دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
"ريشه در اعماق" از گونه انتقادی، تحليلي ادبيات جنگ است

محمدجواد جزيني در نشست نقد رمان "ريشه در اعماق"، اين اثر را تكنيكي‌ترين كتاب ابراهيم حسن‌بيگي دانست و گفت: نخستين آثار اين نويسنده در گونه گزارشي، تشويقي ادبيات جنگ قرار دارند و با رمان "ريشه در اعماق"، اولين گام را به سمت گونه انتقادي، تحليلي برداشته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) بيست‌ويكمين جلسه از سلسله نشست‌هاي "در جست‌وجوي خاطره آفتاب" با نقد و بررسي رمان "ريشه در اعماق" نوشته ابراهيم حسن‌بيگي، عصر يكشنبه 13 تير 89، با حضور محمدجواد جزيني، به عنوان منتقد در فرهنگسراي پايداري برگزار شد.

جزيني سخنراني خود را با تشريح كارنامه نويسندگي حسن‌بيگي آغاز كرد و اظهار داشت: ابراهيم حسن‌بيگي در سال 1336، در خواجه نفس شهر گرگان متولد شد. وي از سال 1356 با ورود به دوران خدمت سربازي، با انقلاب آشنا شده و به سمت فضاي فرهنگي سوق پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به اولين تجربه نويسندگي حسن‌بيگي در سال 1360 و سپس ورود وي به جبهه‌هاي جنگ، درباره تنوع سبك نگارش حسن‌بيگي تصريح كرد: اين نويسنده، 2 قالب ادبيِ داستان كوتاه و رمان و نگارش براي بزرگسال و كودك و نوجوان را تجربه كرده است كه در اين بين مي‌توان به برخي از مجموعه داستان‌هايش مانند؛ "چته‌ها"، "كوه و گودال" و "معماي مسيح" اشاره كرد.

اين منتقد ادبي همچنين درباره كتاب "ريشه در اعماق" به عنوان اولين رمان ابراهيم حسن‌بيگي گفت: اين اثر، تكنيكي‌ترين كتاب در كارنامه حسن‌بيگي است. در واقع پس‌زمينه تمام آثار اين نويسنده و مساله اصلي وي جنگ است.

محمدجواد جزيني در ادامه با توصيف 2 گونه ادبيات جنگ، گزارشي، تشويقي و انتقادي، تحليلي، درباره سبك كار ابراهيم حسن‌بيگي خاطر نشان كرد: نخستين آثار اين نويسنده در گونه گزارشي، تشويقي ادبيات جنگ قرار دارند و با رمان "ريشه در اعماق"، اولين گام را به سمت گونه انتقادي، تحليلي برداشته و به مسایل پشت جبهه نيز پرداخته است.

وي درباره رمان "ريشه در اعماق" اظهار داشت: اين اثر، زندگي شخصي به نام شفيع محمد، از خانواده‌اي فقير و اهل زابل را روايت مي‌كند كه به رغم مخالفت خانواده، به جبهه رفته و علاوه بر آسيب‌ديدگي قدرت بينايي و شنوايي‌، 2 دستش را از دست داده است. نويسنده، در اين اثر علاوه بر توصيف جنگ، انتقادات دلسوازنه‌اي دارد.

اين منتقد ادبي با اشاره به ديدگاه 2 گانه سوم شخص و تك‌گويي حسن‌بيگي در روايت رمان "ريشه در اعماق"، گفت: اين رمان اقليمي است. يعني جغرافيا و فرهنگ خاصي را شامل مي‌شود.

جزيني در پايان با تاكيد بر كمرنگ بودن حضور زنان در آثار ابراهيم حسن‌بيگي به دليل زمينه جنگي داستان‌هايش، اضافه كرد: رمان "ريشه در اعماق" به شیوه سيال ذهن نوشته و با ساختار اقليمي به معنا نزديك شده است.

رمان "ريشه در اعماق" كه براي اولين‌بار در سال 1373 توسط نشر برگ منتشر شده، عنوان برگزيده‌ جايزه‌ بيست سال ادبيات داستاني دفاع مقدس را نيز به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط