پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس تا روایتی از ادبیات عامه در کوچه

بوشهر - وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس از سوی یک ادیب به اهالی بوشهر، برگزاری کارگاه‌های ادبی در جریان فستیوال کوچه، انتشار دومین فراخوان مسابقه بزرگ کتابخوانی استان بوشهر، رونمایی از کتاب «آب، جم و جمشید»، و... مهم‌ترین خبرهای کتاب‌محور استان بوشهر در دومین هفته اسفند جاری هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، دومین هفته اسفندماه در بوشه همزمان با چند اتفاق مهم ادبی و فرهنگی در بوشهر شد. از این اتفاقات مهم می‌توان به روایت ادبیات عامیانه و قصه‌های فولکلور و خوانش شعر جهان و بوشهر و پرداخت شعر منوچهر آتشی در قالب کارگاه‌های ادبی در جریان فستیوال کوچه، انتشار فراخوان دومین مسابقه بزرگ کتابخوانی استان بوشهر، رونمایی از کتابی درباره آب و سازه‌های آبی استان بوشهر در روز جم، برگزاری همایش سعدی‌خوانی به همت کانون بازنشستگان فرهنگی استان بوشهر و وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس از سوی مهمان برنامه به مردم بوشهر و… اشاره کرد که در ادامه شمه‌ای از این اخبار آورده می‌‎شود.

وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس تا روایتی از ادبیات عامه در کوچه

وقتی قصه‌های عامیانه و شعر جهان با موسیقی در کوچه همراه می‌شوند

سومین فستیوال موسیقی کوچه که از ۲ تا ۷ اسفند در بافت تاریخی بوشهر و عمارت حاج‌رئیس‌التجار برپا شد، مهم‌ترین اتفاق فرهنگی هنری استان بوشهر در بازه زمانی مذکور بود. این رویداد در این دوره ضمن اینکه جشن اقوام بود و با دعوت از گروه‌های موسیقی اقوام لر، بلوچ، عرب، افغان و… جلوه‌های زیبایی از موسیقی فولکلور و مقامی ایران و جنوب را به نمایش گذاشت، با تعریف کارگاه‌های ادبی پرتره‌ای از ادبیات عامه بوشهر و روایت‌ها و قصه‌های ناخدایان را بر پهنه خلیج فارس با روایتی از ناخدا عبدالرسول غریبی، داستان‌نویس و نقاش تجربه‌گرای بوشهری ارائه کرد

همچنین در خلال این رویداد، کارگاه ناداستان با حضور احسان عبدی‌پور و داریوش غریب‌زاده، فیلمسازان و داستان‌نویسان بوشهری برگزار شد. این کارگاه با بیان ساده و لهجه شنیدنی و جنوبی مدرسان مذکور با پردازش ناداستان و نمونه‌هایی از آن جان گرفت و به مذاق مخاطبان خوش نشست.

در دو کارگاه ادبی دیگر این رویداد که با حضور سروش صحت و اردشیر رستمی، هنرمندان نام‌آشنای کشورمان برگزار شد، صحت به پردازش ادبیات عامیانه ایرانی‌ها و رستمی به خوانش شعر ایران و جهان و بازگویی برخی از خاطراتش از منوچهر آتشی و جایگاه وی در شعر معاصر سخن گفت.

انتشار فراخوان دومین مسابقه بزرگ کتابخوانی استان بوشهر

انتشار فراخوان دومین مسابقه بزرگ کتابخوانی این استان با هدف شناخت آحاد جامعه از دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان دیگر برنامه مهم کتاب‌محور استان بوشهر در هفته اخیر بود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، دومین مسابقه بزرگ کتابخوانی استان بوشهر با هدف شناخت آحاد جامعه از دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شناسایی و تقویت حلقه‌های کتابخوانی موجود در استان و تقویت چرخه چاپ و نشر کتاب برنامه‌ریزی و اجرایی شده‌است.

حیدر راهب ادامه داد: این مسابقه در سه بخش برگزار می‎شود که شامل بخش نونهال (۷ تا ۱۰ سال)، نوجوان (۱۱ تا ۱۶ سال) و بزرگسال (۱۷ سال به بالا) می‌شود. متقاضیان تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت دارند، از طریق لینک yun.ir/bushehr در این رویداد ثبت نام کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند منابع این مسابقه را که شامل کتاب‌های «موشک من» اثر گل بیگم ابراهیمی ویژه رده سنی ۷ تا ۱۰ سال، «شکار هیولا» نوشته محمد سرشار ویژه رده سنی ۱۱ تا ۱۶ سال و کتاب «عملیات احیا» اثر محمد حکم آبادی ویژه رده سنی ۱۷ سال به بالا است، با تخفیف از کتابخانه‌های عمومی و مؤسسات قرآنی استان بوشهر، خریداری و تهیه کنند.

رونمایی از کتاب «آب، جم و جمشید» در روز بزرگداشت جم

کتاب «آب، جم و جمشید» اثر محسن جواهری در همایش پایانی چهاردهمین نکوداشت روز جم رونمایی شد.

این کتاب به عنوان اثری شاخص در حوزه سازه‎های آبی-تاریخی، به بررسی سیستم‌های باستانی ذخیره‌سازی، هدایت و شهرستان جم می‎پردازد. محسن جواهری در آیین رونمایی این اثر گفت: شهرستان جم در کنار دارا بودن از مواهبی از جمله پسکرانه بندر باستانی سیراف قطب انرژی و طبیعت بکر، گنجینه‌ای تمام‌عیار در حوزه سازه‎های باستانی آب در جهان است.

نویسنده این اثر یادآور شد: در شهرستان جم چندین سد بلند تاریخی وجود دارد که قدمت آن دوران ساسانی و ماقبل آن می‎رسد و این مورد در جهان قابل توجه است و باید به همگان معرفی شود. این کتاب به بررسی سازه‌های آبی باستانی شهرستان جم می‌پردازد و از منظر فنی عملکرد این سازه‌ها را تشریح می‎کند و نشان می‌دهد چگونه نیاکان ما، از «هیچ» آب ساخته‌اند.

به گفته وی، سد «گلوکلات» به قدمت دوران ساسانی با ۱۵ متر ارتفاع جزو سدهای بلند محسوب می‌شود و با توجه به پیچیدگی سیستم آبگیری و سامانه‌های مربوط به آن، پتانسیل معرفی به اثری به‌عنوان میراث جهانی وجود دارد.

وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس به مردم بوشهر در همایش سعدی‌ خوانی

برگزاری همایش سعدی‌خوانی برای معلمان بازنشسته با حضور ابراهیم قیصری‌، حافظ‎پژوه و فروسی‌شناس مطرح کشورمان در بوشهر یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی بود که شامگاه چهارشنبه، ۹ اسفند برگزار شد و در این همایش، قیصری ضمن بازخوانی برخی از حکایت‌های شاخص از سعدی، گفت: از دید من بوشهر یک شهر نیست و یک کشور است. چنان مجذوب فرهنگ مردم این شهر شده‌ام که تمایل دارم ۱۰ هزار جلد کتابی که با سختی و مشقت خریداری و نگهداری کرده‌ام به اهالی بوشهر اهدا کنم. تک تک این کتاب‌ها نایاب و نفیس هستند و مرتبط با علوم انسانی.

بی‌شک اهدای این کتاب‌ها از سوی این ادیب و نویسنده نام‌آشنا، اتفاق سترگی در حوزه کتاب استان بوشهر خواهد بود و حال که قیصری قول اهدای این مجموعه نفیس را به مردم بوشهر داده است، پیشنهاد می‌شود که به پاس این عمل خیرخواهانه، این آثار که هم از نظر کیفی و هم کیفی حائز اهمیت هستند، در کتابخانه‌ای به نام «ابراهیم قیصری» در شهر بوشهر جای بگیرند تا بدین‌شکل هم نام و هم این کار بزرگ این نویسنده برای همیشه در بوشهر جاودانه شود.

ابراهیم قیصری از نویسندگان پیشکسوت کشور و اهل بندر ماهشهر است. او در چهارم مهرماه سال ۱۳۱۵ در ماهشهر متولد شد. وی دانش‌آموخته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در مقطع دکتری و بازنشسته هیئت علمی دانشگاه شهید چمران است.

قیصری علاوه بر تدریس، آثار کتب و مقالات بسیاری را تألیف کرده است و همواره در مجامع علمی و ادبی حضور فعالی دارد.

جذب نیرو در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

انتشار فراخوان جذب نیرو برای تنها کتابخانه استاندارد بوشهر دیگر اتفاقی است که در حوزه کتاب در دومین هفته اسفندماه افتاد.

در این راستا، اداره‌کل کتابخانه‎‌های عمومی استان بوشهر برای تکمیل نیروی انسانی (یک نفر-مرد) در رشته‌های شغلی به شرح پیوست با اولویت رشته کتابداری برای شیفت شب کتابخانه خلیج فارس-شهرستان بوشهر از طریق گزینش و مصاحبه، از بین افراد واجد شرایط ذیل، در چارچوب قرارداد ساعتی دعوت به همکاری می‌کند. متقاضیان برای اطلاع از جزئیات این فراخوان می‌توانند به سایت اداره‌کل کتابخانه‌‎های عمومی استان بوشهر مراجعه کنند.

وعده اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس تا روایتی از ادبیات عامه در کوچه

درخشش بانوی قصه‌گوی بوشهری در جشنواره «شهاب» عراق

درخشش بتول کیمیایی، مربی مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری نخل تقی شهرستان عسلویه در جشنواره قصه‌گویی «شهاب» دیگر اتفاق مهم ادبی استان بوشهر در هفته مذکور است.

در این میان، مربی مرکز فرهنگی هنری نخل تقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان عسلویه استان بوشهر با اشاره به داستان «کاکلی» که در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «شهاب» اجرا کرده است، گفت: قصه من راجع‌به «کاکلی» بود. کاکلی گنجشک کوچولویی است که تصمیم می‌گیرد با یک فیل بجنگد تا آن را از سرزمینش بیرون بیندازد؛ ولی وقتی می‌بیند به تنهایی نمی‌تواند، از دوستانش کمک می‌گیرد و….

بتول کیمیایی درباره علت انتخاب قصه کاکلی برای اجرا در جشنواره بیان کرد: کاکلی گنجشک کوچولویی است که از دست ظلم و ستم‌های فیل خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد با فیل بجنگد. قصه فیل و گنجشک یک قصه قدیمی و فولکلور ایرانی است که بعضی قسمت‌هایش از سوی خود قصه‌گو با مضمون پیام محتوایی تربیتی «درایت و همیاری» با موضوع کودکان غزه درآمیخت و برای کودکان و نوجوانان عراقی اجرا شد.

وی با ابراز خرسندی از تعامل بچه‌ها با قصه و قصه‌گوها تاکید کرد: تعامل بچه‌ها خوب بود و دقیق قصه‌ها را گوش می‌دادند؛ چراکه فرهنگ قصه و قصه‌گویی در کشور عراق ریشه و سابقه‌ای قدیمی دارد. من خوشحال هستم که در این جشنواره حضور داشتم تا با کمک قصه، کاری برای کودکان غزه انجام بدهم. قدمی که من می‌توانم برای کودکان غزه بردارم، قصه‌گویی است. قصه‌ها اهرم‌های قوی هستند و برای شناخت فرهنگ‌های متفاوت دنیا به کودکان می‌توان از قصه کمک گرفت.

یادآوری می‌شود، همچنین بتول کیمیایی با حضور در عراق قصه دیگری را با نام (دعاء الفار الصغیر) «دعای موش کوچولو» در مجموعه مدینه الاحلام (شهر رویاها) که زیر نظر موسسه الهدای بغداد فعالیت دارد، اجرا کرد و با استقبال حضار مواجه شد. صداسازی حین اجرای قصه‌گویی و گفتمان قصه‌گویی به زبان عربی هم‌نوایی مناسبی با کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه ایجاد و سبب اشتیاق و جلب نظر مخاطبان شد.

در جریان برگزاری جشنواره شهاب، جلیل خزعل نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان عراقی و مدیر این جشنواره قصه‌گویی نیز به دلیل حسن انتخاب قصه «کاکلی» و متناسب بودن آن با گروه سنی کودکان در پیامی از بتول کیمیایی تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها