سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
نمایشگاه کتاب لرستان هفته پایانی دی‌ماه برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب لرستان 23 تا 30 دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های دائمی خرم‌آباد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان، به ریاست مجید منعمی، معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان، سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، محمدباقر احمدی چگنی، فرماندار خرم‌آباد، وحید کرم‌الهی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد، محمدجواد محمدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان، و سایر اعضای انجمن سه‌شنبه‌(22‌آذر) در سالن دفتر معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان برگزار شد.

منعمی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی کشور نیاز به اقدامات عمیق فرهنگی وجود دارد افزود: دشمن به دنبال تسخیر مغزهاست؛ بنابراین اندیشه‌ورزی یک ضرورت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه توجه به امر کتابخوانی باید در اولویت قرار گیرد، گفت: زیرساخت‌های فرهنگی باید تقویت شوند و در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید به امر کتاب و کتابخوانی و کتاب خوب خواندن مرتبط باشند افزود: فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید گسترده تبیین شود.

معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به فواید برگزاری نشست‌های رونمایی و جلسات نقد کتاب با هدف معرفی آثار نویسندگان و ناشران استانی و آثار حوزه دفاع مقدس ازجمله کتاب خاطرات همسر شهید سیدنورخدا موسوی، گفت: تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و فلسفه‌ شهادت یک ضرورت است.

کارویژه‌های مختلف باید درباره ارتباط کتابخانه‌ها با دانشگاه‌ها، نخبگان، آموزش و پرورش تشکیل و اقدامات عمیق فرهنگی انجام شود تا ارتباط مردم با کتاب تقویت شود.

وی از شهردار خرم‌آباد خواست تا با برنامه‌ریزی گسترده در سطح شهر به ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌‌های خوب در معابر شهر اهتمام داشته باشد.

راستخانه در ابتدای جلسه با ارائه گزارش درباره کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در لرستان 38 کتابخانه نهادی و 20 کتابخانه مشارکتی وجود دارد. بیش از 30 هزار عضو فعال کتابخانه‌های استان، ماهانه 18 هزار امانت کتاب در کتابخانه‌های استان ثبت می‌شود. طی سه‌ماه و نیم گذشته 3 کتابخانه به کتابخانه‌های لرستان اضافه شد و به همت همکاران در نهاد کتابخانه‌ها، کتابخانه دینارآباد بروجرد افتتاح، دو کتابخانه بازگشایی و تامین نیرو آن‌ها انجام شد.

راستخانه با اشاره به اینکه 10 طرح کتابخانه‌ای در استان وجود دارد، افزود: متراژ این کتابخانه‌ها حدود 16 هزار مترمربع است. حدود 17 هزار و 112 هزار متر مربع کتابخانه در استان فعال هستند؛ بنابراین به ازای هرصد نفر، یک متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان وجود دارد؛ علاوه‌براین حدود 750 هزار عنوان کتاب در سامانه‌‌های کتاب لرستان ثبت شده است.

اهداء 10 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان
مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: سه‌ماه گذشته، حدود 10 هزارجلد کتاب از سوی اداره کل ارشاد لرستان، بنیاد قلم‌چی، خیرین و کتابخانه ملی به اداره کل کتابخانه‌های استان اهدا شد.

وی با اشاره به مصوبات جلسه قبل انجمن کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: پرداخت نیم‌درصد سهم شهرداری‌ها سیاست موثری در تقویت کتابخوانی است.

راستخانه روند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی و رفع نواقص فاز نخست پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی را یکی از مفاد دستور جلسه عنوان کرد و  افزود: اگر کتابخانه تحویل بهره‌بردار شود؛ عملیات تجهیز و بهره‌برداری در آینده نزدیک انجام خواهد شد. با رایزنی‌های انجام شده، اعتبار قابل توجهی برای کتابخانه در نظر گرفته شده است؛ اما 4 پروژه کتابخانه‌ای در سطح کشور وجود دارد؛ بنابراین اگر پروژه دیر تحویل بهره‌بردار داده شود ممکن است این اعتبار از دست برود.

سفر  مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لرستان
راستخانه به سفر هفته آینده مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر مسئله برق کتابخانه در حال پیگیری است. فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، 4000 متر به فضای کتابخانه‌ای لرستان اضافه می‌کند و رتبه استان را چند پله ارتقاء خواهد داد. امیدواریم آرزوی 20 ساله مردم لرستان و شهر خرم‌آباد به زودی برای استفاده از کتابخانه مرکزی برآورده شود.
 
نمایشگاه کتاب لرستان هفته آخر دی‌ماه 1401 برگزار می‌شود
احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه بعد از پایان بیماری منحوس کرونا سلسله برنامه‌های مختلف در سطح فرهنگ و هنر استان طراحی و برنامه‌ریزی کردیم، افزود: برای 9‌ ماه آینده، 9 برنامه محتوایی و رویداد بزرگ را در نظر گرفته‌ایم. دی‌ماه دو رویداد بزرگ داریم؛ نخست گرامی‌‌داشت سالروز شهادت سلیمانی با بیش از 30 برنامه فرهنگی، هنری، رسانه‌‌ای را داریم. برای اینکه بتوانیم یک جریان فکری، مکتب سلیمانی در جامعه را منتشر و شاخص‌های فرهنگ عمومی را به مکتب سلیمانی آراسته کنیم به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: رویداد بزرگ کتاب را دی‌ماه برگزار می‌کنیم. نمایشگاه کتاب بعد از 4 سال برگزار خواهد شد. برای این رویداد نیز به همکاری همه دستگاه‌های استان نیاز داریم. نمایشگاه بزرگ کتاب لرستان 23 تا 30 دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های دائمی خرم‌آباد برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، تخفیف 50 درصدی برای خرید کتاب اعمال خواهد شد.
110 ناشر به نمایندگی از 500 ناشر در این رویداد حضور خواهند داشت. 30 درصد از ناشران حاضر در این نمایشگاه استانی هستند. نمایشگاه در 5 بخش تخصصی دین و معارف اسلامی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، پزشکی، دانشگاهی برگزار خواهد شد.

                      

احمدی درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب لرستان ادامه داد: برگزاری 15 برنامه ترویجی کتاب و کتابخوانی ازجمله نقد و بررسی کتاب، ویژه برنامه‌های کودک و نوجوان، برپایی کافه کتاب برای اقشار مختلف به‌عنوان برنامه جنبی پیش‌بینی شده است. آمادگی داریم از ظرفیت همه دستگاه‌ها از‌‌جمله شهرداری استفاده کنیم تا این رویداد بزرگ، جنبه‌های عمومی داشته باشد.
 
به گزارش ایبنا، در این جلسه از سهیمه اسدزاده، خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تقدیر به عمل آمد.

                 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها