سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
فرم‌های داوری به سمت تخصصی شدن پيش روند

محمدجعفر یاحقی داور جایزه كتاب سال در حوزه نقد ادبی گفت: يكسان بودن پرسش‌های مطرح شده در فرم‌های داوری در بخش‌های مختلف کتاب سال، از میزان بررسی و ارزيابی تخصصی آثار می‌كاهد. اين امر با اختصاص يافتن فرم‌های جداگانه ارزيابی به هر بخش، منجر به ارائه داوری‌هایی دقيق‌تر خواهد شد.\

محمد جعفر ياحقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: در داوری کتاب سال، يكسان بودن فرم‌هاي داوري تا حدودي به كلي‌گويي درباره اثر منجر مي‌شد. به گمان من ارزيابي نقاط قوت يك اثر فضاي بيش‌تري را براي ارزيابي مي‌طلبيد. 

وي ادامه داد: با توجه به حساسيت‌هاي داوري كتاب، بايد اين امر در فضایی تخصصي‌تر و باريك‌تر صورت گيرد و از آنجا كه حجم كارها زياد است بهتر بود براي هر نوع كتاب فرم خاصي تهيه مي‌شد؛ چراكه نقد شعر، نقد آثار كلاسيك، آثار معاصر و غيره تفاوت‌ها و ويژگي‌هاي خاص خود را دارند.

ياحقي اشاره كرد: در فرم‌هاي داوري بخش نقد ادبي، گنجاندن گزينه‌هايي چون ميزان ذوق نقاد و تازه‌هاي ديدگاه‌هاي نقد در آن متن، مي‌توانست به دقيق‌تر شدن داوري بينجامد.

وي در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت: داوري كتاب فضاي رقابتي خوبي بين نويسندگان ايجاد مي‌كند و در پيشبرد، تعالي و ترقي آثار ادبي بی‌تاثير نيست؛ چراكه خلق‌كنندگان آثار سعي می‌كنند خود را به معيارهاي جشنواره كتاب سال نزديك كنند. از سوي ديگر در اين فضاي رقابتي تنگاتنگ، آنهایی كه كتاب‌شان برگزيده نشده است سعي در رفع ضعف‌های خود دارند كه اين امر به هر چه پربارتر شدن جشنواره‌های كتاب سال‌ در دوره‌های آينده كمك می‌كند.

داور بخش نقد ادبي كتاب سال تصريح كرد: اگر داوری‌ به معناي مطلق كلمه، «داوری» باشد و از بغض و ديدگاه‌های خاص بر كنار، می‌تواند به رشد جريان فرهنگي كشور كمك كند. البته بايد در نظر گرفت كه هميشه و در همه جا در برپايي چنين مراسمی يكسري ملاحظات و اعمال سليقه در كار اثر مي‌گذارند كه اين امر آفت كار داوري محسوب می‌شود.

وي خاطرنشان كرد: هر چه اين آفت‌ها كمتر شود، رشد فرهنگ و شكوفایی آن نمايان‌تر خواهد بود. حركتی كه كتاب سال پی گرفته، حركتي مثبت است كه به سالم‌سازي فضاي رقابتي و توسعه كتاب، معرفت و دانش در جامعه كمك شايانی می‌كند.

ياحقی در ادامه با توضیح بیش‌تر درباره نحوه داوری داوران كتاب سال گفت: در اين جشنواره كتاب‌ها براي داوران ارسال می‌شود؛ داوران هم به طور جداگانه به داوري مي‌پردازند و از نظر يكديگر اطلاعي ندارند. در پايان فرم‌هاي داوري جمع‌آوري و كتابي كه بيش‌ترين نظر مثبت را بر اساس فرم‌های داوري كسب كرده است، به عنوان كتاب برگزيده معرفي می‌شود.

وي اضافه كرد: در فرم هاي داوري ۲۰ سئوال مطرح شده بود كه منابع، نظريه‌ها، ديدگاه‌هاي تازه و موارد ديگري را در بررسی هر اثر لحاظ کرده بود. 

ياحقي اشاره كرد: كتابي كه من داوري كردم مجموعه مقالاتي راجع به شاهنامه فردوسي بود كه به نظرمن خيلي در حوزه نقد ادبي نمي‌گنجيد؛ بلكه در حوزه كتاب‌های ادبي بود. اما انتخاب و ارسال كتاب براي داوران با توجه به سليقه برگزاركنندگان جشنواره كتاب سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط