پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
کودکان گنابادی به ژاپن سفر کردند و با مولی همراه شدند

بیست و هشتمین پنجشنبه قصه‌گویی، به همت کتابخانه شهید مطهری شهرستان گناباد و باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند، با خوانش کتاب‌های «سفر رویایی به ژاپن» و «روزی که مولی پرواز کرد» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، بیست و هشتمین پنجشنبه قصه‌گویی، به همت کتابخانه شهید مطهری شهرستان گناباد و باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند، با خوانش کتاب‌های «سفر رویایی به ژاپن» و «روزی که مولی پرواز کرد» برگزار شد.

اسما قلی زاده نوقابی، مسئول کتابخانه شهید مطهری در ابتدای این برنامه گفت: داستان‌ها و اشعاری که کودکان می‌خوانند و می‌شنوند، اثری عمیق بر فکر و روحیه آنان می‌گذارد به طوریکه آن‌ها را برای رویارویی با مسائل و مشکلات و همچنین معاشرت با دیگران آماده می‌سازد و به طور کلی دنیای ذهنی آن‌ها را رشد می‌دهد. 

آسیه داوری، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند گفت: امروز ٩ تیرماه ١۴٠١ «سفر رویایی به ژاپن» برای نونهالان و نوجوانان عضو کتابخانه مطهری شروع شد. مسافران روی صندلی‌های خود در سالن بزرگ هواپیما که شبیه یکی از سالن‌های مطالعه کتابخانه بود نشستند. با چشمان بسته کمربندهای خود را بستند و با صدای ترویجگر کتاب، آسیه داوری که همراهشان بود، از فراز کتابخانه و شهر  گذشتند. از ابرهای سفید بالاتر و بالاتر رفتند و هنگام غروب از میان ابرهای طلایی پایین آمده و از هواپیما پیاده شدند. شب در رستوران شلوغ کنار ژاپنی‌ها سوشی خوردند، بچه ها گفتند عده‌ای دارند با چوب مخصوص غذا می‌خورند، آن ها هم می‌خواستند غذاها و مزه‌های جدید را تجربه کنند، عده ای هم ترجیح دادند از ایران قرمه سبزی و قاشق بیاورند. بعد از آن در توکیوی بارانی زیر هزاران چتر رنگی راهشان را پیدا کردند.
 
این تسهیلگر ادامه داد: در موزه سامورایی، هاکاما پوشیدند و شمشیرهای بلند و برنده برداشتند و عکس گرفتند. به کنسرتی با ربات‌های هوشمند نوازنده رفتند، قدم زدن کنار پنگوئن‌ها در باغ وحش آساهیاما، آتشفشان ترسناک با صاعقه‌های عظیم، قدم زدن میان بامبوهایی که قدشان از آسمان هم بلندتر است، دیدن نمایش کابوکی و نمایش گیشاها که تصویرسازی و تجسم فضای کلی آن با صدا و توصیف‌های همسفرشان، آسیه داوری (و با توجه به تصویرگری کتاب) انجام می‌شد و... در نهایت همگی سوار هواپیما شدند و به کتابخانه برگشتند. هرکدام تعریف کردند که کدام قسمت سفر را بیشتر دوست داشتند و از کدام قسمت سفر خوششان نیامد یا حتی از آن ترسیدند.
 
به گفته آسیه داوری، شرکت‌کنندگان با کتاب «سفر رویایی به ژاپن»، تصویر مکان‌هایی را که رفتند مشاهده کردند. آن ها دیدند همسفرشان «لویی» که با پدر و مادرش در این سفر همراه آن‌ها بود، در هر کدام از این مکان‌ها چه چیزهایی دیده که پدر و مادرش و بچه‌های کتابخانه نمی‌دیدند. سپس درباره تفاوت دیده‌های خودشان و دیده‌های لویی و اینکه کدام یک جذاب‌تر و هیجان انگیزتر بود، به گفت و گو و اظهار نظر پرداختند. کتاب «سفر رویایی به ژاپن» به نویسندگی پیان ابراهیمی است.
 
وی همچنین در ارتباط با بخش پایانی این برننامه گفت: در بخش دوم برنامه، با خردسالان کتابخانه، کتاب تصویری «روزی که مولی پرواز کرد» تصویرخوانی شد. در اثنای قصه‌گویی، بچه‌ها ترغیب به حدس پایان داستان شدند و حدسیات مختلفی را ارائه دادند. بعد از پایان قصه‌گویی، با طرح سوالاتی در مورد شخصیت‌های داستان، با خردسالان بحث و گفت‌وگو شد و در پایان، تصویر شخصیت اصلی قصه، یعنی مولی با بریده‌های کاغذ رنگی، با ترکیب کلاژ و نقاشی، با حضور کودکان، تصویرسازی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها