پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
اسامی 78 نفر از رزمندگان کتاب « بدرود، پنج ضلعی خونین»  متعلق به خوی است

آذربایجان‌غربی-رزمنده و مدرس دانشگاه گفت: در کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین» اسامی بیش از 155 نفر از رزمندگان و فرماندهان لشکر عاشورا ذکر شده که تعداد 78 نفر آن‌ها متعلق به شهرستان خوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرستان خوی، جعفر حسن‌زاده صبح پنج‌شنبه در نشست معرفی و بررسی کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین » که مجموعه‌ای ازخاطرات همرزم سرداران شهید باکری، یاغچیان، حبشی و  رزمنده جانباز «ابوالقاسم محتشمی» است و به همت نشریه امید خوی و شفق آذربایجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهرداری و‌ شورای شهر و هئیت رزمندگان شهرستان خوی برگزار شد، گفت: بی‌تردید دوران دفاع مقدس و اندکی قبل از آن سرشار از تجربیات و اتفاقات تلخ و شیرین زیادی است که می‌تواند به‌عنوان «فرهنگ مقاومت، پایداری و ایتار و فداکاری» برای نسل‌ها و عصرهای آینده به درستی و عاری از تحریف منتقل شود.

وی افزود: بازتولید آن فرهنگ و کارآمدی آن در فاصله کمتر از سه دهه و این بار در خارج از مرزهای سیاسی و جغرافیایی ایران و در جغرافیای جبهه مقاومت از عراق تا سوریه بار دیگر به نمایش در آمد.

حسن‌زاده ادامه داد: رشته تاریخ شفاهی اگرچه در دنیا هم از رشته‌های نوظهور و جدید است و اما در ایران ظهور و بروز جدی آن با دفاع مقدس عجین شده و در سال‌های بعد از جنگ آثار زیادی در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است. کتاب حاوی خاطرات رزمندگان و فرماندهان و سرگذشت شهدا و ایثارگران در شمار پرتیراژترین آثار تاریخ شفاهی ایران هستند.

مدرس دانشگاه بیان کرد: اگر چه استان آذربایجان‌غربی از ابتدای پیروزی انقلاب و ماه‌ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی دستخوش نا آرامی، ناامنی، حرکت‌های ضدانقلابی و تجزیه طلبانه گروه‌های معاند و مزدور بیگانه بود و بخش قابل توجهی از توان نظامی مالی مدیریتی و نیروی انسانی نظام جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل از شروع جنگ تا سالها پس از آن مصروف آن شد، اما سهم آثار مکتوب رزمندگان و فرماندهان این سرزمین در میان مجموع کل کشور بسیار ناچیز است و با این حساب سهم و میزان آثار مکتوب رزمندگان و فرماندهان شهرستان خوی در این حوزه به مراتب کمتر و ناچیزتر بوده است.

وی افزود: رزمنده جانباز و فرمانده سرافراز ما حاج ابوالقاسم محتشمی در شمار همان افراد نادر و کتاب مجموعه خاطرت ایشان «بدرود، پنج ضلعی خونین» در زمره همان آثار کم تعدادی است که خوشبختانه به همت خود وی و پس از ویرایش و تکمیل یادداشت‌های منتشره در هفته نامه «ندای خوی» به شیوه بسیار زیبا و مناسبی چاپ شده و امیدواریم برگزاری چنین جلساتی با عنوان معرفی و بررسی و حتی نقد و نظر جرقه‌ای باشد برای ثبت نگارش و چاپ آثار دیگری از رزمندگان و فرماندهان فراوان دیار خوی که حقیقتا حرف‌های خوبی برای گفتن دارند و در آینده‌ای نزدیک آیندگان و فرزندان نسل دفاع ماندنی بدانند و در آثار مکتوب بخوانند که فرماندهان و رزمندگان خوی چه نقش تاثیرگذار و ملی در موفقیت عملیات‌های هشت سال جنگ داشته‌اند.

حسن‌زاده گفت: مطالعه کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین» در زمره آثار تاریخ شفاهی دفاع مقدس بوده و بخشی از حقایق میدانی و اتفاقات تلخ و شرین نبرد ۸ ساله ملت ایران از موفق‌ترین تا ناموفق‌ترین عملیات‌ها را روایت می‌کند.و فصل‌بندی موضوعی و سالنگارانه آن از ویژگی‌های این کتاب است.

وی ادامه داد: نثر زیبا، ادیبانه و تا حدی شاعرانه و احساسی متن خواننده را پای کتاب میخکوب کرده و توامان تحولات میدان نبرد را با شور و احساس ذهنی و فکری راوی در هم آمیخته و ابدا احساس خستگی به خواننده دست نمی‌دهد و می‌توان از دل روایت دقیق اسامی افراد و مسئولیت آنها بخش قابل توجهی از سازمان رزم یگان‌های مربوطه را شناسایی کرد.

حسن‌زاده گفت: اشاره مستمر و پرحجم به اسامی رزمندگان و فرماندهان بومی و مسئولیت آنها کمک بزرگ و محتوای مناسبی برای کتاب نقش خوی در دفاع مقدس» خواهد بود و کتاب با واقعگرایی ستودنی از بسیاری از غلوگویی‌ها، افراط و تفریط‌های معمول فاصله گرفته است و رزمندگان توصیف شده در این کتاب نه از جنس فرشتگان آسمان که انسان‌های معمولی روی زمین هستند که صد البته از فرش به عرش رسیده‌اند.

وی افزود: همچنین اشاره واضح به نام سلاح‌ها، مهمات، انواع تجهیزات و تسلیحات دشمن از یک سو و روایت دارایی‌های تجهیزاتی و تسلیحاتی رزمندگان ایرانی تصویر خوبی از نابرابری طرفین جنگ ارائه کرده است و اشاره خالصانه و روایت‌های صادقانه از رزمندگان و دوستان همستگر دیروز که شاید در فضای آشفته سیاسی و جناحی، امروز سلیقه دیگری دارند و حکایت از جامع‌نگری و شم صحیح تاریخی راوی دارد که دیده‌ها و شنیده‌های خود را بدون دخالت دادن حب و بغض‌های سیاسی و جناحی روایت کرده و این نکته بسیار مهمی در صداقت و امانتداری راوی است.

رزمنده و مدرس دانشگاه گفت: در کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین» اسامی بیش از 155 نفر از رزمندگان و فرماندهان لشکر عاشورا ذکر شده که تعداد 78 نفر آن‌ها متعلق به شهرستان خوی است.

وی بیان کرد: از ذکر دقیق اسامی رزمندکان همرزم راوی می‌توان ترکیب اسامی رزمندکان شرکت کننده در هر عملیات را شناخت، این امر کمک مهمی به محتوای کتاب «نقش خوی در دفاع مقدس» می‌تواند بکند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: همچنین در این کتاب با وجود عنوان «بدورد، پنج ضلعی» و روایت تلخ و شیرین عملیات کربلای 4، 5 و تشریح نبرد جانانه رزمندگان خوی در پنج ضلعی شلمچه توضیحات خوبی از سایر عملیات‌های آفندی و پدافندی داده شده که روای در آن‌ها حضور داشته است و عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفحر1، والفجر2، خیبر، والفجر 4، بیت المقدس، والفجر8 و ادامه موسوم به عملیات گردان حر و عملیات یا مهدی و گردان حضرت علی اکبر، بیت المقدس3 و ماجراهای تلخ بمباران پادگان ابوذر در سرپل ذهاب، خط پذافندی در جبهه سومار، بمباران پادگان شهید باکری دزفول مقر لشکر عاشورا از آن جمله است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها