پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
انبياي الهي در كلام خدا

كتاب «تاريخ انبياء؛ قصص قرآن از آدم(ع) تا خاتم‌النبيين(ص)» نوشته آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ بيست و دوم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه دربردارنده قصص قرآني است، تاريخ زندگاني پيامبران الهي از حضرت آدم ابوالبشر(ع) تا حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) را با استفاده از منابع معتبر و به دور از خيال‌پردازي و افسانه‌‌سازي با قلمي شيوا به رشته تحرير درآورده است.

قرآن كريم بزرگ‌ترين كتاب آسماني است كه براي هدايت بشر نازل شده و بهترين هديه الهي براي انسان‌هاست تا آنها را به صراط مستقيم و راه سعادت و كمال راهنمايي كند و براي رسيدن به اين منظور از هر شيوه و وسيله‌اي بهره گرفته است. گاه از راه انذار و موعظه و گاهي از طريق تهديد و دادن بيم و ترس، زماني با تذكر و بار ديگر با نصيحت و خلاصه از هر راهي در اين‌باره استفاده مي‌كند. 

يكي از شيوه‌هاي جالب نيز نقل داستان‌هاي گذشتگان و ملت‌ها و اقوام گذشته است كه موجب اندرز و پند و عبرت ديگران است و به‌خصوص داستان زندگي و تاريخ پيامبران الهي كه الگوي انسان‌هاي ديگر بوده و همان‌گونه كه پيروي گفتارشان براي ما لازم است رفتار و عملشان نيز براي ما حجت و برهاني آشكار است كه بايد نمونه و الگوي زندگي ما باشد.

قرآن كريم خود نيز به اين شيوه دستور داده و به پيامبر بزرگوار خود فرموده: «فاقصص‌القصص لعلهم يتفكرون؛ داستان‌ها را برايشان بازگوي، شايد انديشه كنند(اعراف، آيه 176)». و در پايان داستان حضرت يوسف مي‌فرمايد: «لقد كان في قصصهم عبرة لاولي‌الالباب؛ به راستي كه در داستان‌هاشان عبرتي بود براي خردمندان(يوسف، آيه 111)».

اميرالمومنين علي(ع) در نامه‌اي كه به فرزندش امام حسن مجتبي(ع) مي‌نويسد، مي‌فرمايد: «قلبت را با موعظه و اندرز زنده كن، (و هواي نفست را) با زهد و بي‌اعتنايي بميران، دل را با يقين نيرومند ساز! و با حكمت و دانش، نوراني نما، و با ياد مرگ رام كن و آن را به اقرار به فناي دنيا وادار، و با نشان دادن فجايع دنيا او را بصير گردان! و از حملات روزگار و زشتي‌هاي گردش شب و روز برحذرش دار! اخبار گذشتگان را بر او عرضه نما! و آن‌چه را كه به پيشينيان رسيده است يادآوريش كن، در ديار و آثار مخروبه آنها گردش‌نما و درست بنگر آنها چه كرده‌اند، ببين از كجا منتقل شده‌اند و در كجا فرود آمده‌اند، خواهي ديد از ميان دوستان، منتقل شده و به ديار غربت بار انداخته‌اند، گويا طولي نكشد كه تو هم يكي از آنها خواهي بود. (بنابراين) منزل‌گاه آينده خود را اصلاح كن، و آخرتت را به دنيا مفروش.(نهج‌البلاغه، نامه 31)» 

تاريخ گذشتگان سراسر پند و عبرت و درس زندگي است، چه ملت‌ها و اقوام بزرگي كه در تاريخ آمدند و كشور گشايي‌ها و فتوحاتي كردند ولي در پايان به خاطر فساد و شهوتراني و رفاه طلبي نابود شده و نامشان در زواياي تاريخ مدفون شد، و چه پادشاهان و حكمراناني كه بر بيشتر جهان حاكم شدند ولي خودسري و ظلم و ستم را پيشه كرده و تاج و تخت خود را بر سر اين كار گذاردند.

خداي تعالي در هر زمان براي هدايت افراد بشر، پيامبران و رسولاني را فرستاد ولي عموما همين زمامداران خودسر و مردمان كافر و ناسپاس در برابر آنها قد علم كرده و به جنگ با آنها برخاسته و آن مردان الهي و پيروانشان را تحت شكنجه و آزار قرار داده و يا به شهادت رساندند، اما اين رادمردان الهي سخت‌ترين شرايط را در اين راه تحمل كرده و يا قناعت كردن به وسايل مختصر معيشتي زندگي زاهدانه خود، رسالت سنگيني را كه به عهده داشتند انجام داده و به وظيفه خطير خويش عمل كردند.

در بخشي از مقدمه چاپ پانزدهم اين اثر، نويسنده متذكر مي‌شود: «مطلبي كه تذكر آن در پايان اين مقدمه لازم است اين‌كه: متاسفانه تاريخ گذشتگان –به‌ويژه تاريخ زندگي پيامبران الهي- در بسياري از جاها دچار تحريف شده و به اسرائيليات و روايات نادرست و بلكه افسانه‌هايي آلوده شده و در برخي از موارد، چهره‌هاي تابناك و رفتار درخشان اين رسولان معصوم و فرستادگان پاك الهي را زشت و مشوه ساخته و ناقلان نااهل و يا دوستان نادان و يا دشمنان مغرض با دسيسه و نيرنگ، نسبت‌هاي ناروا و سخنان نادرستي را به اين پيامبران بزرگوار نسبت داده‌اند كه براي هر خواننده و شنونده‌اي سوال‌انگيز و غير قابل قبول است، ولي به خاطر آن‌كه در فلان كتاب معروف نقل شده و يا فلان راوي كه چند صباحي درك مختصر رسول خدا را كرده و عنوان صحابي به خود گرفته نزد برخي از ناقلان مورد قبول واقع شده و جرات تحقيق و يا رد آنها را نداشته‌اند و احيانا در صدد توجيه برآمده و محمل‌تراشي نيز كرده‌اند.
البته دانشمندان بسياري از علماي شيعه و اهل سنت متوجه اين ظلم بزرگي كه درباره اين مردان الهي روا داشته‌اند گشته، و اين مصيبت زيانباري را كه سرگذشت رهبران اديان آسماني دچار آن شده‌اند در كتاب‌هاي خود گوشزد نموده و در رفع اتهام‌هاي ناروا و ابهام‌هايي كه به وجود آمده قلمفرسايي كرده و زحمت‌هاي فراواني كشيده‌اند.
نگارنده نيز در اين كتب براي نشان دادن چهره واقعي و تابناك اين پيامبران بزرگ، تلاش زيادي نموده و سعي شده تا اولا: در همه جا از متن آيات قرآني استفاده شود و ثانيا: هر جا كه نياز به تفسير و يا نقل حديث و روايتي شده از احاديث صحيح و معتبر بهره گرفته و از نقل روايات ضعيف و بي‌اعتبار خودداري شود.
مطلب ديگري كه تذكر آن در اين‌جا لازم است اين كه: تقريبا تمامي آيات كريمه قرآني كه در داستان انبياي الهي در قرآن آمده در اين كتاب ترجمه و سعي شده تا به‌گونه‌اي در ضمن هر داستان نقل شود كه رواني عبارت و فهم آن براي خواننده اخلالي پديد نيايد.» 

اين كتاب، شرح حال پيامبران و انبياي بزرگواري است كه خداي تعالي در قرآن كريم نامشان را ذكر فرموده است و جز يكي دو مورد، شرح حال انبياي ديگر الهي كه نامشان در قرآن مذكور نيست نيامده است.

چاپ بيست و دوم كتاب «تاريخ انبياء؛ قصص قرآن از آدم(ع) تا خاتم‌النبيين(ص)» در شمارگان 3000 نسخه، 660 صفحه و بهاي 95000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط