یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
کارهای پژوهشی وارد میدان حکمرانی شود/ تحقیقات کتابخانه‌‌ای فایده‌ای ندارد

نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بخش عمده‌ای از کارهای پژوهشی باید وارد میدان و حوزه حکمرانی شود زیرا قرآن کتاب انسان‌سازی و جامعه‌سازی است و اگر تحقیقات صرفا در کتابخانه‌ها بماند فایده چندانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عصر روز گذشته برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه 20 اثر جدید از سال پیش تاکنون تولید شده گفت: کتاب «قرآن در مکتب اهل بیت(ع)» از جمله این آثارست که در آن به نقد دیدگاه مرحوم غفاری پرداخته شده است. تداوم نگارش دانشنامه‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌ها طی سال قبل بود که در همین راستا دانشنامه محیط زیست از این مجموعه به چاپ رسیده است.
 
یوسفی مقدم با اشاره به کتاب «تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری در عرصه مرجعیت علمی قرآن کریم» افزود: همچنین با پیگیری بحث عرفان در قرآن و تالیف اثر مربوط به آن خاتمه کلان‌پروژه عرفان و قرآن هم رقم خورد. «تفسیر کودک با عنوان «پیام‌های آسمانی» و «سبک زندگی براساس قرآن و اهل بیت(ع)» در یک مجموعه 14 جلدی از دیگر کتاب‌هایی است که به تازگی منتشر شده است. 

 او با بیان اینکه پژوهشکده فرهنگ و معارف در تولید کتاب رتبه اول را در مجموعه بخش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه دارد عنوان کرد: ما برای ارتقاء جایگاه پژوهشکده همواره دو معیار را در نظر داشتیم؛ نخست ارتقاء پژوهشکده در وزارت علوم که بر اساس مقاله علمی پژوهشی است و دیگری هم کرسی‌های نقد و مناظره و نوآوری است.
 
او با تاکید بر اینکه پژوهشکده فرهنگ و معارف، بیشترین محقق و هیئت علمی را دارد یادآور شد: البته پژوهشگران ما هم حقوق اندکی دریافت می‌کنند. ما از سقف امتیاز ۷۰، به لحاظ علمی پژوهشی، امتیاز هفت را گرفته‌ایم و این خیلی کم است و خواهشم این است که این عقب‌ماندگی را جبران کنند زیرا سبب صدمه‌زدن به کارشناسان ما می‌شود و افزایش حقوق آن‌ها بسیار اندک خواهد بود.
 
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در پایان با اشاره به حمایت بیشتر از اعضای هیئت علمی این پژوهشکده برای تولید مقالات بیشتر بر لزوم توجه به کرسی‌های نوآوری، نقد و نظریه‌پردازی تاکید کرد و گفت: این کرسی‌ها باید در پژوهشکده رونق بگیرند؛ رتبه ما در بحث کرسی‌های تخصصی از ۹۵ امتیاز، ۸۶ درصد است که باز باعث تضییع حقوق همه کارشناسان و اعضای هیئت علمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه این پژوهشکده از بهترین پژوهشکده‌هاست ولی باز باید به عرصه‌های جدید برسیم گفت: بخش عمده‌ای از کارهای پژوهشی باید وارد میدان و حوزه حکمرانی شود زیرا قرآن کتاب انسان‌سازی و جامعه‌سازی است و اگر تحقیقات صرفا در کتابخانه‌ها بماند فایده چندانی نخواهد داشت. البته ترویج مباحث قرآنی در بین عموم مردم در این پژوهشکده انجام شده است و آقای عیسی‌زاده کارهای خوبی از جمله در بحث سبک زندگی ارائه کرده است ولی باید مقداری از کتاب‌نویسی کم کنیم و به فعالیت‌های ناظر به مصرف آن بیاندیشیم.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به توجه بیشتر بر درسگفتارها در پژوهشکده بیان کرد: درس‌گفتار می‌تواند بخشی از موظفی پژوهشگران باشد زیرا برخی ممکن است حوصله خواندن کتاب نداشته باشند یا نیازمند تدریس  باشند و این دو کار در قالب تعریف و اجرای درس‌گفتارها ممکن است. من همچنین برای بحث سبک زندگی توصیه کرده بودم که برای هر بخشی یک نشست گذاشته شود و مطالب را نقد کنیم تا نویسنده کار خودش را ارتقاء بدهد. همچنین در هر هفته یک ساعت بحث علمی و ارائه علمی داشته باشیم، زیرا برخی اوقات دیده‌ایم که برگزاری یک نشست علمی هزاران بار دیده شده و خوانده شده است.

لکزایی افزود: ما در حوزه تبلیغ تخصصی هم در حال اجرای طرحی هستیم که جزء موظفی افراد قرار بگیرد و باب بهتری برای انجام وظایف طلبگی باز شود مثلا افراد توانمند یک دوره تفسیر قرآن را از ابتدا اجرا کنند. روزانه یک صفحه و دو صفحه و یا بیشتر و کمتر ترجمه و تفسیر که با تلفن همراه هم ضبط شود و در کانال و فضای مجازی بارگزاری کنید؛ البته باید مختصر باشد زیرا افراد با ذائقه‌های مختلف دنبال تفاسیر صوتی می‌روند و این حوزه باید مختصر و گویا باشد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه پژوهشکده باید مسئولیت مباحث حکمرانی قرآنی را بپذیرد عنوان کرد: این بدین معناست که مشکلات حکمرانی در کشور را رصد کرده و با قرآن کریم تطبیق دهیم تا راه حل‌های قرآنی برای آن بیابیم زیرا فلسفه ارسال رسل هم باید در همین حکمرانی محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها