یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
تازه‌ترین آثار پژوهشی صاعدی منتشر می‌شود

عبدالعظیم صاعدی سه اثر پژوهشی را در نشر ناس در دست چاپ دارد. این آثار شامل پژوهش‌هایی درباره عرفان پروین اعتصامی، نام و القاب آخرین پیامبر حضرت محمد(ص) و خاندانش در آثار مولانا و نقد و بررسی شعرها و حکایت‌های پندآموز سعدی است.\

صاعدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثار پژوهشی‌اش گفت: یکی از این آثار کتابی است با عنوان «اختر چرخ ادب» که به تحقیقی درباره پروین اعتصامی اختصاص دارد. این کتاب در حققیت گزینش و نقد شعرهای عرفانی پروین اعتصامی است.

وی با تاکید بر این امر که پروین بیشتر به عنوان یک شاعر اخلاقی شناخته شده است اظهار داشت: تاکنون کمتر به این نکته توجه شده است که اخلاق پروین اعتصامی مبتنی بر چه نوع عرفانی است. من در این کتاب نشان داده‌ام که اخلاق او مبتنی بر عرفان شیعی است و ابیاتی را در تکمیل آن آورده‌ام.

این شاعر درباره ابیاتی که به عنوان مثال در کتاب ارائه کرده است توضیح داد: تمامی این ابیات نشان می‌دهند که منظور پروین از بیان مسائل عرفانی و اخلاقی به صورت کلی و همگانی نبوده است، بلکه تفکر او ریشه در عرفان شیعی دارد. طرز تفکر این شاعر بیشتر در میان مثنوی‌ها و مناظرات شعری او آمده است.

وی در ادامه به کتاب دیگرش با عنوان «آینه در آفتاب» اشاره و تشریح کرد: در کتاب «آینه در آفتاب»(آخرین پیامبر و خاندانش در آثار مولانا) هرکجا که مولانا درباره حضرت محمد(ص) و القاب و نام‌های او و خاندانش صحبت کرده و یا شعری سروده است آن مطلب را از نظر تاریخی و عرفانی نقد و بررسی کرده‌‌ام.

صاعدی این کتاب را که حجمی در حدود 500 صفحه دارد سال‌ها پیش تدوین کرده و طی یک سال اخیر بازنگری نهایی آن‌را انجام داده است.

وی درباره سومین کتاب پژوهشی در دست انتشارش اظهار داشت: «خردخیزی‌های سعدی»(مجموعه آموزه‌های اخلاقی شیخ مصلح‌الدین) در 220 صفحه کتابی است که به تفسیر و نقد اشعار پندآموز سعدی می‌پردازد.

شاعر مجموعه شعر «پرسه در پاییز» در ادامه توضیح داد: برای این اثر مقدمه‌ای کامل نوشته‌ام و در این مقدمه شاعرانی که پیش و پس از سعدی به پندگویی و بیان نصیحت پرداخته‌اند را به اجمال معرفی کرده‌ام و درباره این موضوع که چرا سعدی در میان تمامی این شاعران به شاعری پندگو در ادبیات فارسی مشهور، و بیشتر از دیگران شناخته شده است، توضیحاتی ارائه کرده‌ام.

وی در توضیح دلیل این امر افزود: سعدی به آن‌چه می‌گفته معتقد بوده و عمل می‌کرده است. سخن او ریشه در عملش دارد. آن‌چه سعدی در «گلستان» و «بوستان» چه در قالب نظم و چه در قالب نثر بیان کرده همگی پندیات و موعظه‌های اخلاقی هستند که خود به تمامی آن‌ها عمل می‌کرده و پای‌بند بوده است. 

هر سه کتاب «اختر چرخ ادب»، «آینه در آفتاب»(آخرین پیامبر و خاندانش در آثار مولانا) و  «خردخیزی‌های سعدی»(مجموعه آموزه‌های اخلاقی شیخ مصلح‌الدین) توسط نشر ناس در دست چاپ هستند و سال آینده روانه بازار کتاب می‌شوند.

عبدالعظیم صاعدی متولد 1324 است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه‌های شعر «باغ پیراهن تو بود»، «پرسه در پاییز»، «صبح پشت پنجره»، «روزهای جیوه‌ای»، «پاییز میهن من است»، «وقت هلاک خواب»، «ک‍ل‍ی‍د ه‍ف‍ت‌ آس‍م‍ان»، «ف‍ق‍ط ع‍ش‍ق‌ م‍ی‌ت‍وان‍د»(م‍ج‍م‍وع‍ه‌ای‌ از اش‍ع‍ار س‍ال‌های47 تا57 )، «گ‍زی‍ده‌ ادب‍ی‍ات‌ م‍ع‍اص‍ر»، « ن‍ام‌ دی‍گ‍ر زم‍ی‍ن‌»(ن‍م‍از ... وق‍ت‍ی‌ در م‍ا م‍ی‌ش‍ک‍ف‍د)، «سلام‌ ب‍ر ب‍ع‍ث‍ت»، «‌پله‌های آفتاب»(گذری بر منظر عرفان در شعر پروین و فروغ)، «ارتفاع بیدار عشق»، «ایستادن روی بال‌ها»(گزیده اشعار) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط