چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۸
جشنواره شعر فجر، بالغ ‌تر شده است

علی‌محمد مودب، برگزیده سومین دوره جشنواره شعر فجر، معتقد است این جشنواره توانسته طی این سال‌ها با حرکت رو به جلو، بالغ ‌تر، بهتر و صحیح‌تر برگزار شود و با کدگزاری و تفکیک قالب‌های شعری، داوری را فنی‌تر انجام دهد./

مودب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شیوه اجرایی چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر توضیح داد: حرکت‌های حرفه‌ای‌تر در نحوه برگزاری این جشنواره ایجاد شده که در پربارتر شدن آن موثر خواهند بود.

وی درباره معرفی برگزیدگان در سه بخش کلاسیک، نیمایی و کودک و نوجوان اظهار داشت: تقسیم‌بندی قالب‌های شعری برای داوری و معرفی برگزیدگان در هر قالب فضای رقابتی را سالم‌تر، صحیح‌تر، فنی‌تر و جدی‌تر می‌کند.

این شاعر در توضیح بیشتر تفکیک قالب در داوری شعر تشریح کرد: به عنوان مثال، موسیقی یکی از عناصر اصلی شعر کلاسیک است که به زیبایی آن کمک شایانی می‌کند. اگر قالب‌های شعری تفکیک نشوند، داور به شیوه‌ای سلیقه‌ای با شعر برخورد می‌کند و ممکن است شعر کلاسیکی که موسیقی قوی نیز دارد، بیشتر توجه داوران را به خود جلب کند و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و بر عکس، شعر سپید نادیده گرفته شود.

وی به کدگذاری اسامی شاعران در جشنواره شعر فجر امسال اشاره کرد و گفت: اگر تعداد آثار از هر شاعر که برای داوری به جشنواره فرستاده شده‌اند، قابل توجه باشد  یا شعرها به صورت یک مجموعه و کتاب به داوران ارائه شوند، داوری بر اساس کدگذاری و مشخص نکردن نام شاعر دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

مودب ادامه داد: اگر آثار ارسالی شاعران به جشنواره به صورت «تک‌اثری» باشد، به‌کارگیری چنین شیوه‌ای در داوری صحیح نیست.

وی در پایان با تاکید بر این که شعر برجسته‌ترین و ناب‌ترین هنر ایرانیان است، یادآور شد: جشنواره شعر فجر به دلیل این‌که توجه مسوولان و مخاطبان از یک سو و از سوی دیگر توجه شاعران را به نقش و جایگاه شعر جلب می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط