یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
گنجینه‌ای از آواز و موسیقی قرن ۱۴

کتاب «گنجینه گلپا» نوشتهٔ مسیح سام‌خانیان در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۶۵۷ صفحه از انتشارات تیرگان به قیمت ۱۸۰۰۰۰۰ تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع آواز ایرانی با تمرکز بر موسیقی اکبر گلپایگانی به‌عنوان موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴ گردآوری شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «گنجینه گلپا» نوشتهٔ مسیح سام‌خانیان در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۶۵۷ صفحه از انتشارات تیرگان به قیمت یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع آواز ایرانی با تمرکز بر موسیقی اکبر گلپایگانی به‌عنوان موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴ گردآوری شده است.

کتاب «گنجینه گلپا» با ۲۰ عنوان، مربوط به آوازها و تصنیف‌های گلپایگانی و همچنین موارد دیگر که با این عناوین مرتبط هستند به نگارش درآمده است.

اکبر گلپایگانی در ابتدای کتاب طی یادداشتی نوشته است: «آواز ایرانی یکی از زیباترین و ناب‌ترین هنرهای مردم ایران است که ایرانیان با این هنر، زیبا و شاعرانه زندگی می‌کنند. صدای سخن عشق، خوش‌ترین صداهاست این گونه است که شهسوار غزل ایران، حافظ می‌گوید: از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر».

«پس هر گاه که آواز با ساز همراه می‌شود روح انسان آسمانی می‌گردد و به ملکوت می‌رسد، صدای داوودی، انسان را روانهٔ بهشت می‌کند از دیگر سوی ساز پرسوز و آواز پرشور ایرانی می‌تواند زیباترین هدیه خداوند باشد».

اکبر گلپایگانی خواننده مشهور موسیقی سنتی ایران خود در بخش ابتدایی کتاب گفته است: «کتاب گنجینهٔ گلپا تلاشی است برای شناساندن آواز و نغمات من که با کوشش مسیح سام‌خانیان به نگارش درآمده است».

مسیح سام‌خانیان نویسندهٔ این کتاب در بخش مقدمه چنین کتاب را معرفی می‌کند: «در فرهنگ ایرانی اهمیت موسیقی انکارناپذیر است. با نگاهی اجمالی به ادبیات فارسی، پی می‌بریم که شعر فارسی نسبت به نثر به‌مراتب از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار بوده است؛ چرا که بار موسیقایی بیشتری داشته و جولانگاه حرکت و پویش تخیل بوده است. از عوامل تأثیرگذار در برتری شاعرانی چون سعدی، مولانا و حافظ بر دیگر شاعران، استفاده از وزن‌های خوش‌آهنگ و نیز ارتباط و پیوند درست مابین وزن و محتوای شعر می‌باشد».

وی در ادامه از اکبر گلپایگانی چنین می‌گوید: «یکی از عوامل مهمی که سبب گردیده اکبر گلپایگانی را هنرمندی شاخص بدانیم، سازواری و پیوند ماهرانه‌ای بوده که بین شعر انتخابی و آواز ایشان وجود داشته است. گلپایگانی ضمن اینکه اشعاری را برمی‌گزیند که از حیث محتوا و مفهوم با فضای موسیقایی در تطابق و هماهنگی کامل است، بین وزن شعر و آواز خود ارتباط تنگاتنگ و هنرمندانه‌ای ایجاد می‌کند. این کتاب قرار است آثار آوازی استاد را از نظر گوشه‌ها، ردیف‌ها و دستگاه‌های آوازی و هم از لحاظ اوزان و بحور شعری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بدهد».

کتاب «گنجینه گلپا» ضمن معرفی این خواننده مشهور و همچنین معرفی وی با سازوکار موسیقی سعی بر این داشته است به تجزیه‌وتحلیل‌های آثار وی، از نام اثر گرفته تا استفاده از دستگاه‌های مختلف برای خلق اثر بپردازد.

در انتهای این کتاب تعاریف و اختلاف آواز و دستگاه‌ها و وجه تسمیه دستگاه‌ها و آوازهای مشتق شده آنها و همچنین فهرست نام شاعران، نوازندگان و اهنگسازانی که در این کتاب نامشان ذکر شده آورده شده است.

کتاب «گنجینه گلپا» به مجموعه آثار اکبر گلپایگانی و تحلیل آثار منتشر شده از وی را روایت می‌کند. این کتاب برای اساتید موسیقی، هنروران و هنرجویان موسیقی و همچنین علاقه‌مندان به این حوزه به‌خصوص به آثار موسیقی گلپایگانی و تحلیل و بررسی آثار وی مناسب و قابل‌استفاده خواهد بود.

کتاب «گنجینه گلپا» یک مجموعه کامل از آثار استاد اکبر گلپایگانی و تحلیل و بررسی آثار وی و همچنین معرفی آثار او است. در این کتاب نظرات اساتید مشهور و مطرح در حوزهٔ موسیقی را درباره اکبر گلپایگانی می‌خوانیم. این مجموعه می‌تواند اثر ماندگار از آثار وی باشد و علاقه‌مندان به این خواننده را ترغیب و تشویق برای ادامهٔ این مسیر از راه استاد گلپایگانی کند.

کتاب «گنجینه گلپا» به نگارش مسیح سام‌خانیان در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۶۵۷ صفحه از انتشارات تیرگان به قیمت یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع آواز ایرانی با تمرکز بر موسیقی اکبر گلپایگانی به‌عنوان موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴، گردآوری شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • روح اله اورعی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    سلام وقتی آدم‌هایی که ازشون کلی خاطره داری از زندگیت میرن یه تیکه‌هایی از وجودت دیگه پر نمیشه... حضرت امام صادق(علیه السلام ) می فرمایند:  «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.» محجة البیضاء، ج ۸، ص ۲۹۲, روح تمام استادان موسیقی اصیل ایرانی الخصوص شادروان استاد اکبر گلپا شاد یادشان گرامی باد
  • م IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    سلام موسیقی طبیعت هنر درروزهای مختلفش عالیه شبکه ای برای هنر و هنرمندان افراد شاخص دوست داشتنی با حال خوبه باشه و از پیش کسوتان در تمام حوزه‌های کاری تکریم و استفادهدبشه
  • بهمن زارع شرق اصفهان IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    باسلام وعرض ادب خداوندهنرمندان ایران راانهایی که هستندنگهدارشون باشدواونهایی که به رحمت حق پیوستندبیامرزدوبخصوص گلپای عزیزودیگران خیلی زحمت کشیدندبرای موسیقی ایران
  • شهسوار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    به نظربنده واقعااستادگلپایگانی صدای بسیاررنگینی داشت بنده هم روحم سیقل میگیره چون این حقیرتقریباچنین صدایی دارم ومیخونم همیشه تگنیگهای اورابه دوستداران استادتقلید خواهم گردروحش باصدای ملگوتیش بردلهاجاری بادشهسوای
  • Hossein zarndy IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    گلپا. صدایی که دیگر تکرار نمی‌شود او یک صدای جادویی داشت دلنشین واقعا به دل. مینشصت.یادش گرامی باد روحش شاد
  • داودنوبخت IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    عالی
    • پرویز IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
      صدایکه دیگر نخواهد آمد بنظرمن استاد عشق اکبر گلپايگانی اصیل ترین صدای آواز سنتی ایران بود صدای همچون بلور نامو یادش همیشه جاوید🌹💚❤️
  • کامران یوسفی بالف IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    درودوسپاس ازبابت این کتاب ؛و استاد اکبر گلپایگانی مرد حنجره طلایی دنیا روحش شاد یادش همیشه گرامی وجاویدان
  • سلام IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    صدای مخملی که تکرار نمیشه و هنرمند عزیز صولت حاتمی وزیری استاد ویلون واسطوره اخلاق از بین ما رفت جنت فردوس جایشان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها