سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
ایرانیان تفلیس و قفقاز در عرصه فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی داشتند

نانی گئلوانی گفت: برنامه شخصی من این است که در آینده نزدیک وضعیت مسلمانان در دوران شوروی را بررسی کنم و تحقیقاتی در مورد مسلمانان در شوروی داشته باشم. در این زمینه اسناد زیادی موجود است که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

دکتر نانی گئلوانی، نویسنده کتاب «جامعه مسلمانان تفلیس» که برگزیده سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این کتاب حضور مسلمانان در تفلیس را در بازه زمانی 1800 تا 1917 میلادی مورد بررسی قرار می‌دهد. این بازه زمانی در گذشته مورد بررسی قرار نگرفته بود که من با بررسی اسناد موجود به اطلاعات زیادی درباره مسلمانان شیعه و سنی در قفقاز و تفلیس دست یافتم که در این کتاب آورده شده است.
 
وی افزود: برنامه شخصی من این است که در آینده نزدیک دوران شوروی را بررسی کنم و تحقیقاتی درباره مسلمانان در شوروی داشته باشم. در این زمینه اسناد زیادی موجود است که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
 
نویسنده کتاب «جامعه مسلمانان تفلیس» بیان کرد: در رابطه با وضعیت مسلمانان این منطقه در دوره معاصر هم اسنادی وجود دارد و تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام شده است. اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه آثار و بناهای تاریخی از مسلمانان در این منطقه وجود دارد و در چه منطقه‌ای چه تعداد از مسلمانان زندگی می‌کنند که در پژوهش بعدی با توجه به اسناد موجود وضعیت مسلمانان منطقه در دوره معاصر را مورد بررسی قرار می‌دهم.
 
نانی گئلوانی به تاثیر ایرانیان بر منطقه قفقاز و تفلیس و در کل گرجستان اشاره کرد و گفت: نقش ایرانیان ساکن در این منطقه در عرصه فرهنگی و اقتصادی بسیار ملموس بود و ودر منطقه تفلیس و قفقاز نقش آنها کم نبوده است. حتی انتشاراتی داشتیم که کتاب‌های فارسی چاپ می‌کرد و نشریه‌ای به زبان فارسی که به جزئیات فرهنگ، آداب و رسوم ایرانیان و مسلمانان ساکن در این منطقه همانند جشن نوروز یا روز عاشورا می‌پرداخت.



نگاهی به کتاب «جامعه مسلمانان تفلیس»
کتاب «جامعه مسلمانان تفلیس» اثر خانم دکتر نانی گئلوانی و با نظارت آقای دکتر گیورگی لوبژانیدزه توسط انتشارات دانشگاه دولتی تفلیس منتشر شده است. این کتاب که مشتمل بر 632 صفحه است ابعاد مختلف زندگی و فعالیت مسلمانان در تفلیس (پایتخت گرجستان) را در سال‌های 1801-1917م. بررسی می‌کند و نویسنده با استفاده از منابع متعدد تاریخی و علمی تصویر روشنی از جوانب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حیات مسلمانان در تفلیس به دست می‌دهد. در این کتاب جایگاه حقوقی، اجتماعی مذهب که وجه اصلی نهادینه شدن دین است از دو زاویه بررسی می‌شود:

یکی بررسی سیاست روسیه در رابطه با جنوب قفقاز و اشکال مختلف مدیریت مدنی و نظامی در رابطه با روحانیون مسلمان منطقه و دیگری فعالیت‌های جامعه مسلمانان و نهادهای اسلامی تفلیس، جمعیت آماری مسلمانان، جامعه پارسیان تفلیس، جامعه آذربایجانی تفلیس، مساجد تفلیس، قبرستان مسلمانان تفلیس، اعیاد اسلامی و جامعه مسلمانان تفلیس، سیاست آموزشی امپراتوری روسیه و جامعه مسلمانان تفلیس، مدارس مسلمانان شیعه و سنی در تفلیس، حوزه علمیه شیعه در تفلیس، مدرسه خیریه اهل سنت در تفلیس، دپارتمان آذربایجانی (تاتاری) و مدرسه علمیه معلمان قفقاز در گوری از دیگر مباحث این کتاب است. این کتاب به بیش از دویست سند آرشیوی متکی است که بیشتر آنها برای اولین بار مورد بررسی علمی واقع شده است. دکتر گیورگی لوبژانیدزه که این اثر با نظارت وی نوشته شده است، دانشیار انستیتوی شرق‌شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی تفلیس، متخصص الهیات اسلامی و مترجم قرآن کریم به زبان گرجی است.



درباره نانی گئلوانی شرق‌شناس و اسلام‌شناس گرجی
نانی گئلوانی شرق‌شناس و اسلام‌شناس گرجی، دانشیار گروه تاریخ شرق موسسه شرق‌شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشویلی تفلیس در گرجستان و پژوهشگر تاریخ اسلام و تمدن خاورمیانه است. وی در سال 1961 م. متولد شد. در سال 1995 م. از دانشگاه بشر دوستانه آزاد گرجستان لیسانس حقوق گرفت در سال 1983م. نیز از دانشگاه تفلیس دکترای تاریخ جهان گرفت. علایق علمی او تاریخ اسلام، ارتباطات تاریخی گرجستان و جهان اسلام، اسلام در گرجستان، اسلام و جنسیت است.

او نویسنده بیش از یکصد اثر علمی است و مهم‌ترین آثار او کتاب‌های زنان در اسلام (قرن‌های هفتم تا دهم) و زنان در اسلام (قرن‌های دهم تا شانزدهم) است. عناوین دیگر آثار او عبارت است از: «اسلام، جنسیت و آموزش در گرجستان معاصر: نمونه کومو کارتلی»، اسلام و آموزش دینی در ترکیه»، «برخی از جنبه‌های حضور گرجستان در سرزمین مقدس»، «زنان در گرجستان: ردپای اسلام»، «اولین مدارس زنان مسلمان در گرجستان(1906-1912م.)» و «روابط اعراب و بیزانس در زمان خلافت اموی و قفقاز جنوبی».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها