شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
راه‌اندازی مرکز مطالعات ایلام‌شناسی در دانشگاه ایلام ضروری است

ایلام- پژوهشگر و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی، راه‌اندازی مرکز مطالعات ایلام‌شناسی در دانشگاه ایلام، را ضروری و تاثیرگذار دانست.

حبیب الله محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: راه اندازی مرکز مطالعات ایلام‌شناسی در دانشگاه ایلام یک ضرورت مهم و تأثیرگذاربرای جوامع مختلف هدف و در راستای معرفی تاریخ، تمدن و فرهنگ دیرینه این منطقه از کشور بزرگ و متمدن ایران است.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی گفت: با عنایت به داشته‌های معتبر، کتاب‌ها و پایان نامه‌ها، رساله‌های دانشگاهی، پژوهش‌ها و اقدامات علمی پژوهشی انجام شده در حوزه ایلام‌شناسی و پژوهش‌های باستان‌شناسی استان تاریخی ایلام، ضرورت دارد که در دانشگاه ایلام به عنوان دانشگاه مادر در استان، یک مرکز جامع علمی و معتبر دانشگاهی با استفاده از ظرفیت‌های موجود با محوریت مطالعات ایلام شناسی، تاسیس و راه اندازی شود.

پژوهشگر و محقق پیشکسوت ایلامی ادامه داد: یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی نشان می‌دهد محدوده استان ایلام بخشی از تمدن بزرگ ایلام باستان درجنوب غربی آسیاست که ۵۰ قرن مدنیت ایرانی را در بخش غربی زاگرس در حافظه تاریخی خود حفظ کرده است.

باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی ادامه‌داد: براین اساس این ضرورت احساس می‌شود تا مراکز علمی و دانشگاهی با همکاری سازمان‌های فرهنگی استان بتوانند زوایای تاریخ وتمدن دیرینه ۱۱ هزار ساله این بخش از سرزمین ایران را با بهره گیری از یافته‌های علمی اندیشمندان و فرهیختگان تاریخ وباستان شناسی تدوین ومعرفی کنند.

محمودیان ادامه داد: نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناسی نشان می‌دهد در گستره جغرافیایی استان ایلام و زاگرس غربی صدها مکان و محوطه باستانی از ادوار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و نیز دوران تمدن بزرگ اسلامی برجا مانده که می‌توان به تپه‌های پیش از تاریخ دشت‌های حاشیه‌ای استان ایلام و در حاشیه رودهای مرزی اشاره کرد که به عنوان قطب عمده پیش از تاریخ در جنوب غرب آسیا قلمداد می شوند.

ایلام و ۵ هزار سال مدنیت و تاریخ شهرنشینی در جهان

ایشان ادامه داد: در این میان باید به تمدن ایلام به عنوان بزرگترین و کهن‌ترین تمدن اقوام ایرانی در جنوب غرب ایران اشاره کرد که ۵ هزار سال مدنیت وتاریخ شهرنشینی را در جهان باستان داشته و نماد هویت تاریخ وتمدن ایرانی است.

پژوهشگر پیشکسوت ایلامی تاکید کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی ایلام‌شناسی و معرفی یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی و ظرفیت‌های کلان پژوهشی استان، انگیزه‌های لازم برای تقویت بنیادهای علمی و پژوهشی در حوزه ایلام‌شناسی را تقویت می کند.

محمودیان با اشاره به اهمیت این مسئله به عنوان یک ضرورت مهم علمی برای جوامع مختلف هدف خاطر نشان کرد: دانشگاه ایلام به عنوان یک دانشگاه پرعیار از طرح راه‌اندازی مرکز ایلام شناسی در این دانشگاه حمایت کند و با عنایت به حضور دانشجویان ایرانی و خارجی می‌تواند ارائه خدمات پژوهشی در حوزه ایلام شناسی را در بخش های مختلف تاریخ وتمدن، ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، گردشگری و توریسم و… را به جامعه هدف ارائه کند.

مولف کتاب «زوایای ارزشی اربعین (حرم رضوی تا حرم حسینی)» افزود: بی‌شک با تأسیس مرکز مطالعات ایلام‌شناسی در دانشگاه ایلام می‌توان شاهد پویایی فعالیت‌های پژوهشی اساتید، ایلام‌پژوهان، جامعه اهل قلم، دانشجویان و علاقه‌مندان در عرصه‌های مختلف تاریخ، تمدن، فرهنگ و تحولات اقتصادی در استان ایلام بود.

حبیب الله محمودیان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۸۵ مورد از تحقیق‌ها و پژوهش‌های تاریخی و باستان شناسی را در آرشیو شخصی خود در دفتر فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی وانتشارات زاگرو نگهداری کرده گفت: این مجموعه و مجموعه‌های متعدد دیگر در دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی استان می‌تواند گنجینه با ارزشی برای مطالعات مختلف در جهت توسعه استان قلمداد شود.

مدیر نشر زاگرو گفت: تاکنون بیش از ۱۰۵ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی از این منابع چاپ ومنتشر شده و در اختیار علاقه مندان به تاریخ وتمدن قرار گرفته است.

او همچنین به انتشار ۲۹ شماره از فصلنامه «مطالعات ایلام شناسی» و چاپ و انتشار ۱۷۵ مقاله علمی از پژوهشگران و ایلام‌شناسان در گستره کشوری اشاره کرد که با هزینه شخصی چاپ ومنتشر می شود.

مؤلف کتاب «اطلس استان ایلام (جغرافیای تاریخی و گردشگری)» ادامه داد: این رسانه مکتوب، منابع اغلب کتاب‌های تألیفی وپژوهش‌های علمی در عرصه تاریخ، تمدن وباستان‌شناسی منطقه به شمار می‌رود و جستجوگران تاریخ و باستان‌شناسی از مقالات منتشرشده این رسانه از سامانه فصلنامه مورد استفاده قرار گرفته است.

راه‌اندازی مرکز مطالعات ایلام‌شناسی در دانشگاه ایلام ضروری است

به گزارش ایبنا؛ «حبیب‌الله محمودیان» متولد ۱۳۲۹ در ایلام و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و از چهره‌های مطرح علمی و پژوهشی ایلام است که تلاش‌ها و فعالیت‌های مستمرش در حوزه‌های فرهنگ و پژوهش و نشر، در سطح ملی و بین‌المللی حائز اهمیت است. وی ناشر و مؤلف ده‌ها عنوان کتاب متکی بر یافته‌های پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیای تاریخی و ایلام‌شناسی است.مؤلف نمونه استان در سال‌های: ۱۳۷۹ و ۱۳۸۸، ناشر نمونه استان در سال‌های: ۱۳۹۱، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انتخاب کتاب «اطلس زیارتگاه‌های استان ایلام» به عنوان کتاب سال در نخستین دوره جایزه کتاب سال (۱۳۹۶) از دیگر موفقیت‌های اوست. محمودیان در طول ۵۰ سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ و منتشرشده است. مستندسازی ۳۷۵ اثر تاریخی و فرهنگی جهت ثبت در فهرست آثار ملی حاصل پژوهش های باستان شناسی در حوزه میراث فرهنگی کشور از جمله تلاش‌های پژوهشی نامبرده بوده است.

تاسیس و راه‌اندازی مرکز آموزشی سما به عنوان موسسه آموزشی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیئت موسس مرکز آموزشی علمی کاربردی پارسیان ایلام، تاسیس و راه‌اندازی مدرسه بازماندگان از تحصیل در دوران دفاع مقدس (دبیرستان اسلامی) با همکاری شخصیت‌های فرهنگی استان، راه اندازی مدرسه برای ادامه برنامه‌های آموزشی مهاجران و معاودین عراقی که در دوران جنگ تحمیلی به ایلام و برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی برای آنان، استاد و مدرس و دبیر نمونه کشوری، پژوهشگر برگزیده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۱۴۰۲، پژوهشگر پیشکسوت آموزش و پرورش استان در سال ۱۳۹۵، پژوهشگر برتر گروه هنر منطقه ۱۱ کشور در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در سال‌های: ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴، پژوهشگر برگزیده دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام در سال ۱۳۹۴، عضو انجمن مفاخر فرهنگی استان ایلام، عضو خانه نخبگان سازمان علمی و پژوهشی بسیج و ده‌ها عنوان موفقیت‌های کاری و علمی و… از تلاش و همت شبانه روزی دکتر محمودیان است.

دریافت دیپلم افتخار ومقام اول کشوردر بخش رسانه های مکتوب–کتاب در دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی، آذرماه ۱۴۰۲ قزوین، دریافت نشان زرین، بنیاد ایران‌شناسی، بهمن ۱۴۰۲ در آئین نکوداشت چهره ماندگار استان، رتبه برتر دربخش مقالات و پژوهش در نهمین جشنواره علم وفناوری استان ایلام، ۱۴۰۲ دریافت لوح تقدیر به عنوان پیشکسوت برگزیده تعلیم و تربیت از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی (اردیبهشت ۱۴۰۳) پژوهشگر برتر، کسب رتبه اول گروه هنر کشور در سال ۱۳۸۹ استاد نمونه کشور در سال ۱۳۸۸.

مدرس نمونه کشور (دانشگاه جامع علمی کاربردی) مهرماه ۱۳۹۶، دریافت لوح و نشان استاد نمونه دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، دبیر نمونه کشوری، وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۹ و دریافت لوح زرین، دریافت نشان پویش در عرصه تعلیم وتربیت، ۱۳۹۵، دریافت لوح و نشان معلم پژوهنده برتر استان در سال ۱۳۷۷، استاد نمونه بسیجی کشور، پژوهشگر برگزیده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۵؛ معاون برتر دانشگاه در امور مدارس سما، دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۸۱، معلم نمونه استان ایلام در سال ۷۷، استاد نمونه بسیجی دانشگاه‌های استان ایلام در مرحله استانی در سال ۱۳۸۷ (هفته بسیج ۱۳۸۷)، فرهنگی نمونه استان ایلام در سال ۱۳۸۹؛ پژوهشگر برتر مناطق ۵ و۷ دانتشگاه آزاد اسلامی در سال های: ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ده‌ها مورد دیگر از تلاش‌های علمی و فرهنگی و پژوهشی ایشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها