سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
«تاريخ فلسفه» از منظر علوم اجتماعي

نويسنده كتاب «تاريخ فلسفه» كتابش را مبنايي براي دريافت نظريه‌‌هاي جامعه‌شناسي برشمرد و گفت: دانشجويان با مطالعه اين كتاب، آبشخور اين نظريات را از طريق شرح افكار پيشگامان و تأثيرپذيري‌هاي آنان از ساير انديشمندان درمي‌يابند._

دكتر عباس محمدي اصل، مدرس جامعه‌شناسي دانشگاه علامه طباطبايي و نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: آنچه از علوم اجتماعي و انساني جوشيده است، در خاستگاه‌هاي فلسفي ريشه دارد، همان‌گونه كه بنيان‌گذاران علوم اجتماعي از فيلسوفان به شمار مي‌آيند.

وي اين كتاب را مبنايي براي دريافت نظريه‌‌هاي جامعه‌شناسي برشمرد و گفت: دانشجويان با مطالعه اين كتاب، آبشخور اين نظريات را از طريق شرح افكار پيشگامان و تأثيرپذيري‌هاي آنان از ساير انديشمندان درمي‌يابند. به همين دليل دانشجويان جامعه‌شناسي را نيز بايد از مخاطبان اين كتاب به شمار آورد. 

به گفته وي، اين اثر به روش كتاب «سير حكمت در اروپا» نوشته شده و با استفاده از روش معرفت‌شناختي، به صورت مختصر در پي طرح ديدگاه‌هاي مهم فلسفي براي دانشجويان است.

محمدي اصل يادآور شد: شرح اين ديدگاه‌ها با درك و برداشت‌هايم از آنها همراه شده است.

وي آغاز دامنه تاريخي بررسي‌هاي اين كتاب را اندكي قبل از يونان و از دوره پيشاتاريخ در بين‌النهرين برشمرد و گفت: آيين‌هاي ميترائيسم، زرتشت، بوديسم و همچنين آراي كنفوسيوس نيز در اين كتاب بررسي شده‌اند. بخش اصلي كتاب از يونان تا قرن بيستم را بررسي مي‌كند.

محمدي‌اصل دامنه ارزيابي‌هاي اين اثر در قرن بيستم را شامل نظريات ويليام جيمز و ويلهلم ديلتاي برشمرد.

به گفته وي، اين كتاب به انديشه غربي و غير اسلامي منحصر نشده و بخشي از آن شامل انديشه فلاسفه مسلمان نظير كندي، رازي، ابن رشد و فارابي است. همچنين قسمتي از كتاب نيز به بررسي تصوف اسلامي و آراي غزالي، ابن‌عربي و مولانا اختصاص دارد.

چاپ نخست كتاب «تاريخ فلسفه» در 526 صفحه و بهاي 70000 ريال از سوي انتشارات سفير اردهال منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط