مجتبی بهنشان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تأثیرات فعالیت بلاگرهای کتاب بر بازار کتاب و کارکرد کتابفروشیها، گفت: یکی از نیازهایی که بازار کتاب تا پیش از این کمتر مورد توجه قرار داده بود، موضوع راهنمایی مخاطبان در انتخاب کتاب بود.
وی با اشاره به مسئله انتخاب کتاب، ادامه داد: با توجه به اینکه آمار سالانه تولید کتاب در کشور بسیار زیاد است و تولیدات خوب و آثار تألیفی و ترجمه از کشورهای مختلف را شاهد هستیم، انتخاب کتاب مناسب برای هر مخاطب، نخستین دغدغه و مسئله پیش روی آنهاست.
با اشاره به اینکه بخشی از این نیاز، پیشتر براساس راهنمایی کتابفروشها برطرف میشد، افزود: با رشد فضای مجازی، اکنون بخش مهمی از این راهنماییها ازسوی بلاگرها و فعالان حوزه کتاب در رسانههای اجتماعی صورت میگیرد.
بهنشان در کارکردهای متفاوت پویشهای کتابخوانی و بلاگری کتاب در معرفی و اثرگذاری بر بازار کتاب، گفت: پویشهای کتابخوانی عموماً براساس مصلحت مخاطبان و ضرورت ترویج کتابخوانی تعریف میشود، نه براساس نیازهای شخصی هر فرد اما فضای مجازی توانسته این فاصله را تا حدی پُر کند؛ چراکه بلاگرها با توجه به تجربههای شخصی خود، کارکرد کتابها را میتوانند به مخاطب معرفی کنند؛ بنابراین موجب استقبال و جذب بیشتر میشود.
به گفته وی، تجربه شخصی و صادقانه بلاگرها در معرفی کتاب، در بسیاری موارد تاثیرگذار بوده است، به گونهای که برخی بلاگرها حتی خود به نویسندگی روی آوردهاند.
این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه بلاگرها توانستهاند مخاطبان جدیدی به بازار کتاب و نشر معرفی کنند، افزود: حضور پُررنگ آنها در شبکههای اجتماعی موجب شده که ناشران و فروشگاههای کتاب تلاش کنند ارتباط خود را با این فعالان فضای مجازی افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه اگرچه برخی ناشران و کتابفروشها از همکاری با بلاگرها بهره برده و به پُرفروش شدن آثارشان کمک کردهاند، ادامه داد: اما این فضا گاهی منجر به تولید محتواهای زرد یا حتی محتوای نامناسب هم شده است.
بهنشان با بیان اینکه فضای مجازی، مخاطب را بهسرعت با خود همراه میکند و تأثیرش غیرقابل انکار است، افزود: به بیان دیگر میتوان گفت فضای مجازی عملاً با فعالیتهای ترویجی به فضای کتابخوانی کمک کرده است.
این فعال حوزه نشر، با تقسیمبندی مخاطبان به دو دسته حرفهای و عادی ادامه داد: مخاطب حرفهای براساس ذائقه شخصی خود با توصیه منتقدان و نویسندگان حرفهای خرید میکند اما مخاطب عمومی بیشتر به سمت آثار پُرفروش یا کتابهایی که ازسوی بلاگرها معرفی میشوند، تمایل دارد و این نوع معرفی، اعتماد اولیه را خلق میکند.
بهنشان افزود: بارها پیش آمده که ناشری را نمیشناختیم اما پس از معرفی یکی از کتابهایش ازسوی بلاگری در فضای مجازی، فروش آن کتاب به شدت افزایش پیدا کرده و حتی سبب مطرحشدن ناشر، نویسنده و آن نشر شده است.
وی با اشاره به تجربههای مثبت همکاری مشترک کتابفروشیها و بلاگرهای کتاب برای معرفی آثار خوب، گفت: فارغ از برخی پویشهای کتابخوانی که تنها موجهای مقطعی فروش ایجاد میکنند، آثاری که واقعاً با کیفیت و مناسب هستند، حتی پس از گذشت زمان، همچنان در صدر پُرفروشها باقی میمانند؛ مانند بسیاری از آثار کلاسیک. معرفی موفق کتاب، وابسته به صداقت، دانش و تجربه شخصی بلاگر است و محتوای تبلیغاتی یا اسپانسری محض نمیتواند موفق باشد.
بهنشان افزود: هر تولیدکننده محتوا باید مسئولیت پیام و تأثیر سخنش بر مخاطب را بپذیرد. اگر این مسئولیتپذیری و حساسیت وجود داشته باشد، رشد کیفی کار هم رقم میخورد.
این فعال حوزه نشر گفت: همکاری و تعامل دوستانه کتابفروشان و بلاگرها و مشارکت رسانههای تخصصی میتواند هم به شناسایی بهتر نیازهای بازار کمک کند و هم سطح آگاهی عمومی را ارتقاء دهد. امیدواریم با ترویج کتابهای خوب، تولید محتوای باکیفیت ازسوی بلاگرها و تقویت ارتباط میان ناشران، کتابفروشها و فعالان حوزه محتوا، حال جامعه روز به روز بهتر شود و دانایی عمومی ارتقاء پیدا کند.
نظر شما