چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
دنیا، تصویری است که با کلمات برای هم توصیف می‌کنیم

تصویرگر کتاب «شعرای جیک جیکونه» معتقد است که تصاویر راهی برای ورود ذهن کودک به شهر خیال‌انگیز قصه‌هاست؛ از این رو تصاویر هر کتاب به ساده‌تر فهمیدن و واضح‌تر تصور کردن کودکان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شعرای جیک‌جیکونه» یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شاعر این کتاب شکوه قاسم‌نیا و تصویرگرش فاتیما کریمی است. عناوین اشعار در این کتاب عبارتند از: «گل‌باقالی»، «کفشدوزک»، «کلاه مخملی»، «کوچه‌ی مورچه»، «میومیو یعنی چی؟»، «کی گفته؟»، «اژدها»، «چتر»، «جای پا»، «من»، «خبر»، «نخود نخود»، «کوه سفید»، «بوس نرم» و «پیش‌پیش‌پیش».

شکوه قاسم‌نیا، شاعر نام‌آشنای کتاب‌های کودک در این اثر و در قالب ۱۶ شعر کوتاه تلاش می‌کند به فضای ذهنی کودکان و تماشای محیط پیرامونی از نگاه بچه‌ها نزدیک شود و با شعرهایی ساده و جذاب سوال‌های کودکان را درباره حیوانات، نحوه زیست آن‌ها، غذا خوردن‌شان یا ارتباط کودک با والدین و کنجکاوی‌های آنان بیان کند.

تصویرگری فاتیما کریمی بر جذابیت‌های تصویری این کتاب برای کودکان خردسال افزوده است. او در این اثر با جان‌بخشی به حیوانات، تصاویری دوست‌داشتنی خلق کرده است. با کریمی درباره تصویرسازی این کتاب و به صورت کلی تصویرسازی‌های کتاب کودک صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:
 
چه چیزی باعث شد که به سمت تصویرگری بروید؟
از کودکی علاقه زیادی به نقاشی کشیدن داشتم. وقتی پدر و مادرم برای من کتاب می‌خواندند تصورم از قصه، کلمات و دیدن تصاویر کتاب، یک دنیای قشنگ و رنگی بود و چنین دنیایی را در ذهنم می‌ساختم. از کودکی، همیشه بهترین راه برای سرگرم کردن من، کتاب خواندن و نقاشی کشیدن بود؛ تا اینکه رفته‌رفته علاقه‌ام به تصویر و نقاشی بیشتر و بیشتر شد تا جایی که گاهی اوقات با خودم فکر می‌کنم که بیشتر از اینکه من تصویرسازی را انتخاب کنم، تصویرسازی من را انتخاب کرده است. دائما برایم حرف‌ها، تعریف‌ها و مکالمه‌ها به شکل تصویر نقش می‌بندد. به نظر من دنیا، تصویری است که با کلمات برای هم توصیف می‌کنیم.
 
یک تصویرگر کتاب کودک چگونه رنگ و ترکیب‌بندی را انتخاب می‌کند؟ آیا این انتخاب به افزایش کیفیت کتاب کودک کمک خواهد کرد؟
در درجه اول تصاویر هر کتاب باید علاقه و نظر کودک را به خود جلب کند و مهمترین عامل انتخاب کتاب توسط کودک، تصاویر آن است. تصاویر باید هم‌سو و تکمیل‌کننده تخیل نویسنده یا شاعر باشد؛ به آموزش مطالب و شفاف‌سازی معانی محتوا به کودک کمک کند.
تصاویر راهی برای ورود ذهن کودک به شهر خیال‌انگیز قصه‌هاست، از این رو تصاویر هر کتاب به ساده‌تر فهمیدن و واضح‌تر تصور کردن کودکان کمک می‌کنند؛ به همین خاطر انتخاب رنگ، طرح و ترکیب‌بندی هر تصویر به جاذبه آن کتاب کمک می‌کند.
 
در تصاویر کتاب «شعرای جیک جیکونه» از جان‌بخشی به اشیا استفاده کردید و اشیا و حیوانات مانند انسان‌ها لباس پوشیدند و زندگی می‌کنند؛ درباره این نوع تصویرسازی توضیح دهید.
تصویرسازی هنری است که دامنه‌ی خلاقیت را تا بی‌نهایت گسترش می‌دهد و دست هنرمند را باز می‌گذارد تا بتواند تخیلات فانتزی خود را به تصویر بکشد. نگاه کودک در مواجه با اطراف خود تا هفت سالگی مرز بین رویا و واقعیت است؛ از این رو با این کار دید کودک به اشیا، حیوانات و محیط پیرامون خودش متفاوت می‌شود؛ حتی این تکنیک باعث می‌شود که در نگهداری و برخورد با وسائل اطراف خود متفاوت‌تر شود. به وسیله اینکه اصولا نگاه تخیلی به اشیا و حیوانات دارم، دوست داشتم با جان بخشیدن به شخصیت‌های هر شعر، شخصیت پویا و بانمکه قابل ملموسی داشته باشم تا بتوانم کودکان را جذب تصاویر کتاب کنم.
 
آیا تخیل در تصویرسازی با توجه به متن صورت می‌گیرد یا تصویرگر از ابتدا خیال‌پردازی می‌کند؟
در حقیقت تصویرگر، متن یا شعر را تبدیل به تصویر می‌کند و اصولا این کار را قدم به قدم با محتوا، برای خلق هر فریم پیش می‌برد؛ گاهی اوقات از خلاقیتی که نویسنده یا شاعر در محتوا به کار برده، استفاده می‌کند و گاهی اوقات هم از خیال‌پردازی‌های خودش، چاشنی تصاویر می‌کند. تصویرگر گاهی به عنوان مولف، محتوا و تصویر را همزمان در ذهنش ساخته و پرداخته می‌کند و بعد آن را به روی کاغذ می‌آورد. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که اساسا تصویرگری در ذهن، بر اساس محتوای داستان یا شعر تخیل می‌شود و بعد از آن با متریال‌های مختلف اعم از دستی و یا دیجیتال اجرا می‌شود. بعضی اوقات با توجه به روند داستان، بعد از اجرای نهایی شاید مجبور به اجرای تغییراتی شویم، که در این شرایط کاری، بعضا از ابتدا شروع به اجرای آن فریم می‌کنیم؛ البته بستگی به شرایط اجرا، داستان و موضوع دارد و برای این کار قانون از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد.
 
پیش از انتقال تصویرتان برای ویرایش و رنگ‌گذاری در فضای دیجیتال آیا با طرح‌های اولیه یا نرم‌افزارهای هنری غیردیجیتال کار می‌کنید؟
این کار تماما بستگی به حال و هوای کار، طرح و موضوع متن دارد. برای اجرای فریم‌های یک کتاب تمام فکر، توجه، تمرکز و احساس درگیر آن خواهند شد. گاهی متن و تصویر ایجاب می‌کند که با تکنیک‌های دستی انجام شود مثل ابرنگ، کلاژ، اکرلیک، مداد رنگی و... . گاهی اوقات هم ترکیب دو یا چند تکنیک باهم تکنیک اجرای فریم‌های یک کتاب می‌شوند و گاهی اوقات از تکنیک‌های دیجیتال برای اجرا استفاده می‌کنیم.
برای اجرای فریم‌های کتاب «شعرای جیک جیکونه» از تکنیک اکرلیک و مداد رنگی استفاده کردم که ترکیب این دو تکنیک باهم حس شادی و پویایی را برای کتابم به ارمغان آورد.
 
به عنوان یک تصویرگر چه خواسته‌ای در فضای تصویرسازی و کتاب دارید؟
همه تصویرگرها تمام تخیل و هنر خودشان را با احساساتشان ترکیب می‌کنند و تلاش می‌کنند تا تصاویر یک کتاب ساخته شود؛ به مرحله چاپ برسد و در این مرحله، تنها خواسته‌ام کیفیت عالی چاپ آن اثر تولید شده، است؛ چون نتیجه ماه‌ها تلاش من و همکارانم کتابی‌ست که مهمان خانه کودکان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها