مودب در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شیوه اجرایی چهارمین جشنواره بینالمللی شعر فجر توضیح داد: حرکتهای حرفهایتر در نحوه برگزاری این جشنواره ایجاد شده که در پربارتر شدن آن موثر خواهند بود.
وی درباره معرفی برگزیدگان در سه بخش کلاسیک، نیمایی و کودک و نوجوان اظهار داشت: تقسیمبندی قالبهای شعری برای داوری و معرفی برگزیدگان در هر قالب فضای رقابتی را سالمتر، صحیحتر، فنیتر و جدیتر میکند.
این شاعر در توضیح بیشتر تفکیک قالب در داوری شعر تشریح کرد: به عنوان مثال، موسیقی یکی از عناصر اصلی شعر کلاسیک است که به زیبایی آن کمک شایانی میکند. اگر قالبهای شعری تفکیک نشوند، داور به شیوهای سلیقهای با شعر برخورد میکند و ممکن است شعر کلاسیکی که موسیقی قوی نیز دارد، بیشتر توجه داوران را به خود جلب کند و آنها را تحت تاثیر قرار دهد و بر عکس، شعر سپید نادیده گرفته شود.
وی به کدگذاری اسامی شاعران در جشنواره شعر فجر امسال اشاره کرد و گفت: اگر تعداد آثار از هر شاعر که برای داوری به جشنواره فرستاده شدهاند، قابل توجه باشد یا شعرها به صورت یک مجموعه و کتاب به داوران ارائه شوند، داوری بر اساس کدگذاری و مشخص نکردن نام شاعر دقیقتر صورت میگیرد.
مودب ادامه داد: اگر آثار ارسالی شاعران به جشنواره به صورت «تکاثری» باشد، بهکارگیری چنین شیوهای در داوری صحیح نیست.
وی در پایان با تاکید بر این که شعر برجستهترین و نابترین هنر ایرانیان است، یادآور شد: جشنواره شعر فجر به دلیل اینکه توجه مسوولان و مخاطبان از یک سو و از سوی دیگر توجه شاعران را به نقش و جایگاه شعر جلب میکند، اهمیت ویژهای دارد.
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۸
نظر شما