یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
«تاريخ تحليلي داستان‌نويسي افغانستان» منتشر شد

كتاب «تاريخ تحليلي داستان‌نويسان افغانستان» نوشته محمد‌حسين محمدي، از سوي نشر «چشمه» به بازار آمد. اين كتاب، به بررسي سير تطور داستان‌نويسي معاصر افغانستان از سال 1298 تا 1357 خورسيدي پرداخته و روند داستان‌نويسي براساس رويدادهاي سياسي و اجتماعي صورت گرفته است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد‌حسين محمدي، درباره رويكرد تاليف كتاب «تاريخ تحليلي داستان‌نويسي افغانستان»  گفت: اين كتاب با رويكرد نقد و تحليل و تاريخ‌نگاري داستان نويسي معاصر افغانستان، تاليف شده كه اين نقد و تحليل بيشتر در بستر حوادث تاريخي سالهاي 1298 تا 1357خورشيدي صورت گرفته است. 

وي با توضيح درباره بررسي زمان اولين داستان معاصر افغان، كه در سال 1298 نوشته شده، گفت: نگاه من به روند تاريخي و تحول داستان‌نويسي افغانستان، از اولين داستان معاصر افغاني با نام «جهاد اكبر»، نوشته محمد‌حسين پنجابي در سال 1298، آغاز شده و در حقيقت اين داستان به گونه‌اي مبناي اين پژوهش قرار گرفته است. 

نويسنده «فرهنگ داستان‌نويسي افغانستان» در پاسخ به سوالي مبني بر اصلي‌ترين محور مورد تحقيق در بررسي آثار داستان‌نويسي افغاني، توضيح داد: من در اين كتاب، داستان‌نويسي را بر اساس حوادث سياسي و اجتماعي  تاريخ معاصر كه هر كدام به نوبه خود بر داستان‌نويسي معاصر افغانستان تاثير گذاز بوده‌اند، مورد باز‌بيني قرار داده‌ام. در اين تحقيق براي اولين بار به سير تحولات داستان‌نويسي افغانستان توجه شده است.
 
برگزيده «جايزه صلح افغانستان» در ادامه، از رئوس مطالب اين كتاب، سخن گفت و اضافه كرد: «پيش‌زمينه‌هاي پيدايش داستان معاصر افغانستان»، «آغازين جوشش‌ها»( از سال‌هاي 1298 تا 1308)، «سياه مشق‌ها»(سال‌هاي 1308 تا 1328)، «جست‌و‌جو و كاوش»(از سال‌هاي1328 تا 1342) و «رئاليزم و رشد و شكوفايي»( سال‌هاي 1342 تا 1357)از جمله عناوين فصل‌هاي مختلف اين كتاب اند. 

نويسنده «انجيرهاي سرخ مزار» در پايان افزود: در اين كتاب همچنين از مهم‌ترين آثار داستان‌نويسان افغانی نام برده شده و به عنوان مبنا، مورد توجه و بررسي قرار گرفته است.

محمدحسین محمدی، متولد سال 1354  شهر مزارشریف است و از سال 1361 در ایران به سر می‌برد.

وي تا کنون كتاب‌هايي چون مجموعه داستان «انجیرهای سرخ مزار»، «فرهنگ داستان‌نویسی افغانستان» و رمان«از یاد رفتن» را روانه بازار كتاب كرده است.

محمدي، همچنین برنده سومين دوره جايزه ادبي اصفهان و نيز  جايزه صلح افغانستان  براي كتاب «انجيرهاي سرخ مزار» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط