یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
کتابخانه صوتی مهر دانا در مدرسه روستای کم برخوردار «چهکار» راه‌اندازی شد

هرمزگان - مؤسس جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه کلاسی کشور از راه‌اندازی کتابخانه صوتی مهر دانا در مدرسه‌ای در روستای کم برخوردار چهکار هرمزگان خبر داد.

یعقوب ذاکری درباغی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از راه‌اندازی کتابخانه صوتی مهر دانا در یکی از جذاب‌ترین کتابخانه‌های کلاسی کشور در مدرسه چندپایه شهید موسوی فرد در روستای کم برخوردار «چهکار» در بخش بندزرک از توابع شهرستان میناب در شرق هرمزگان خبر داد و گفت: برای نادیده گرفتن بی‌مهری ها به منظور تقویت اعتماد به نفس و مهارت گفتاری بچه‌ها و همچنین ایجاد خودباوری در کودکان و نوجوانان ایرانی، اقدام به راه‌اندازی این کتابخانه صوتی کردیم.

وی ادامه داد: این کتابخانه صوتی برای کسانی که در گروه مجازی کتابخانه عضویت دارند در دسترس است و از نکات قابل‌توجه این کتابخانه صوتی، تولید محتوای کودکان با صدا و لحن خودشان و انتشار در گروه است.

این چهره فرهنگی و ادبی افزود: به مدد گزارش خواندنی و تیتر جذاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از سال‌ها گمنامی، سال گذشته دانش‌آموزان و این مدرسه روستایی دیده شدند و توانستیم با حضور وزیر آموزش و پرورش، فعالیت‌های نوآورانه‌مان را در نمایشگاه دستاوردهای اداره کل آموزش و پرورش در بهمن ماه ۱۴۰۲ ارائه دهیم. همچنین رادیوی مرکز خلیج‌فارس و سایر رسانه‌ها نیز خبر خلاقانه ما در خصوص ایجاد جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه کلاسی کشور در یک روستا را پوشش دادند که موجب خوشحالی بچه‌ها شد.

ذاکری درباغی با اشاره به عدم حمایت و بدقولی بعضی از مسئولان گفت: علی‌رغم همه نادیده انگاشته شدن‌ها توسط مسئولان، شبکه‌ای از آموزش نویسندگان کوچک ایجاد کردیم و این اتفاق منجر به چاپ چهار جلد کتاب دیگر با حضور ۱۵ مدرسه و ۱۶۲ دانش‌آموز شد که بیانگر جذاب بودن این ایده برای بچه‌های منطقه و استقبال چشمگیر آن‌ها است.

این معلم هرمزگانی با اشاره به دیگر موفقیت‌های کسب شده در سال گذشته عنوان کرد: از طرف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور در رویداد کشوری کتاب رشد بخش کتابنما، ایده ما به عنوان ایده‌ای نو و تاثیرگذار در ترویج و مطالعه و کتابخوانی از نظر داوران شایسته تقدیر شد.

ذاکری درباغی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما، عدم توجه مسئولانی است که رسالتشان اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی است اما در پشتیبانی از ما که این ایده را عملی کرده‌ایم و باعث گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، حتی یک جلد کتاب هم اهدا نکردند تا به مناطق روستایی برسانیم و باری از مشکلاتمان کم شود.

این کنشگر فرهنگی افزود: بسیاری از بچه‌های روستاهای مختلف تقاضای کتاب از ما دارند و ما توان مالی یا کتاب نداشتیم و ناچار برای دسترسی بهتر و پشتیبانی از مدارس دیگر که استقبال و بازدید از کتابخانه کلاسی مهر دانا داشتند، کتابخانه صوتی مهر دانا را در نبود امکانات و عدم پشتیبانی مسئولان برای لذت بردن سایر فرزندان روستایی در مناطق محروم و دور افتاده راه‌اندازی کردیم و امیدواریم مسئولان و مردم از طرح‌های خلاقانه که با شرایط و روحیات بچه‌ها در نظر گرفته شده و شبکه‌ای از بچه‌های مهر دانا در استان هرمزگان در حال شکل‌گیری است، حمایت کنند.

این معلم خلاق با ابراز تعجب از عملکرد مسئولان در این حوزه ابراز داشت: برای رونمایی کتاب دانش‌آموزانی که اخیراً به طرح ما پیوسته‌اند مشکل مالی داریم و اگر نتوانیم یک رونمایی ساده بگیریم، قطعاً ذوق و استعداد کودکان را نه تنها تقویت نکرده، بلکه لگدمال کرده‌ایم.

به گزارش ایبنا، این چهره فرهنگی و ادبی، سال ۱۳۹۷ در دهکده دور افتاده «خشک‌آباد» به‌عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور موفق به کسب رتبه برتر جشنواره ملی استعدادیابی (از کودکان) شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها