شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
معماری پایدار شهر اصفهان با رویکرد نوین

کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» نوشتهٔ گلناز شمسایی و ملیحه حسینی، ارائه راهکارهایی در جهت معماری پایدار در مجموعه‌های مسکونی شهر اصفهان را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» نوشتهٔ گلناز شمسایی و ملیحه حسینی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۴۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۴۹ تومان از انتشارات ژرف‌اندیشان رستاک منتشر و وارد بازار کتاب شد.

کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» با موضوع معماری ایرانی و معماری پایدار در ۴ فصل به نگارش درآمده است.

مؤلفان در پیشگفتار در این کتاب نوشته‌اند: «هنوز ساختمان‌های پایدار از نظر ظاهری جذاب‌تر از ساختمان‌های معمولی نیستند. همچنین هزینه‌های اولیه ساختمان‌های پایدار از منظر مالی معقول نیستند و لازم است هزینه ساخت‌وساز ساختمان‌های پایدار بهبود یابد. این روش باید به طور گسترده در صنعت ساختمان مورداستفاده قرار بگیرد تا به یک الگوی پذیرفته شده در بین همه ذینفعان تبدیل شود تا ساختمان‌های پایدار به‌عنوان اصلی‌ترین استراتژی تجاری سودآور صنعت ساختمان تبدیل شود.»

آنچه در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد ارائه راهکارهایی در جهت معماری پایدار در مجموعه‌های مسکونی شهر اصفهان است. ازاین‌رو باتوجه‌به ۴ فصلی که به این عناوین پرداخت شده است در فصل اول با تعریف و شناخت معماری پایدار آشنا می‌شویم و در فصل دوم با بررسی معماری ایرانی به معماری پایدار جهت پیدا می‌کند و در فصل سوم جایگاه معماری پایدار را در طراحی و ساخت‌وساز معنا می‌بخشد و در بخش پایانی مسیری نو را در جهت معماری پایدار در شهر اصفهان باز می‌کند.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «مفهوم توسعه پایدار در واقع زیر مجموعهٔ طراحی پایدار می‌باشد و پاسخی مناسب در مقابل مسائل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود؛ بنابراین معماری باید ضمن کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط‌زیست، عناصر خود را به‌مثابه سامانه‌های کوچک‌تر در جهت اهداف توسعه پایدار هماهنگ سازد. معماری‌هایی را می‌توان پایدار نامید که به نیازهای زمان حال خود پاسخگو باشد. عناصر گوناگونی می‌توانند تأثیر بر پایداری یک شهر بگذارند».

کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» علاوه‌برآن که موضوع معماری را بر پایهٔ معماری پایدار مطرح می‌کند عوامل شکل‌گیری معماری نوین را در سطح شهر اصفهان با رویکردهای جدید و عوامل تأثیرگذار بر آن را مطرح می‌کند. این کتاب با تمرکز بر معماری شهر اصفهان، معماری پایدار را برای دستیابی به آسایش و استفاده از پتانسیل‌های طبیعی و همچنین حفاظت ساختمان‌ها در مقابله با وضعیت‌های نامطلوب اقلیمی این شهر مورد بررسی قرار داده است.

نویسندگان در این کتاب معتقد هستند اگر چه معماری پایدار اصطلاح جدیدی می‌باشد؛ اما از دیرباز و در معماری سنتی مورداستفاده بوده است و ساختمان‌های پایداری که تاکنون بعد از گذشت سده‌های متمادی برجای‌مانده‌اند در خود نشانه‌های این سبک معماری را دارند. به همین منظور مجموعه‌های مسکونی پایدار با ایجاد مدل‌های پایدارتر و کاراتر به بهبود رابطه بین ساختمان و طبیعت اطراف می‌انجامد.

کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» برای معماران و دانشجویان این هنر همچنین برای هنروران در این حوزه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کتاب «معماری پایدار؛ یک رویکرد آگاهانه در مجموعه‌های مسکونی» نوشتهٔ گلناز شمسایی و ملیحه حسینی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۴۰ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۴۹ تومان از انتشارات ژرف‌اندیشان رستاک منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها