ابعاد مختلف هویت ملی، آنچه که در ادبیات داستانی دفاع مقدس تداوم فرهنگی پیدا کرده، بحث شیعهبودن است.
-
نویسنده رمان «جنون خدایان» در گفتوگو با ایبنا:
رفیقبازی یا بازیهای پنهانی به ادبیات تالیفی ضربه میزند
امیر خداوردی نویسنده رمان «جنون خدایان» با اشاره به کارشکنی برخی افراد در راه معرفی رمانهای تالیفی، از آنچه «مافیای ادبی در فضای ادبیات داستانی» نامید، سخن گفت و تاکید کرد: رفیقبازی یا بازیهای پنهانی به ادبیات تالیفی ضربه میزند.
-
مدیر مدرسه اسلامی هنر قم در آئین اختتامیه «داستان پیامبر» عنوان کرد؛
تشریح زندگی پیامبر در قالب داستان باب گفتوگو را با جهان مسیحیت باز میکند
حجتالاسلام سید محمدحسین نواب با تأکید بر اینکه باید نگاه متفاوتی به شخص پیامبر که شناسنامه، هویت و دین ماست داشته باشیم، تصریح کرد: بهنظر میرسد اگر اصول دینی و اخلاقی و انسانی پیامبر را برای غربیها توضیح دهیم، تازه باب گفتوگو باز میشود.
-
مجید شفیعی در نشستی در قزوین:
ادبیات کودک و نوجوان باید از اسارت مرزها آزاد شود
مجید شفیعی نویسنده حوزه کودک و نوجوان در قزوین گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، آثاری که در قید و بند مرزها و فرهنگ خاص نبودهاند، همواره بیشتر توانستهاند رضایت مخاطبین را کسب کنند.
-
یادداشت مهمان؛
آشناییزدایی در آثار داستاننویسان جوان به مثابه نگاهی نو و بدیع
ساسان ناطق، نویسنده و مدیر دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری کشور، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است، به آشناییزدایی در آثار داستاننویسان جوان پرداخته و عنصر «خیال» را یکی از ابزارهای کاربردی این موضوع دانسته است.
-
گفتوگو با داستاننویس دریانورد بوشهری؛
درخت داستاننویسی بوشهر پُر شاخ و برگ شده است
حسین باقری، منتقد ادبی، داستاننویس و شاعر بوشهری معتقد است: درخت داستاننویسی بوشهر، پر شاخ و برگ شده است. همین امر، کمک میکند تا زمینهساز ظهور و به بلوغ رسیدن نویسندگان تازهکار و نوپا شود. تا جاییکه من میدانم، ارتباط صمیمانهای بین تمام نسلهای داستاننویسی بوشهر برقرار است و هر یک بهنوعی چراغ راه دیگری هستند
-
گفتوگو با نویسنده نوقلم مشهدی؛
ادبیات داستانی در خراسان فاقد گردش نخبگانی/ ناشران به نوقلمان بها نمیدهند
فاطمه کنعانی، نویسنده نوقلم مشهدی در حوزه ادبیات داستانی معتقد است که ناشران فقط با افراد مشهور کار میکنند و اعتمادی به تازهکاران ندارند.
-
«چشمهایم در اورشلیم» در قاب یک کتاب
رمان «چشمهایم در اورشلیم» نوشته مریم مقانی از سوی نشر معارف در قم به چاپ رسید.
-
گفتوگو با منتخب جایزه جلال آلاحمد؛
هجمهها به «وضعیت بیعاری» ناعادلانه است
حامد جلالی که به خاطر نگارش رمان «وضعیت بیعاری»، عنوان شایسته تقدیر را در دوازدهمین جایزه ادبی جلال آلاحمد از آن خود کرد، با گلایه از آنچه «هجمههای ناعادلانه» به کتابش نامید، آنها را «ظلمهای مشهودی که نمیتوان انکارشان کرد»، دانست.
-
گفتوگو با دبیر «دوسالانه داستان کوتاه نارنج»؛
میخواستیم جهرم را بهعنوان شهر دوستدار ادبیات به همه معرفی کنیم
محمد بادپر، دبیر «دوسالانه ادبی داستان کوتاه نارنج» ضمن اشاره به اینکه نگاه این جایزه ادبی، ملی است، تاکید کرد: معرفی شهرستان جهرم بهعنوان یک شهر دوستدار ادبیات و با فرهنگ، همواره دغدغه اصلی ما بوده است.
-
مدیر انجمن ادبی پیرنگ خبر داد؛
ارسال بیش از 100 اثر به جشنواره ملی داستاننویسی قم
مدیر انجمن ادبی پیرنگ با اشاره به برگزاری دومین جشنواره داستاننویسی استان قم در سطح ملی، گفت: تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر از شهرهای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
-
در روزهای پایانی سال؛
«چپدستها» از راه رسید
رمان «چپدستها» اثر یونس عزیزی در 224 صفحه با شمارگان 1500 نسخه از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار کتاب شد.
-
محمدعلی رکنی از کتاب تازه خود گفت؛
«پیامبر بیمعجزه» با مقولات ترس و ایمان کلنجار میرود
محمدعلی رکنی با بیان اینکه وقتی ایمان در آدم اتفاق افتاد، تازه مورد امتحان قرار میگیرد و موفقیت در هر مرحلهای، امتحانی سختتر به دنبال دارد، گفت: «پیامبر بیمعجزه» کلنجاری با مقوله ترس و ایمان است.
-
دومین جشنواره «داستان قم» فراخوان داد
دومین دوره جشنواره ملی «داستان قم» در سه بخش داستانک، داستان کوتاه و داستان مصور، فراخوان داد.
-
در کارگاه ادبی «هزارتو» در قم مطرح شد؛
رضایی: خواندن قصههای کهن به نویسنده کلمه میدهد
احسان رضایی روزنامهنگار ادبی و پژوهشگر که در اولین دوره حمایت از تولیدات ادبی هنری نوجوان، با عنوان «هزارتو» سخن میگفت، تاکید کرد که خواندن قصههای کهن در آثاری مانند گلستان سعدی و تذکره الاولیا و منطقالطیر عطار، به نویسنده کلمه میدهد.
-
منتخب بخش یادداشت جایزه کتاب و رسانه:
ریویونویس حلقه وصل پدیدآورنده کتاب با مخاطب آن است
منتخب جشنواره نوزدهم کتاب و رسانه در بخش یادداشت نوشتاری، با ارائه تعریفی از ریویونویسی برای کتاب، کارکرد این ژانر مطبوعاتی را ارائه چشمانداز کاملی از کتاب و نویسنده به مخاطب دانست.
-
حامد اشتری در «عصرانه کتاب» در قم:
نویسنده باید بتواند امر تاریخی را در خود درونی کند
حامد اشتری، داستاننویس با بیان اینکه نویسنده باید امر تاریخی را در خود درونی و با آن زندگی کند، گفت: نویسنده باید سراغ تاریخ برود؛ با این رویکرد درام او رنگ و بوی تاریخ به خود میگیرد.
-
نگاهی به نخستین داستان بلند خاورانی؛
خاطرههایت را بینداز دور!
نخستین داستان بلند علی محمدی خاورانی با عنوان «از آن پس یا خاطرههایت را بینداز دور» بهتازگی ازسوی نشر داستان منتشر شده است.
-
گفتوگو با مریم راهی داستاننویس قُمی؛
داستانهای ما برگرفته از مذهب یا فقدان مذهب است
مریم راهی نویسنده جوان اهل قُم و خالق داستانها و رمانهایی مانند «برپا»، «در خوابهایم» و «فردا مسافرم»، با بیان اینکه هر اثری که خلق میکنیم از محیطِ وجود یا نبود مذهب عبور میکند، گفت: داستانهای ما برگرفته از مذهب یا فقدان مذهب است.
-
پای درد دلهای نویسنده جوان نجفآبادی؛
چاپ کتاب با ناشر، عَرضه با نویسنده!
«پوریا منزه» داستاننویس نجفآبادی پس از کشوقوسهای سخت و گزینشی بازار نشر، پس از دو دهه فعالیت ادبی، حالا خودش برای چاپ کتابهایش آستین بالا زده است.
-
یادداشت مهمان؛
ضرورت اقتباس از داستانهای معاصر ايرانی در آثار سینمایی
«هلن اولیائینیا» مترجم، پژوهشگر ادبیات و مدرس دانشگاه اصفهان در یادداشتی برای ایبنا با عنوان «دعوتی خاضعانه از سینماگران ارجمند»، به آنها یادآور شده است: با ساختن آثار سینمایی مبتنی بر آثار ادبی معاصر نویسندگان ایرانی، هم به ثبت تصویری آفرینشهای تخیلی پرداخته میشود و هم کارهای سینمایی جذابی ارائه خواهد شد.
-
محمد کشاورز از سیر تحول جریان داستاننویسی در شیراز میگوید؛
تأثیر عمیق شیراز بر ادبیات داستانی ایران
در ادامه نشستهای ادبی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، محمد کشاورز به صحبت درباره سیر تحول داستان در شیراز پرداخت و از اثرگذاری آن جریان داستاننویسی ایران گفت.
-
روایت ابوتراب خسروی از ماهیت داستان و چرایی پیدایش آن گفت؛
داستان پدید آمد تا جریانی از مفاهمه ایجاد کند
در پنجمین شب از هفته کتاب و در ادامه سلسلهنشستهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، ابوتراب خسروی به صحبت درباره ماهیت داستان پرداخت و از چرایی پیدایش داستان و رمان گفت
-
ناصر قلمکاری در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
گمگشتگی و هویت؛ مضمون مشترک سهگانهام
نویسنده سهگانه «دیدار در کوالالامپور»، «زخم بوتیمار» و «یک ساعت بعد از کسوف» میگوید که در هر سه این رمانها گمشدهای وجود دارد و پیدا کردن و کشف هویت او مسئله مهمی است و انگار این سه اثر میتوانند انسان گمشده امروزی را بررسی و نقد کنند.
-
نویسنده «من، شماره سه» در گفتوگو با ایبنا:
میخواستم زبانی شاعرانه بیافرینم
عطیه عطارزاده گفت: تحقیقات زیادی درباره زبان بیماران روانی و به خصوص بیان اسکیزوفرنیک کردم و عمد داشتم که گسست زبانیِ ویژه این حالات مغزی را هم وارد داستان کنم، درواقع میخواستم زبانی شاعرانه بیافرینم.
-
حسین آتشپرور در گفتوگو با ایبنا:
نسل سوم داستاننویسان ایرانی از شعارنویسی و تعهدهای سیاسی فاصله گرفته است
حسین آتشپرور گفت: در داستانهای نسل سوم از شعارنویسی و تعهدهای سیاسی و آرمانی فاصله گرفته میشود و تعهد آنها انسانی است. بیشتر به سمت تجربههای فرمی- زبانی و ادبیت داستان میروند.
-
نویسنده رمان «جنون خدایان» در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
نویسندگی کار پر رنجی است/«جنون» ادامه «آلوت» است
امیر خداوردی با اشاره به اینکه نویسندگی کار سختی نیست بلکه کار پر رنجی است، رمان جدیدیش – جنون خدایان- را از این جهت که به شکل و شمایل باورهای امروزی میپردازد شبیه دومین رومانش – آلوت- معرفی کرد.