یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
برنامه‌ریزی برای تفکیک بخش‌های اصلی جشنواره «داستان و شعر انقلاب»

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی از تلاش برای تفکیک دو بخش اصلی داستان و شعر در چهاردهمین جشنواره «داستان و شعر انقلاب اسلامی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میلاد عرفان‌پور، در نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب که امروز، ۲۹ بهمن در حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی با اشاره به برگزاری اختتامیه این دوره جشنواره در یکم اسفند ماه، توضیح داد: قرار است در این دوره از مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اتفاقات اثرگذاری در عرصه ادبی رخ دهد. تمام کارهایمان را روی جشنواره و رویدادها متمرکز نکرده‌ایم و تلاش داریم اتفاق‌های جدی و اثرگذار را دنبال کنیم. حوزه متولی ادبیات انقلاب است و ما تلاش داریم گفتمان انقلاب اسلامی را جلو ببریم. در این رویداد هم تلاش داریم شاعران و نویسندگان جوان را کمک کنیم تا اولین کتابشان را آماده کنند و از سوی دیگر دو دوره را شامل «مطلع» برای آموزش شاعران جوان و دیگری «تماشا» برای آموزش بانوان را دنبال می‌کنیم. بانوان شاعر ما امروز در قله‌های رفیع نیستند، اما ظرفیت بالایی دارند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: ادبیات هنر اصلی ماست و اگر عقب‌ماندگی در برخی هنرها وجود دارد به دلیل ضعف در ادبیات است. ادبیات جنبی و تفننی نیست و اگر رشد کند سایر هنرها هم جلو می‌رود. سرمایه‌گذاری بر ادبیات سرمایه‌گذاری در آینده فرهنگی ماست و باید ادبیات امیدبخش باشد و چشم‌انداز روشنی را پیش چشم آورد.

وی با تاکید براینکه تلاش داریم دردوره چهاردهم جشنواره شعر و داستان از هم جدا شوند، افزود: با تحقق این امر بخش‌های جشنواره تخصصی‌تر می‌شوند و به شعر بیشتر توجه خواهد شد.

عرفان‌پور همچنین گفت: اوایل سال آینده فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب منتشر خواهد شد.

تلاش برای توجه به ابعاد مغفول‌مانده در ادبیات انقلاب

همچنین در این نشست، بهزاد دانشگر، دبیر علمی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در سخنانی عنوان کرد: تمرکز دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری در یک سال اخیر بر خلق رمان بوده است. باید به تولید رمان‌هایی برسیم که با فضای فرهنگی ما سنخیت داشته باشد. در این راستا ایده «باغ رمان» را ادامه دادیم و در جشنواره سیزدهم داستان و شعر انقلاب شاهد افزایش جوایز هستیم. مبلغ جایزه در نظر گرفته شده برای برگزیده رمان بزرگسال ۲۰۰ میلیون تومان رمان بزرگسال، رمان نوجوان، ۱۰۰ میلیون تومان، مجموعه داستان ۱۰۰ میلیون تومان و مجموعه شعر نیز ۱۰۰ میلیون تومان است. همچنین در هر بخش از چاپ چهار اثر درخور و جذاب حمایت می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: در این دوره ۱۰۷ رمان بزرگسال، ۳۵ رمان نوجوان، ۱۳۲ مجموعه داستان و ۱۵۱ مجموعه شعر و در مجموع ۴۲۵ کتاب چاپ نشده به دبیرخانه جشنواره رسید. داوری توسط ۱۹ داور در بخش‌های مختلف انجام شد که در مرحله اول در هر بخش ۲۰ اثر انتخاب شدند و سپس به هفت نامزد نهایی رسیدیم. از این تعداد در مراسم اختتامیه در هر بخش یک برگزیده معرفی و تجلیل خواهد شد.

دانشگر در معرفی نامزدهای نهایی بخش‌های مختلف جشنواره گفت: در بخش رمان بزرگسال «ابرشهر» محمد رودگر، «بی سردار» محمد اسماعیل حاجی علیان، «بنز» از علیرضا نعمت اللهی، «زخم پاییز» از سلمان کریمی، «قزل آهو» از ام البنین ماهر، «گعده‌های دور آتش»، «ملاقات زیر رادیکال» از لیلی طباطبایی و «ول» از میثم فرهمندیان و در بخش رمان نوجوان، «اسپاگتی با سس قرمز» از هادی حکیمیان، «بهشت آباد» از طیبه مهدی‌زاده، «طوطی و قالین» از فائزه کردفیروزجایی، «چرخ و فلک» از زهرا پریایی، «فرار ماردوش» از سمیه سلیمانی و «قلک‌های دوقلو از مریم فرجی» نامزد نهایی شدند. در بخش مجموعه داستان نیز «دوستان آلیس» از مهدی دریاب، «لطفا پیغام خود را بگذارید» از مصطفی میرزایی، «جاده از راست باریک می‌شود» فریناز ربیعی، «خشت‌های سیاه، خشت‌های قرمز» وحید آقاکرمی، «جنگ بدون زن» از مریم سادات میرحسینی و «یک گاری انار ترک خورده» از خدیجه خانی نامزد نهایی شدند. نامزدان نهایی بخش مجموعه شعر نیز «مناره الله اکبر» از رضا نیکوکار، «به انتقام قسم» از عاطفه جوشقانیان، «پادشاه لخت» از مهدی جهاندار، «تاویل» از اسماعیل محمدپور، «در امتداد صبح» از فاطمه عارف‌نژاد، «سرو سروده‌ها» از فائزه زرافشان و «من یک زنم» از زهرا سپه کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها