سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
شناسایی راهکارهای پیشگیری از فرار سرمایه‌های فکری و اقتصادی از اهداف تاسیس مرکز لرستان‌شناسی است

محمد رضا حسنی جلیلیان در نخستین نشست مرکز لرستان‌شناسی درباره اهداف تاسیس این مرکز گفت: یکی از دغدغه‌های مرکز لرستان‌شناسی، شناسایی راهکارهای پیشگیری از فرار سرمایه‌های فکری و اقتصادی استان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان نخستین نشست مرکز لرستان‌شناسی با هدف معرفی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف لرستان در بخش‌های گوناگون با حضور سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان، علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، عزت‌الله سپهوند، رئیس دانشگاه پیام نور لرستان، محمدرضا حسنی جلیلیان، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، علی نوری، رئیس مرکز لرستان‌پژوهشی، سرهنگ علی خسروی، مسئول بسیج فرهنگیان استان، حجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان، جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های لرستان و ناشران و اهالی قلم ظهر امروز (28 تیرماه) در سالن شهید میربهرسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

نظری با بیان اینکه مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان باید در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی گام بردارد افزود: دانشگاه‌ها امروز همه در کار علم، فناوری، تولید و پژوهش هستند، اگر آن رویکرد الهی و تولیدمحور نباشد، مسلما ما هم دانشگاهی خواهیم بود مانند سایر دانشگاه‌ها، آنچه باعث تفاوت نظام ما با سایر نظام‌ها دانشگاه ما با سایر دانشگاه‌ها خواهد شد همان توحیدمحوری است.

وی افزود: تمام رفتار و حرکات ما در این مرکز باید در خدمت دانشگاه آرمانی و دانشگاه تمدن‌ساز باشد و کارهایمان را با رویکرد انقلابی انجام دهیم که به عنوان یک اصلِ مورد توجه امام و رهبری حفظه‌الله است و ان‌شالله که مبدا خیری برای لرستان باشد.

           

سرپرست دانشگاه لرستان با تأکید بر اینکه جلسات این مرکز ادامه‌دار و مستمر باشد، افزود: امیدوارم گام‌های محکم، علمی و روشمندی برداشته شود آینده مبتنی بر گذشته خواهد بود، گذشته‌ای فاخر و ارزشمند و گذشته را باید بشناسیم تا بتوانیم حال و آینده خود را به عنوان یک دانشگاه اسلامی و تمدن‌ساز بسازیم.

وی با اشاره به استفاده از از همه ظرفیت‌های استان  افزود: این مرکز می‌تواند مرکز ثقلی برای تمام سطوح و ابعادی که در داخل و خارج استان انجام می‌شود باشد
 
کشکولی گفت: در استان لرستان ظرفیت‌ها و چهره‌های شاخص دانشگاهی و حوزوی بسیاری وجود دارد که به نوعی برند هستند و این مرکز می‌تواند فرصت مناسبی برای بهتر شناساندن آن‌ها به جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی باشد.

                
فرمانده سپاه لرستان گفت: با برگزاری همایش‌های متعدد می‌توانیم از این بزرگان (حوزوی و دانشگاهی) تا در قید حیات هستند تجلیل به عمل آوریم.

سردار کشکولی تاسیس مرکز لرستان‌شناسی را ضروری دانست و افزود: سپاه این آمادگی را دارد که همه ظرفیت‌های خود را در اختیار این مرکز قرار دهد و در همه زمینه‌ها با این مرکز همکاری داشته باشد که با قوت و قدرت پیش برود اما فعالیت‌های مرکز لرستان‌شناسی نباید معطوف به ظرفیت‌های داخلی استان باشد.
 
در ابتدای این جلسه  حسنی جلیلیان با بیان اینکه یکی از توجیهات مرکز لرستان‌شناسی مبنای دینی و اعتقادی است افزود: مرکز لرستان‌شناسی مدت‌ها راکد مانده بود که به همت دکتر نظری برای فعال‌سازی این مرکز اقدام شد و با توجه به دیدگاه حاکم؛ یعنی دانشگاهِ تمدن‌ساز اسلامی، در اساسنامه تغییراتی صورت گرفت که محدود به یک بخش خاص نباشد؛ بنابراین ادامه این کار از عهده یک اداره و دانشگاه بر نخواهد آمد و تنها راه این است که همه مردم لرستان دست به دست هم دهند و مسیری که رو به جلو هست ترسیم کنند و به سمت و سوی جامعه آرمانی اسلامی فعال‌سازی صورت گیرد.

               

جلیلیان گفت: خوشبختانه تاکنون با صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان، سازمان بسیج استادان، سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است. کارهای مقدماتی فیزیکی و نرم‌افزاری مرکز انجام شده و دکتر علی نوری به‌عنوان رئیس مرکز انتخاب شده‌اند. به میمنت عید سعید غدیر و با استعانت از مولای بزرگوار امام علی را مبنای شروع به کار فعال لرستان‌شناسی انتخاب کرده‌ایم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با بیان اینکه مرکز لرستان‌شناسی یک هیات امنا دارد که بسیاری از سازمان‌ها در این هیات حضور دارند افزود: یک هسته پژوهشی و 4 گرو پژوهشی این مرکز را تشکیل داده‌اند.
 
وی ادامه داد: گروه تاریخ و میراث تمدنی با مدیریت دکتر محمد بهرامی، گروه زبان و ادبیات فرهنگ و هنر با مدیریت دکتر محمودرضا مرادیان، گروه توسعه و سرمایه‌های اجتماعی با مدیریت دکتر احسان گرایی و گروه سلامت و مطالعات محیطی که دکتر کورش امرایی مدیریت این گروه را بر عهده دارند 4 گروه پژوهشی مرکز هستند.

حسنی جلیلیان گفت: این گروه‌ها ممکن است اسامی محدودی داشته باشند اما طوری طراحی شده‌اند که همه رشته‌ها و دانشکده‌ها بلکه همه ادارات یاریگر را در بر می‌گیرد. به‌عنوان مثال گروه سلامت هم سلامت جسمی و هم گروه تربیت‌بدنی، سلامت اجتماعی، و روان‌شناسی و دانشگاه‌های علوم پزشکی را نیز می‌تواند شامل شود.
 
وی افزود: در این جلسه با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا تصمیم گرفته شد، به‌صورت محدود از عزیزانی که بیشتر در بخش فرهنگی فعال هستند دعوت شود و در جلسات آینده از عزیزانی از گروه‌های متعدد دیگر دعوت به عمل خواهد آمد.
 
حسنی جلیلیان گفت: تلاش می‌کنیم، براساس ظرفیت‌های استان، از اهالی هنر در همه زمینه‌ها، ظرفیت‌ها و اطلاعات جمع‌آوری کنیم و ارتباط مستقیم با پژوهشگران داشته باشیم و امیدواریم این مرکز بتواند کمکی برای اعتلای هرچه بیشتر استان از لحاظ فرهنگی باشد و نقاط ضعف را پوشش دهیم و نقاط قوت را بیشتر تقویت کنیم که جامعه آرمانی اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری با دیدگاه دانش بنیان ان‌شاالله فراهم شود.

رئیس دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مرکز لرستان‌شناسی، شناسایی راهکارهای پیشگیری از فرار سرمایه‌های فکری و اقتصادی استان است، افزود: در این مرکز تلاش بر این است به صورت دانش‌بنیان راهکارهای این معضلات شناسایی  و ریشه‌های آن به صورت فرهنگی حل و فصل شوند و در این راه نیازمند همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها هستیم.

در ادامه   نشست حاضران، دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف مربوط به وظایف کاری مرکز لرستان‌شناسی ، بیان کردند:

حاتمی‌کن‌کبود ضمن تشکر از حضور فرمانده سپاه لرستان و نگاه فرهنگی سردار کشکولی گفت: مرکز لرستان‌شناسی باید به جذب مفاخر استان برای رشد و پیشرفت استان بپردازد و با وسعت دید بالا همه مفاخر لرستانی احصا شوند، چه لرستانی‌هایی که در داخل کشور هستند و چه لرستانی‌هایی که در خارج از کشور فعالیت‌های عمده دارند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نیروی انسانی را اصلاح‌کننده فرهنگ دانست و افزود: دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه معین می‌تواند سرمایه‌های دانشگاهی خود را شناسایی کند و در هر شهرستان یک مجلس بزرگداشت برای سرمایه‌های اجتماعی بگیرد.

وی افزود: نیروهای انسانی توانمند و مفاخر لرستانی باید تقویت شوند و از ظرفیت‌های آنها، به‌خوبی بهره‌مند شد
 
وحیدی با بیان اینکه این مرکز نیازمند یک سند چشم‌انداز است و باید کار کاربردی صورت بگیرد افزود: یکی از ایراد‌هایی که بر تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی که صورت‌ می‌گیرد وارد است این است که کاربردی نمی‌شوند و خروجی ندارند و دستگاه‌ها و متولیان امور اجرایی نمی‌توانند آنها را پیاده‌سازی کنند، در این مرکز باید مولفه کاربردی بودن تحقیق و پژوهش‌ها را مد نظر قرار داد.

وی  تولید محصول مردمی را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر کاری می‌خواهد ماندگار و مانا شود باید مردمی باشد، مردم باید از یک مساله‌ای محافظت کنند تا آن کار ماندگار شود، این مرکز باید واحدی برای تولید محصول داشته باشد. از جامعه هنری، رسانه‌ای و ... مسئولیت تولید محصول را به عهده بگیرد.

وحیدی با اشاره به اینکه باید به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی پیوند اجتماعی داده شود افزود: کارها را به صورت روشمند باید در این مرکز انجام دهیم، و روش لرستان‌شناسی را استخراج کنیم که در جاهای دیگر و مناطق مختلف قابلیت بازآفرینی داشته باشد و تولید علم از روش کارمان را داشته باشیم (تولید علم از روش)

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان  گفت: لرستان‌شناسی  را ناظر بر آینده بدانیم و تصویری  را ایجاد کنیم که لرستان در صدسال آینده چه خواهد بود و چه اقداماتی باید برای آن ببینیم و این از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
 
دریکوند با بیان اینکه هر آنچه در قالب پژوهش، کتاب و کاغذهایی که در کتابخانه‌ها مانده اگر با مردم ارتباط نداشته باشد محکوم به شکست است و روز به روز هم فرایند توسعه لرستان قطعا با این روش رو به سقوط خواهد بود افزود: آنچه با کمک مشاورین خود در مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر احصا کرده‌ایم این بود که باید به صورت میدانی کار کنیم و مردم کارها را ببینند، اگر مردم به عنوان کاربر و مصرف‌کننده  در حوزه فرهنگ و اجتماع پای کار نباشند با شکست مواجه خواهیم شد.



نایب رئیس شورای شهر با اعلام آمادگی و همکاری در بخش عملیاتی و اجرایی مرکز لرستان‌شناسی گفت: در بافت تاریخی خرم‌آباد پیوست فرهنگی اجتماعی تعریف کرده‌ایم که آیین چهل منبر و گل‌مالی عاشورا را در بافت تاریخی خرم‌آباد دهه 30 اجرا کنیم، برگزاری نشست‌های شهر‌اندیشی در این بافت، راه‌اندازی پارک مشاهیر با نصب 20 سردیس از مشاهیر لرستانن ، اخذ نمایندگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران را در دست اقدام داریم که امیدواریم تا قبل از نوروز 1402 به سرانجام برسد. چند کتاب در دست چاپ داریم که می‌توانیم با همکاری هم آن‌ها را منتشر کنیم و ظرفیت های بسیارخوبی در شهر خرم‌آباد وجود دارد که با تمام توان امیدواریم بتوانیم قدمی در جهت اعتلای فرهنگ لرستان برداریم.
 
نوری گفت: ایجاد مرکز لرستان‌شناسی یک اقدام علمی، کاربردی، پژوهشی و تحقیقاتی برای اعتلای ابعاد مختلف لرستان است.

وی افزود: مرکز لرستان‌شناسی دارای گروه‌های مختلف علمی و پژوهشی است که از همه ظرفیت‌‌های نخبگانی و علمی استان برای پیشبرد امور استفاده خواهد کرد که با هدف شناساندن همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی و جنبه‌های دیگر لرستان تاسیس شده و بنا داریم تمام این جنبه‌ها را با تعمق و روش علمی بشناسیم و مردم را برای شناساندن خودشان و بازیابی هویت خودشان و بازیابی نیروهای خود مردم جهت بازسازی و رشد و توسعه لرستان در آینده نزدیک و دور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها