سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
مطالعه وجه تمایز اسلام است/ کتاب پلی برای آینده

گیلان- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه خواندن و مطالعه وجه تمایز تفاوت اسلام با همه ادیان پیشین است، گفت: کتاب معجزه اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، یاسر تقوی روز سه شنبه در نشست «کتاب، کتابخوانی و آینده» در رشت افزود: جمهوری اسلامی اساساً یک نظام فرهنگی و مبتنی بر گفتمان است اما در نهایت موضوعات فرهنگی در حوزه کتاب جدی گرفته نمی‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، فرهنگ، ذهنیت‌های حاکم بر وجود انسان است و ایشان این مهم را یک امر درونی می‌دانند.

وی ادامه داد: خواندن و مطالعه وجه تمایز تفاوت اسلام با همه ادیان پیشین است و بر همین اساس، معجزه اسلام کتاب است.

تقوی اظهار داشت: با وجود تکرار این موضوعات اما خروجی که در جامعه می‌بینیم، نابسامانی در حوزه کتاب است و امیدواریم مشارکت همگان بیشتر باشد تا بتوانیم این حوزه را ساماندهی کنیم.

هر کتاب یک عنصر و یک اندیشه است که ما بتوانیم پلی برای آینده بسازیم

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: وقتی از یک کتاب صحبت می‌کنیم در حقیقت از اندیشه یک فرد صحبت می کنیم.

حمیدرضا مسکنی افزود: هر کتاب یک عنصر و یک اندیشه است که ما بتوانیم پلی برای آینده بسازیم.

وی با اشاره مشکلات در حوزه کتاب گفت: در حالی که کتاب می‌تواند بسیاری از مسائل در بخش های مختلف همچون حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را سامان بدهد، مشکل کتابخوانی را همچنان در کشورمان داریم.

افزایش کیفیت خدمات در استقبال کتابخوانی موثری است

همچنین پژوهشگر برجسته گیلانی در حوزه تاریخ و فرهنگ گیلان در این جلسه اظهار داشت: حمایت برای خرید کتاب و افزایش کیفیت خدمات در استقبال مردم از کتابخوانی موثر است.

کاظم فلاح افزود: بعضی از موضوعات در کتاب، ممکن است یک نگاه جدیدی را در ذهنمان ایجاد کند که در زندگی و جامعه مان تاثیر گذار باشد؛ از این رو، جایگاه کتاب بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کتاب گفت: اگر بخواهیم تاریخ هر ملتی را در میزان شکوفایی آن کشور بررسی کنیم، به اندازه کتاب‌هایش خواهد بود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: کتاب در تغییر روحیه افراد به عنوان غذای روح انسان و بالندگی که می تواند برای جامعه بیاورد، بسیار تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: مباحثی همچون شورای انقلاب فرهنگی و صدور مصوبه‌هایی که همواره در حال تغییر و تکوین برای اهالی حوزه فرهنگ است کار در این حوزه را دشوار می کند.

فلاح ادامه داد: در حقیقت افرادی که در حوزه فرهنگ کار می کنند، باید مدام مترصد باشند که مسائل بروز رسانی باشد.

وی با اشاره به ورود تکنولوژی در رابطه بین کتاب و تکنولوژی تصریح کرد: یکی از معضلات مسائل اقتصادی و اجتماعی ممکن است، این باشد که برای ورود تکنولوژی زیرساخت‌های لازم مهیا نبوده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر فضای سرانه مطالعه برای هر فرد د ر استان زیر ۲ متر مربع و شهر رشت محدودیت بیشتری وجود دارد.

پژوهشگر برجسته حوزه تاریخ و فرهنگ گیلان گفت: البته مهمتر این است که باید از همین فضاهای موجود استفاده بهینه کرد.

وی یکی از مشکلات در حوزه کتاب را نگاه‌های محدود به حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی دانست و خواستار همکاری و اراده تمامی دستگاههای اجرایی برای ترویج و حمایت از کتابخوانی شد.

فلاح ادامه داد: اگر حمایت از کتاب برای خرید آن صورت نگیرد، انگیزه برای پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری نیز وجود نخواهد داشت اما اگر کیفیت خدمات را بالاتر ببریم می توانیم شاهد استقبال مردم از کتاب خوانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها