چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
آشنایی با تکنیک‌ها، مزایا و هزینه ‌های درمان ارتودنسی در کرج

در این مقاله، شما را با تکنیک ها، مزایا و هزینه های درمان ارتودنسی در کرج آشنا خواهیم کرد. تا تصمیم بهتری برای بهبود سلامت و زیبایی دندان های خود بگیرید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیا به دنبال راهی هستید تا لبخندی مطمئن کننده و دندان هایی مرتب و هماهنگ داشته باشید؟ آیا فکر می کنید که دندان های شما نیاز به ترتیب و تنظیم دقیق تری دارند؟

آیا می دانستید که ترتیب و تنظیم نامناسب دندان ها نه تنها به زیبایی لبخند شما آسیب می زند بلکه می تواند به مشکلاتی مانند مشکلات گفتاری، خوردن و حتی بهداشت دهان منجر شود؟ ارتودنسی به عنوان یک تخصص پزشکی با استفاده از تکنیک های مدرن و کارآمد، این چالش ها را به یک فرصت برای بهبود کیفیت زندگی تبدیل می کند.

در این مقاله، شما را با تکنیک ها، مزایا و هزینه های درمان ارتودنسی در کرج آشنا خواهیم کرد. تا تصمیم بهتری برای بهبود سلامت و زیبایی دندان های خود بگیرید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی، یک حوزه حرفه ای در دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و اصلاح بی نظمی دندان ها، ناهنجاری های فک و الگوهای نامناسب بایت می پردازد. این تخصص همچنین به بهبود رشد صورت، که به آن ارتوپدی دندان و صورت نیز گفته می شود، می پردازد. بدون شک، تراز نامناسب دندان ها و فک ها امری شائع و بسیار مهم است.

در راستای درمان ناهنجاری ها، ارتودنسی از ابزارهای مختلفی چون بریس دندان و دیگر وسایل مرتبط استفاده می کند. این ابزارها با حرکت آرام دندان ها و فک ها به اطراف، موجب اصلاح ناهنجاری ها می شوند. علاوه بر این، ارتودنسی دندان نه تنها باعث بهبود لبخند شما می شود بلکه به سلامت کلی ناهنجاری های دندانی و فکی نیز کمک می کند. مدت زمان لازم برای ارتودنسی دندان ممکن است متنوع باشد و از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. در ادامه، به توضیح انواع مختلف ارتودنسی خواهیم پرداخت.

آشنایی با تکنیک‌ها، مزایا و هزینه ‌های درمان ارتودنسی در کرج

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان برای درمان نامنظمی های دندان و شکل استخوان فک به کار می روند. این ارتودنسی ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. هر یک از این دسته ها انواع متفاوتی دارند که در این مطلب به معرفی مهمترین و محبوب ترین آنها می پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از روش های موثر در درمان دندان های نیازمند بهبود است. در این نوع ارتودنسی، براکت ها به دندان ها چسبانده می شوند و با استفاده از سیم و کش، ناهنجاری ها تصحیح می شوند. این روش برای حالت های پیچیده ویژه ای مانند حرکت دندان و ریشه آن استفاده می ‌شود.

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک، پلاک های مخصوصی برای دندان ها تهیه می شود که بیمار باید آن را در دهان قرار دهد. این روش به خاطر قابلیت حرکت آسان پلاک ها، برخی از مشکلات ارتودنسی را برطرف کرده و خطر خرابی دندان ها را کاهش می دهد.

ارتودنسی نامرئی

برای افرادی که از دیدن براکت ها و سیم های ارتودنسی هراسان هستند، راه حل ارتودنسی نامرئی وجود دارد. در این روش از بریس های شفاف و نامرئی استفاده می شود که امکان اصلاح دندان ها را بدون تاثیر ظاهری منفی فراهم می کند.

ارتودنسی پیشگیری

درمان زود هنگام یا ارتودنسی پیشگیری، از سن کمتری شروع شده و هدف آن اصلاح رشد فک و مشکلات خاص بایت است. این درمان فضای کافی را برای رشد دندان های دائمی ایجاد کرده و لزوم اقدامات بیشتر در آینده را کاهش می دهد.

استفاده از هر نوع ارتودنسی وابسته به نیازهای خاص هر بیمار است. برای اطلاعات دقیق تر و انتخاب بهترین روش، مشاوره با یک متخصص ارتودنسی در کرج ضروری است.

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل درمان ارتودنسی ممکن است بر اساس نوع درمان و شرایط دندانی افراد متفاوت باشد، اما به طور کلی چند مرحله مشترک و ثابت وجود دارد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم:

معاینه اولیه: در جلسه اول، متخصص ارتودنسی در کرج دندان های شما را معاینه کرده و مشکلات، نوع درمان مورد نیاز و هزینه ارتودنسی را برای شما توضیح می دهد.

تصاویر رادیولوژی: برای بررسی دقیق تر دندان ها، تصاویر رادیولوژی از آنها گرفته می شود.

بررسی وضعیت لثه و دندان: قبل از شروع درمان، وضعیت لثه ها و دندان ها بررسی می شود. اگر لثه ها عفونت داشته یا تحلیل رفتگی داشته باشند، یا اگر دندان ها پوسیده باشند یا نیاز به کشیدن داشته باشند، این مسائل باید قبل از شروع ارتودنسی حل شوند.

شروع ارتودنسی: حالا بر اساس نوع ارتودنسی مورد نظر (متحرک، ثابت یا نامرئی)، درمان شروع می شود.

در صورت نیاز به ارتودنسی متحرک، قالب گیری از دندان ها انجام می شود تا الاینرهای متحرک مناسب ساخته شوند. سپس، الاینرها به تعداد مشخصی (معمولاً حدود ۱۵) ساخته می شوند و هر دو هفته یکبار برای تعویض آنها به دندانپزشک مراجعه می شود.

این مراحل نشان دهنده فرآیند کلی ارتودنسی هستند، اما برای هر فرد ممکن است جزئیات بیشتر و مراحل دقیق تر بر اساس شرایط خاص آن فرد تعیین شود.

آشنایی با تکنیک‌ها، مزایا و هزینه ‌های درمان ارتودنسی در کرج

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

گاهی متخصص ارتودنسی با توجه به مهارت و دانش خود می تواند روشی را برای درمان بیمار انتخاب کند که صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها برای بیمار به همراه داشته باشد. در ادامه هزینه ارتودنسی انواع روش ها را برای شما آورده ایم:

هزینه ارتودنسی ثابت

قیمت ارتودنسی ثابت برای هر فک حدود ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون الی پانزده میلیون تومان) می باشد.

هزینه ارتودنسی متحرک

هزینه ارتودنسی متحرک برای هر فک بین ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ده میلیون تومان) با توجه به نوع روش و درمان مورد نیاز متغیر است.

هزینه ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از روش های پیشرفته در درمان ارتودنسی می باشد. این روش سریع تر و بسیار راحت تر از دیگر انواع روش های ارتودنسی است و به همین دلیل قیمت آن بالاتر از انواع دیگر ارتودنسی می باشد و هزینه آن برای دو فک حدود ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (۴۰ میلیون تومان) به قیمت نهایی افزوده می شود.

جمع بندی

ارتودنسی یک حوزه تخصصی در علم دندانپزشکی است که به بررسی، تشخیص و درمان ناهنجاری ها و عیوب در ترتیب و موقعیت دندان ها و فک ها می پردازد. این درمان ها ممکن است از روش های متنوعی نظیر ارتودنسی ثابت یا متحرک، دیمون، لینگوال یا اینویزیلاین بهره ببرد. هدف نهایی ارتودنسی بهبود جلوه ظاهری، عملکرد و سلامت دندان هاست که معمولاً بهبود کیفیت زندگی و اعتماد به نفس بیمار را نیز به همراه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها