پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
نگاهی به بخش‌های مغفول زندگی آیت‌الله بهجت/ آیت‌الله بهجت اهل سکوت و کتمان بود

عباسی اقدام بیان کرد: «کرشمه ماه» کنکاشی جدید در جزئیات کمتر توجه شده و مغفول‌مانده زندگی آیت‌الله بهجت است که در قالب روایت‌های کوتاه بیان شده است.

محمدعلی عباسی اقدام نویسنده کتاب «کرشمه ماه؛ چند روایت کوتاه از سبک زندگی آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به چگونگی شکل‌گیری ایده‌های ابتدایی کتاب و وجوهی از شخصیت حضرت آیت‌الله بهجت پرداخت. شرح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
 
چه انگیزه و هدفی باعث شد که به نگارش سبک زندگی و سیره آیت­الله بهجت پرداختید؟ 
 
شدیداً معتقدم جامعه‌ای می‌تواند سالم، پویا و بالنده و سازنده باشد که بزرگان و مشاهیر خود را به «درستی» و آن­گونه که هستند، بشناسد و با شناخت و آگاهی از شیوه زیست‌شان، از آن‌ها الگوبرداری کند. پرداختن به این دغدغه مهم از جمله انگیزه­‌هایی بود که باعث شد به نگارش سبک زندگی علما علاقه‌­مند شدم. از طرفی با مطالعه و پژوهش بیشتر در باره زندگی آیت‌­الله محمدتقی بهجت، متوجه ویژگی­‌ها و برجستگی­‌های شخصیت ایشان شدم و به این نتیجه رسیدم کاری انجام بدهم که تا حدودی نو باشد. از طرفی جوان‌پسند و خوش­خوان باشد و مهم‌تر از همه، قد و قامت رعنا و سیمای زیبای این بنده خالص خدا در این اثر در حد امکان، کامل دیده شود. به همین خاطر سومین دفتر مجموعه «قله‌­ها به آسمان نزدیک­ترند» را به سبک زندگی آیت­‌الله بهجت اختصاص دادم.  
 
نگارش کرشمه ماه چقدر طول کشید؟  برای نگارش این اثر با چه مشکلات و چالش­هایی روبرو بودید؟
 
تحقیق، پژوهش و فیش­برداری و تنظیم نهایی «کرشمه ماه» که سومین دفتر از مجموعه «قله‌­ها به آسمان نزدیکترند» است، بیش از یک سال زمان برد. چون منابع مکتوب بسیار کمتری از آیت‌­الله بهجت با موضوع سبک زندگی و سیره عملی ایشان در دسترس است. چالش مهم دیگر اینکه خود آیت‌­الله بهجت به واسطه منش و سلوک خاصی که داشته اهل سکوت و کتمان بود. ایشان در طول زندگی با برکت خود چیز زیادی در باره کارها و اوضاع و احوال خود نگفته و ننوشته است. حتی سال­ها اجازه نمی­‌داده که درس­های ایشان ثبت و ضبط شود.
 
برای تالیف سبک زندگی و سیره عملی آیت­‌الله بهجت که از شخصیت‌های برجسته دینی هستند با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه شدید؟
 
به نظر من مهم‌ترین مشکل در نگارش کتاب­‌های زندگینامه، نبود یک مرکز یا موسسه ویژه درباره معرفی، نشر و ترویج زندگی مفاخر، مشاهیر و خصوصاً علمای معروف است. در بعضی از کشورها موسسه‌­ای برای این کار اختصاص داده شده که کار آن به‌طور ویژه جمع‌­آوری، تنظیم و نشر آثار بزرگان است.
 
چالش دیگر برای این قبیل آثار، مشکل دسترسی به آثار به‌جا مانده از بزرگان و مشاهیر به ویژه علمای معروف است. پراکندگی منابع و نبود یک مجموعه منسجم، کار پژوهش و تحقیق را صد چندان دشوار می­‌کند که امیدوارم مسئولین امر به این مهم توجه کنند. مهم‌ترین مشکل و چالش من در نگارش این کتاب وفور مطالب مغشوش و بدون منبع و کمبود منابع و روایت­‌های متقن و موثق بود. متاسفانه فضای مجازی به قدری با اطلاعات ناقص، مغشوش و بی پایه انباشته و آلوده شده که تشخیص سره از ناسره واقعاً دشوار است و زمان و انرژی زیادی را از نویسنده می­‌گیرد.
 
شما در کتاب «کرشمه ماه» بیشتر به کدام یک از وجوه آیت‌­الله بهجت پرداخته اید؟
 
در کتاب «کرشمه ماه» به یکی از وجوه کمتر پرداخته شده ایشان یعنی سبک زندگی و سیره عملی آیت­‌الله بهجت پرداخته­‌ام آن هم با شیوه­ای متفاوت. به عبارت ساده می‌­توان گفت که «کرشمه ماه» بیان جزئیات زندگی آیت‌­الله بهجت است. «کرشمه ماه» کنکاشی جدید در جزئیات کمتر توجه شده و مغفول مانده زندگی آیت‌­الله بهجت است که در قالب روایت‌­های کوتاه بیان شده است. هر یک از این روایت­‌های کوتاه به مثابه یک قطعه از جورچین بزرگی است که با قرار گرفتن در کنار هم تصویری کلی از شخصیت آیت‌الله بهجت ارائه می­‌دهد. جورچینی که در آن می­توان تصویر تمام قد حضرت ایشان را به تماشا نشست.
 
از ویژگی­ها و شاخصه­‌های مهم این اثر بگویید. نقطه تمایز کتاب «کرشمه ماه» با سایر کتاب­های چاپ شده در باره آیت‌­الله بهجت چیست؟
 
یکی از ویژگی‌های این اثر، پرهیز از کلی­‌گویی و پرداختن به جزئیات و ریزه‌­کاری­‌هاست. به شخصه معتقدم که دوره کلی­‌گویی و مفصل‌­نویسی سپری شده و ما ناچاریم که به سمت کوتاه­‌نویسی حرکت کنیم و بیشتر به جزئیات و ناگفته‌­های ریز بپردازیم. چون نسل کنونی به ویژه نسل جوان، نسل شتاب است و می‌خواهد خیلی زود به نتیجه برسد، حوصله مطول و مفصل­‌خوانی ندارد. «کرشمه ماه» روایت محور و پر از جزئیات است. من بیشتر به جزئیاتی پرداخته­‌ام که درباره آیت‌­الله بهجت کمتر گفته شده است. در هر فصل از زندگی ایشان جزئیات مهم و اثرگذاری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره شده است. ویژگی مهم دیگر این کتاب پرداختن به روند تکامل و سیر تحول و تطور شخصیت این عالم ربانی است.
 
در صورت امکان کمی بیشتر در این باره توضیح بفرمایید
 
یکی از دغدغه‌­های اصلی من در نگارش «کرشمه ماه» این بود که در کنار معرفی و شناسایی آیت‌­الله بهجت و پرداختن به سبک زندگی و سیره عملی ایشان، به‌­طور غیر ملموس و زیر پوستی، روند تکامل شخصیت ایشان را پیگیری و ترسیم کنم. به نظرم این فقره، نکته کلیدی این کتاب است. برای نیل به این هدف سعی کردم این خط سیر را از بدو تولد ایشان تا روزهای پایانی زندگی رصد کنم تا مخاطب با مطالعه این اثر از نزدیک در جریان شکل­گیری و تکامل و ترقیات محمدتقی بهجت باشد. سرمنشاء و ریشه تکامل و تحول آیت‌­الله بهجت، استفاده ایشان از محضر اساتید صاحب رای و صاحب نفس است. یعنی هم‌­نفسی و هم‍‌­نشینی با اساتید برجسته و شناخته شده‌ای که هر یک تاثیر بسیار بزرگی در شکل‌­گیری شخصیت ایشان داشته است.
 
چه اساتید و بزرگانی در شکل‌­گیری شخصیت این عالم برجسته نقش داشته اند؟
 
شیخ محمدتقی از بدو تولد تا 30 سالگی بدون وقفه تحت نظر و تحت تربیت شخصیت­‌های بزرگی بوده است. نخسیتن آموزگار و مربی ایشان پدرشان بودند. یعنی میرزا محمود بهجت که فردی معتمد و شاعر اهل بیت (ع) بودند. در هشت سالگی، دست مهربان تقدیر، آیت­‌الله شیخ احمد سعیدی را سر راه محمدتقی قرار داد و مسیر او را از «مکتب­خانه کوکبی» به سمت مسجد سعیدی کج کرد. آشنایی با شیخ احمد، مهم­ترین و پر رنگ­ترین اتفاق زندگی‌­اش در دوره نوجوانی بود. به واسطه آشنایی با آیت­‌الله شیخ احمد سعیدی مجذوب نماز خواندن ایشان شد و برای اولین بار طعم شیرین نماز را چشید. بعد از آن همیشه نماز همراه او بود. اتفاق بسیار مهم دیگر در زندگی شیخ محمدتقی آشنایی با شیخ مرتضی طالقانی در نجف است.
 
از رابطه آیت‌الله بهجت با شیخ مرتضی طالقانی بیشتر بگویید؟ گویا آیت‌الله بهجت در مقطعی پرستار ایشان هم بودند؟
 
سال‌های اولیه حضور در نجف اشرف، وقتی باخبر شد که در مدرسه سید، همسایه دیوار به دیوارش شیخ مرتضی طالقانی است از شادی پر گشود. شیخ مرتضی، نگین مدرسه سید بود. پیرمردی که از چوپانی در کوهپایه­های الموت قزوین به قله علم و عرفان رسیده بود. وقتی چند جلسه پای درس اخلاق این عالم زاهد و «سلمان روزگار» نشست، مبهوت بزرگی و عظمت این حکیم بزرگ شد و بیش از همه تحت تاثیر مراقبه و عبادت عجیب ایشان قرار گرفت.
 
راه­یابی به جلسات درس فقه و اصول آیت‌­الله غروی(کمپانی) و آشنایی با سیره و منش عالمانه ایشان، نقطه عطف دوره تحصیل شیخ محمدتقی در حوزه نجف بود. ایشان با شرکت در جلسات درس آیت­‌الله غروی، شیرینی و حلاوت «فقه» را چشید و بیش از پیش، شیفته تحصیل «اصول» شد. آیت­‌الله غروی در تدریس فقه و اصول مهارت عجیبی داشت به­‌گونه­‌ای که «دقایق را می‌­شکافت». محمدتقی بیش از آنکه مفتون ویژگی‌­های علمی استاد باشد، شیفته برجستگی‌­های اخلاقی و تربیتی ایشان بود.
 
از قرار معلوم آیت‌الله غروی(کمپانی) و آیت­الله سید علی قاضی طباطبایی نقش خاصی در باروری اخلاق و تزکیه نفس ایشان داشته­اند.
 
شدت علاقه محمدتقی به آیت‌­الله غروی اصفهانی و حضور مستمر و موثرش در جلسات درس ایشان به‌­گونه­‌ای بود که همه انتظار داشتند بیشتر تحت تاثیر «علم» جوشان این چشمه فیاض باشد نه «عمل» ایشان. اما محمدتقی جانب دیگر اختیار کرد و بیش از آن­که شیفته علم و اندیشه استاد باشد، به منش و رفتار آیت­‌الله غروی دل باخت و تحت تاثیر سلوک عارفانه و سیره سالکانه ایشان قرار گرفت.
 
از طرفی میل و علاقه­‌اش به درس­های اخلاق استاد سید علی قاضی طباطبایی به قدری بود که در جلسات درس اخلاق ایشان بسیار خوش درخشید؛  آنقدر که آیت­‌الله قاضی، طی نامه‌­ای خطاب به سید محمدحسن طباطبایی نوشت: «شیخ محمدتقی گیلانی، ترقیات فوق­‌العاده نموده است». محبت و علاقه آیت‌­الله قاضی به شیخ محمدتقی به قدری بود که در نامه‌­ای اشتیاقش را این چنین توصیف می‌­کند: «شوقی الیک کشوق المجدب مطراً... شوق من به تو مانند شوق زمین خشک به باران است.»
 
به عقیده شما چقدر ضرورت دارد که به زندگی چنین علمایی پرداخته شود. این ضرورت ناشی از چیست؟
 
یکی از خطرات بسیار جدی که جوامع بشری از جمله جامعه ما را تهدید می‌­کند، کم رنگ شدن بعد معنویت و اخلاق در متن زندگی است. امروزه، زندگی همه انسان­ها با مجموعه­‌ای از تنش‌­ها، اضطراب‌ها و نگرانی­‌ها آمیخته و عجین شده و جزء لاینفک زندگی است. در این میان چیزی که می‌­تواند اندکی از حجم استرس­‌ها، نگرانی‌­ها، بی­تابی‌­ها و اضطراب­‌های زندگی ماشینی بکاهد، توجه به معنویت و دینداری است. برای داشتن جامعه سالم و آرام و پر نشاط، چاره­ای جز حرکت به سمت معنویت و اخلاق نیست. بدون شک یکی از راه­های رسیدن به زندگی سالم و آرام­­بخش، اهتمام به شیوه زیست بزرگان و از جمله علمای ربانی و شناخت سبک زندگی و سیره عملی این عزیزان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها