یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
برنامه‌های رویداد ملی «سفر قهرمان» اعلام شد

دبیر رویداد ملی «سفر قهرمان» در جمع اصحاب رسانه به معرفی برنامه‌های این رویداد پرداخت و از پوستر آن رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صبح یکشنبه (یکم بهمن‌ماه)، نشست خبری رویداد ملی «سفر قهرمان» و رونمایی از پوستر آن با حضور سجاد عباسی، دبیر این رویداد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

سجاد عباسی در ابتدای این نشست ضمن عرض تبریک ایام رجب، توضیح داد: رویداد ملی «سفر قهرمان» به توانمندسازی نوجوانان در راستای تولید آثار هنری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه استاپ‌موشن کمک می‌کند. این رویداد به نوجوانان کمک می‌کند که با فرایند و مسیر آشنا شوند. ما کمک می‌کنیم فرایند توانمندسازی در رشته‌هایی که در نظر گرفته شده است، اتفاق بیفتد. سال گذشته رویداد ملی استاپ‌موشن را برگزار کردیم که حدود دو هزار نفر متقاضی بودند. امسال مسیر تولید را از ابتدا مسئله‌محور کردیم و قهرمان در اینجا همان مسئله ماست.

وی در توضیح اینکه «قهرمان کیست؟» گفت: نوجوان تصویر واضحی از آینده ندارد یا تصویری که دارد مخدوش است. باید نوجوان یک تصویری از آینده متصور باشد. نوجوان علاوه‌بر اینکه خودش می‌تواند قهرمان باشد، باید یک تصویری از قهرمان داشته باشد. ما قهرمان را کسی می‌دانیم که زیست شرقی دارد و برخاسته از اقلیم، مسجد و محله خودش است. «سفر قهرمان» درواقع سفری درونی است که در تلاش هستیم به مخاطب امروز معرفی کنیم. کمیک‌استریپ، استاپ‌موشن، پرده‌خوانی و نقالی از جمله هنرهایی است که نوجوان می‌تواند در مسیر مورد نظر، به سراغ هر یک از آن‌ها برود.

عباسی با اشاره به محتوایی که نوجوانان می‌توانند برای استفاده محتوایی در کمیک‌استریپ، استاپ‌موشن و… به کار بگیرند، بیان کرد: نوجوان یا از طریق کتاب یا تولیدات هر محتوایی که کمک کند با این سفر قهرمان آشنا می‌شود که سعی کردیم با این ماجرا، مشکل محتوا را حل کنیم. به عنوان منبع، مجموعه «قصه فرماندهان» از سوره مهر را در نظر گرفتیم. ۴۰ داستان از این مجموعه را انتخاب کردیم و علاوه‌بر این، اطلاعات هم در سایت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این حوزه‌ها از سه ضلع موقعیت، شخصیت و کُنش حول شخصیت وارد می‌شویم. ما کمک می‌کنیم مجموعه‌ای از موقعیت‌ها را ارائه دهیم: گذشته، حال و آینده. روال به این صورت است که موقعیت قهرمان در گذشته را در نظر بگیریم و با توجه به گذشته قهرمان، آینده آن را ارائه دهیم. سعی کردیم مجموعه «قصه فرماندهان» را در سراسر کشور توزیع کنیم.

برنامه‌های رویداد ملی «سفر قهرمان» اعلام شد

دبیر رویداد ملی «سفر قهرمان» درباره چندوجهی‌بودن این هنرها گفت: کمیک‌استریپ، استاپ‌موشن، پرده‌خوانی و نقالی از جمله هنرهایی است که نوجوان را در رویداد «سفر قهرمان» کاملاً درگیر خود می‌کند. در این هنرها نوجوان درگیر روایت، داستان و تکنیک می‌شود و در نهایت به طی‌کردن مسیر مورد نظرش کمک می‌کند. فرایند پروژه‌محور نیست؛ بلکه پروسه‌محور است و ترسیم آن رشد و تولید است. بوم تخصصی در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد و این بوم کمک می‌کند مسیر اثر هنری دقیق‌تر باشد.

وی در توضیح بیشتر مطلب خود عنوان کرد: بعد از تکمیل بوم، بررسی و داوری صورت می‌گیرد و بعد از آن فرایند مربی‌گری شروع می‌شود. در این مرحله بچه‌ها، گذشته قهرمان را تولید می‌کنند. اگر بچه‌ها در مراحل اولیه موفق شوند به رویدادهای منطقه‌ای دعوت می‌شوند که این رویدادها شامل مجموعه‌ای از اردوهای سه‌روزه در هفت استان کشور است. در این مرحله بچه‌ها به صورت حضوری کار می‌کنند و روند ادامه پیدا می‌کند. در همین مرحله، بوم آینده تولید می‌شود. بعد از اردو، بچه‌ها مربی حضوری دارند و کارگاه‌ها و دوره‌های تکمیلی به صورت حضوری برگزار می‌شود و نوجوانان برای رویداد ملی آماده می‌شوند.

عباسی افزود: بعد از آن نوجوانان به یک رویداد پنج‌روزه ملی دعوت می‌شوند و سپس هر یک آثار خود را در یک فرایند پنج یا شش‌ماهه تولید می‌کنند. در این فرایند با طی‌کردن هر مرحله‌ای به مرحله دیگر وارد می‌شوند تا پایان این رویداد که در تیرماه برگزار خواهد شد. گیلان، آذربایجان شرقی‌، همدان، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی از جمله این هفت استان هستند که اردوهای آموزشی در آن‌ها برگزار می‌شود.

دبیر رویداد ملی «سفر قهرمان» از جوایز برگزیدگان این رویداد صحبت کرد: برای برگزیدگان جوایز حمایتی در نظر گرفته‌ایم که از آثار بعدی آن‌ها و تولیدات‌شان حمایت می‌شود؛ بیشترین جایزه مبلغ ۳۰ میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها