سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
تظاهر طبقاتی هم‌پوشانی بسیاری با کتاب «پروپاگاندا» دارد

مازندران- مترجم کتاب «پروپاگاندا» گفت: آنچه هم‌پوشانی بسیاری با کتاب «پروپاگاندا» دارد تظاهر طبقاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، طه رادمنش شامگاه سه‌شنبه در مراسم رونمایی از کتاب «پروپاگاندا» در کتابفروشی فرهنگان، اظهار کرد: این کتاب در سال ۱۹۲۸ نوشته شده و چهار سال دیگر، کتاب پروپاگاندا صد ساله می‌شود و از بعد تاریخی و از منظر اعتبار، کتابی کلاسیک است.

وی با بیان اینکه این کتاب هم مانند هر اندیشه‌ای مربوط به تاریخ زمان خود است چرا که اندیشه در خلاء شکل نمی‌گیرد، افزود: جنگ جهانی اول از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ رخ داد و پیش از آن، ۸۰ جنگ بزرگ، وارد کتاب‌های تاریخی شده‌اند اما این جنگ جهانی اول است که بسیاری از موارد را به قبل و بعد از خود، تبدیل کرده است.

مترجم کتاب پروپاگاندا گفت: پس از جنگ جهانی اول، دموکراسی در قالب کلی در اکثر کشورهایی که در ادبیات سیاسی به آن اروپای سفید می‌گویند ایجاد شد.

رادمنش با بیان اینکه «ادواردبرنیز» نویسنده کتاب پروپاگاندا، فرزند خواهر فروید است، تصریح کرد: فروید گزاره‌ای به این عنوان دارد که «مردم نمی‌دانند چه چیزی می‌خواهند و باید به آنها گفت که چه می‌خواهند» و بدون تعارف با ادبیات تکرار شده، مردم را به مثابه توده تقلیل می‌دهد.

این نویسنده ادامه داد: در کتاب پروپاگاندا، یکی از پرتعدادترین واژه‌ها بعد از پرواگاندا، همین واژه توده که به معنای گله تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه متعاقب دموکراسی که بعد از جنگ جهانی اول ایجاد می‌شود که بخشی از موضوع، جلب آرای مردم است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر آن، رشد مصرف تظاهری است.

رادمنش با اشاره به آگاهی طبقاتی و تعلق طبقاتی، اظهار کرد: آنچه هم‌پوشانی بسیاری با کتاب پروپاگاندا دارد تظاهر طبقاتی است که به عنوان نمونه، حکومت‌ها با بازی الفاظ، برای بیان فقر، از طبقه یا دیگر واژگان استفاده می‌کنند.

نظم اقتصادی نئولیبرال و تظاهر طبقاتی

مترجم کتاب پروپاگاندا با بیان اینکه در گذشته بیان می‌شد که افراد صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند و اکنون این سیلی سرخ‌تر و به معنای خودزنی شده که به آن تظاهر طبقاتی می‌گویند، افزود: بر این اساس افراد از طبقات ضعیف‌تر برای پیوستن به این جریان، از ملزوماتی استفاده می‌کنند که مطابق با درآمد آنها نیست چرا که بر خلاف آنچه نظم اقتصادی نئولیبرال ادعا می‌کند اگر از تلفن همراه خاصی استفاده نکنند طرد می‌شوند.

وی گفت: ترسناک بودن پروپاگاندا آنجاست که افراد در جوامع مختلف، کنترل می‌شوند بدون آنکه به این موضوع آگاه باشند، این کنترل شدن در زمینه‌های مختلف، قابل توجه است.

رادمنش با بیان اینکه پروپاگاندا از دیگر واژگان پرتکرار این کتاب است که آن را تبلیغات ترجمه می‌کنیم که می‌تواند درست یا نادرست باشد، تصریح کرد: پروپاگاندا به یک پیام بازرگانی خلاصه نمی‌شود و بسیاری مواقع نشان‌هایی که در فیلم‌های سینمایی هم می‌بینیم نوعی پروپاگاندا است.

وی با اشاره به اینکه پروپاگاندا همچون خودرویی است که می‌خواهد همه را به سمت دلخواه خود، هدایت کند، ادامه داد: نمی‌توان گفت پروپاگاندا مربوط به یک سپهر شخصی است.

این مترجم با بیان اینکه پروپاگاندا اذهان را هدایت می‌کند، خاطرنشان کرد: جدای از هر گرایش سیاسی، بعضی موارد پروپاگاندا عینی است و بسیاری از گفته‌های نویسنده در این کتاب، شکل عملی و صوری گرفته است.

رادمنش اظهار کرد: برخی متون در کتاب، لحن آمرانه و بخشی هم لحن تلگرافی دارد.

وی با اشاره به اقتصاد رفتاری که شاخه جدیدی است که در نیمه دوم قرن بیستم متولد شد، افزود: بر این اساس، اسم، لهجه، ماه تولد و مواردی از این دست در میزان موفقیت افراد در آینده آنها اثر دارد که البته تاثیر پروپاگاندا است.

این نویسنده با بیان اینکه پروپاگاندا امور اجتماعی را بر گردن افراد انداخته، گفت: بر این مبنا امروز با جمله‌هایی مواجه هستیم که به افراد می‌گوید «اگر فقیر هستی خودت مقصری یا کافی است که فقط بخواهی.»

وی با اشاره به جمله‌ای از فلاسفه مبنی بر اینکه «تراژدی از مرحله‌ای که عبور کند به کمدی تبدیل می‌شود»، تصریح کرد: چرخه موفقیتی که در جامعه داریم از تراژدی عبور کرده و به کمدی تبدیل شده چرا که در بسیاری از موارد، صورت مسئله توسط پروپاگاندا پاک می‌شود.

پروپاگاندا و رشد سلبریتی‌ها

این نویسنده با بیان اینکه به واسطه پروپاگاندا، گروه‌های مرجع جابه‌جا شده‌اند، ادامه داد: در این زمینه گروه‌های فکری به محاق می‌روند و سلبریتی‌ها رشد می‌کنند.

رادمنش با اشاره به اینکه بر اساس مناسبات سرمایه‌محور، سلبریتی ساخت رسانه است و رسانه‌ها هم در خدمت ایدئولوژی نظام‌های مستقر قرار دارند، خاطرنشان کرد: در امتداد نگاه پروپاگاندا حتی انسان‌های عادی به لحاظ سیاسی نبودن، باید در هر امری موضع‌گیری کنند در غیر این صورت با برخورد دیگری مواجه می‌شوند که البته قضیه فراتر از این کتاب است.

وی با بیان اینکه گزاره ضد پروپاگاندا، نظریه مارپیچ سکوت است، اظهار کرد: پروپاگاندا به میانجی بت‌هایی که درست می‌کند از سوی دیگر، ابراهیم‌وار شروع به شکستن بت‌ها می‌کند و این مسئله را در اظهارنظرهایی که برخی سلبریتی‌های اروپایی و آمریکایی در حمایت از فلسطین داشتند شاهد بودیم.

این مترجم افزود: دوگانه‌ای امروز ساخته شده که هر کسی حامی آرمان فلسطین باشد حتماً تروریست و طرفدار حماس است یا اینکه نمی‌دانند در یمن چند کودک کشته شده اما آمار گربه‌های کشته شده در اوکراین را هم دارند و حاصل نگاه‌های اینچنینی چیزی جز خرد کردن و دور کردن اجتماع نیست.

وی با اشاره به بخش دیگری از پروپاگاندا در زمینه مد، گفت: امروز مدگرایی به مرحله آزار دادن رسیده که پارادوکس عجیبی است، به عنوان نمونه افراد به مدهایی روی می‌آورند که متفاوت از دیگران باشند و این تلاش برای تفاوت، افراد را شبیه به هم می‌کند.

رادمنش با بیان اینکه پروپاگاندا خود را تولید و بازتولید می‌کند، تصریح کرد: پروپاگاندا، تمایز را در ظاهر نشان می‌دهد و نگاه ریشه‌ای ندارد و پروپاگاندای برنیز، به دنبال تبدیل انسان احساساتی به انسان هیجانی است.

وی گفت: پروپاگاندا برای این ساخته شد که مردم به افراد خاص رای دهند و محصول خاص بخرند و اگر غیر از این باشد از حیز انتفاع خارج می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها