دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
برگزاری سلسله جلسات «مشق کتاب» در کتابخانه‌های عمومی بهار

همدان - برای نخستین بار سلسله جلسات «مشق کتاب» ویژه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه در کتابخانه‌های عمومی بهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، طرح سلسله جلسات «مشق کتاب» جلسات نقد و بررسی کتاب ویژه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه برای نخستین بار با هدف کشف استعدادهای ادبی، تقویت نویسندگی در بین دانش‌آموزان، ایجاد تفکر انتقادی، نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، ایجاد ارتباط نویسندگان و دانش‌آموزان و غنای تاریخ فرهنگ ملی در بین دانش آموزان با همکاری و هم افزایی آموزش و پرورش شهرستان بهار در بازه زمانی تحصیلی، به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

بر این اساس در گام اول نقد و بررسی کتاب «گندمی‌های روشن موهات» نوشته مریم کاظمی و با مدیریت جواد نوری نویسنده، پژوهشگر و طنز پرداز شهرستان برگزار و پنج نفر از دانش‌آموزان دبیرستان دکتر شریعتی در این طرح به نقد کتاب فوق و ارائه پیشنهادات پرداختند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: مجموعه «گندمی‌های روشن موهات» ۷۰ قطعه شعر اعم از غزل، چهارپاره و رباعی از سروده‌های اخیر مریم کاظمی نویسنده و شاعر بومی شهر بهار را در خود جای داده است.

معصومه فزونی با بیان اینکه زبان اشعار ساده، بی‌پیرایه، امروزی و صمیمی است گفت: عمده درون‌مایه مورد استفاده موضوع کتاب عشق است که با نگاه زنانه پیوند خورده و توانسته تصاویر شاعرانه پدید آورد.

«‌مشق کتاب» تعمیق ارتباط بین نویسنده و دانش‌آموز

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بهار نیز با اشاره به جایگاه، ارزش و اهمیت ارتباط با کتاب در جمع دانش آموزان افزود: برگزاری برنامه‌هایی مانند مشق کتاب علاوه بر تعمیق ارتباط بین نویسندگان بومی با دانش‌آموزان باعث تقویت روحی و نشاط فرهنگی آنها می‌شود.

حسین فیض‌اللهی اضافه کرد: انس دانش‌آموزان با کتاب، علاوه بر اینکه بر علم و دانش و آگاهی دانش‌آموزان می‌افزاید؛ در تصمیمات آینده آنها نیز تاثیرگزار است و می‌تواند کمک شایانی در زندگی آینده دانش‌آموزان داشته باشد.

برگزاری سلسله جلسات «مشق کتاب» در کتابخانه‌های عمومی بهار

وی از اجرای طرح «مشق کتاب» ویژه دانش‌آموزان قدردانی و ابراز امیدواری کرد: این طرح در رونق کتابخوانی موجب نگاه موشکافانه و ذوق و نگاه ادبی دانش آموزان خواهد شد و این اقدام تحسین برانگیز است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بهار خاطرنشان کرد: در گام اول مدرسه دکتر شریعتی در اجرای این طرح پیشقدم شده است و در اجرای هر چه بهتر این طرح با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تلاش خواهیم کرد و سایر مدارس نیز در این طرح مشارکت می‌کنند.

دانش‌آموزان مدرسه پسرانه شریعتی در این طرح برای نخستین بار اقدام به نقد اثر چاپ شده «گندمی‌های روشن موهات» نوشته مریم کاظمی با حضور این شاعر بومی پرداختند.در کتاب گندمی‌های روشن موهات استفاده از آرایه و مراعات نظیرهای ادبی مانند مزه مزه کردن روزهای دور، سبک سازی و ترکیب کلمات به جایی که می‌تواند تصویرسازی خوبی برای مخاطبان ایجاد می‌کند و موضوع کتاب عاشقانه و فراق معشوق و سبک کتاب سنتی و کلاسیک و اشعار کتاب غزل، رباعی و چارپاره است و همچنین محتوای کتاب صمیمی و دوستانه است.

نویسنده کتاب گندمی های روشن موهات نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح عنوان کرد: برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی ارتباط بین نویسنده و مخاطب را بیشتر می‌کند و در نهایت باعث تقویت قلم نویسنده می‌شود.

مریم کاظمی با بیان اینکه عنوان کتاب از یکی از مصرع‌های چارپاره‌ها انتخاب شده است گفت: این کتاب حاصل تجربیات شخصی است چرا که اگر انسان مسأله‌ای را تجربه نکند؛ نمی‌تواند چیزی بنویسد بنابراین در این کتاب از سبک شعری چارپاره استفاده شده که به این سبک شعری بیشتر علاقمند هستم.

در پایان از جواد نوری نویسنده مجری طرح و مدیر نقد برنامه، مریم کاظمی نویسنده و شاعر شهرستانی و از دانش‌آموزان دبیرستان دکتر شریعتی که به نقد کتاب پرداختند تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها