یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
شعر حافظ محدود به هیچ زمانه‌ای نیست

گلستان- یوسف مسگری حافظ پژوه گلستانی گفت: شعر حافظ دینامیک بوده و محدود به زمانه‌ای نیست و در هیچ شرایطی و جایگاهی چه فلسفه و چه عرفان و موضوعات دیگر متوقف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در گرگان، آیین نکوداشت لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی با حضور معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از اساتید، پیشکسوتان، نویسندگان و نوقلمان شعر و ادب فارسی در شامگاه یکشنبه 16 مهر ماه در سالن نگاه تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در این مراسم، یوسف مسگری حافظ پژوه و مدیر انجمن حافظ مهر گرگان، ضمن ادای احترام به لسان الغیب حافظ شیرازی و تشریح جلوه‌ای از جایگاه ادبی او در شعر و ادب ایران زمین، گفت: شعر حافظ، مرکب از صنایع ادبی، آیین‌ها، سویه‌ها،نکته‌ها و ایماژهای متعددی است.

وی سپس با اشاره به برخی شاعران هم عصر حافظ و فضای ادبی زمانه‌اش و نیز برخی از ابیاتش افزود: غزلیات حافظ بسان سونات موسیقی یا جلوه ای از موسیقی دستگاهی است که به روح و دل می‌نشیند و محدود به زمانه خاصی نیست.

مسگری در ادامه عنوان کرد: شاید این پرسش مطرح شود که چرا شعر حافظ کهنه نیست و نمی‌شود و همچنان زنده است؟  به شخصه معتقدم دلیلش این است که زمانه و جامعه امروز ما تفاوت چشمگیری با دوران حافظ ندارد و این خود می‌تواند دلیلی بر این امر باشد.

حافظ پژوه گلستانی،شعر حافظ را دینامیک  قلمداد کرد و افزود:  شعر حافظ در هیچ شرایطی و جایگاهی چه فلسفه و چه عرفان و موضوعات دیگری متوقف نمی‌شود.
 
همچنین در این برنامه، کریم الله قائمی نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت نیز گفت: حافظ شاعری پر آوازه است که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم او را می‌شناسند و ما ایرانیان هم هریک به گونه‌ای او را می‌شناسیم، برخی بخاطر حافظ قرآن بودنش و برخی بخاطر اشعار و صنایع ادبی‌اش او را می‌شناسند و او را تکریم ‌می‌کنند.

قائمی افزود: داشتن زبان رسای فارسی همراه با مشتقات ادبی از ویژگی‌های بارز آثار او است که زمانه خودش را به چالش کشید و معتقدم کسانی می‌توانند حافظ را درک کنند که عمری را برای فهم اشعارش و  تاریخ و زمانه‌اش صرف کرده باشند.

وی سپس به برخی پژوهش‌های انجام شده درباره حافظ شیرازی اشاره کرد و ادامه داد: در استان گلستان چهره‌ای چون یوسف مسگری خدمات قابل توجهی در معرفی، تبیین و تفسیر حافظ با خلوصی قابل توجه  را برای عموم مردم انجام داده که قابل تقدیر است.



ام کلثوم صوفیان از بانوان اهل شعر و ادب نیز در این مراسم ضمن قرائت اشعاری از حافظ شیرازی عنوان کرد: حافظ ژرف اندیش، صاحب دل و معتقد به نظام کلی جهان بود و اشعارش آیینه زندگی انسان‌ها است.

وی در ادامه به مولفه‌های شعر حافظ و نیز محبوبیت او در بین مردم با ذکر مصادیقی اشاره کرد و افزود: حافظ شجاعانه علیه سنت‌های تحمیلی و افراط گری‌های متعصابه به پا خواست و حرف‌هایش را با کلامی لطیف به مخاطب ارائه داد.

صوفیان سپس گفت: حافظ هر چه داشت را مدیون قرآن می‌دانست و باور داشت اگر آدمی خود را بشناسد و درون خود را دریابد به شناختی از خویشتن می‌رسد.

وی مجددا در ادامه ابیاتی از حافظ را قرائت کرد و گفت: در عصر حافظ خبری از گفتمان های خردمندانه نبود و به ناچار حافظ به مبارزه فرهنگی پرداخت.

در بخش پایانی مراسم همچنین همایون جمشیدیان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه، نیز به طور مبسوط ضمن تبارشناسی اندیشه رواقی‌گری، درباره اینکه اندیشه های رواقی چگونه در شعر حافظ تجلی پیدا کرد مطالبی را عنوان کرد.



وی همچنین با ذکر مثال‌هایی از جلوه های اندیشه رواقی در شعر حافظ، افزود: حافظ در زمینه وحدت وجود دیدگاه خود را بیان کرده و به صورت نمادین نظرش را بر نیست بودن همه در برابر هست واحد یعنی خدا ابراز می دارد.

این مدرس دانشگاه همچنین در بحث قضا و نیز خویشتن داری در اندیشه رواقی و حافظ  مطالبی را عنوان کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در بخش پایانی مراسم، از سوی جمعی از فعالان شعر و ادب فارسی، از یوسف مسگری به پاس تلاش های مستمر در معرفی و تبیین جایگاه حافظ و زنده نگه داشتن محفل حافظ خوانی در گرگان قدردانی به عمل آمد.



به گزارش ایبنا، ضمن غزل خوانی و اجرای موسیقی سنتی؛ سخنرانی جواد قربانی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان درباره شعر و جایگاه حافظ و اهداف بلند مدت برای معرفی مفاخر به نسل امروز و نیز حسین ضمیری، شاعر و مجری برنامه در خصوص ضرورت همت و تلاش مضاعف برای معرفی شعر و جایگاه حافظ و مفاخر شعر و ادب ایران زمین و استان گلستان و کهن دیار استرآباد از دیگر مطالب و سخنان مطرح شده در این محفل ادبی بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها