یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
مروری گذرا بر رویدادهای کتاب‌محور استان قم در سال 1400

استان قم در سال 1400 میزبان رویدادهایی متعددی در حوزه فرهنگ عمومی و کتاب بود از‌جمله برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در سال 1400 رویدادهای مهمی در حوزه فرهنگ و کتاب در استان قم برگزار شد؛ ازجمله رویدادهایی که می‌توان به آن اشاره کرد طرح‌های فصلی، همایش‌ها، رونمایی‌ها، جلسات نقد و بررسی کتاب، چاپ و تجدید چاپ‌های متعدد آثار است. این در حالی بود که سال 1400 همانند سال 1399 با شرایط خاص شیوع کرونا سپری شد. ایبنا در گزارشی به چند رویداد مهم این سال پرداخته است.
 
اجرای طرح «بهار کتاب» ناشر قُمی 
نشر معارف با همکاری پاتوق کتاب طرح «بهار کتاب» را در جهت استفاده معنوی بهتر از این ماه مبارک با مطالعه کتاب‌های پرمخاطب و جذاب نشر معارف برگزار می‌کند. مدیرعامل دفتر نشر معارف قم تصریح کرد: طرح مورد نظر به مدت 20 روز از دهم ماه مبارک رمضان (سوم اردیبهشت) آغاز و تا عید فطر ادامه داشت.

وی تاکید کرد: در طرح «بهار کتاب» علاوه بر عرضه کتاب در فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر ایران نسخه الکترونیک آنها در لینک با 30 درصد تخفیف به فروش رسید.
 
قم صاحب مرکز شاهنامه‌خوانی و نقالی شد 
حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در گفت‌وگو به خبرنگار (ایبنا) در قم، درباره راه‌اندازی مرکز شاهنامه‌خوانی و نقالی این استان، گفت: هدفمان از افتتاح این مرکز پرداختن به حوزه ادبیات کهن این مرز و بوم به‌صورت جدی است. به‌نظر می‌رسد قم می‌تواند ظرفیت خوبی داشته باشد که علاوه بر نقالی شاهنامه‌خوانی بتوانیم بچه‌ها را با ادبیات کهن آشنا کنیم و ان‌شاءالله این اتفاق در گام‌های بعدی خواهد افتاد.
 
درگذشت مدیر انتشارات آیت اشراق قم
محسن سید تاج‌الدینی، مدیر انتشارات آیت اشراق، امروز 8 اردیبهشت 1400 دار‌فانی را وداع گفت. کتابسرای اشراق در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و به‌صورت تخصّصی در زمینه کتاب‌های عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت کرد و این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر کند.


بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام «آیت اشراق» با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد. این انتشارات در یک دهه فعالیت بیش از ۱۵۰ عنوان راهی بازار کتاب کرده است.
 
مشارکت 83 کتابفروشی در طرح بهارانه کتاب 1400 استان قم
کتابفروشی‌های استان قم در این طرح نسبت به طرح زمستانه کتاب 99 با مشارکت بیشتری در طرح حضور دارند. مطابق آمار 83 کتابفروشی در استان قم در طرح طرح بهارانه کتاب 1400 شرکت کرده‌اند که با این مشارکت استان قم بعد از استان تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم قرار دارد.

اجرای «تابستانه کتاب» برای اتباع غیرایرانی در قم
تابستانه کتاب ویژه اتباع (غیر ایرانی) بعد از به پایان رسیدن طرح «تابستانه کتاب» که از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از سوی مجموعه «دنیای کتاب» قم برای اتباع در نظر گرفته شد. این طرح از 18 تا 22 مردادماه به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شد. در این طرح اتباع ساکن قم و خارج از قم با حضور یا ثبت سفارش از تخفیف 20 درصدی خرید کتاب بهره‌مند شدند.

اعلام نفرات برتر دومین جشنواره داستان‌نویسی استان قم
در بخش داستان کوتاه عزیزالله محمدپور از شهر بابل با داستان «قول و قرار»، فاطمه حلیمیان از شهر مشهد با داستان «یه لنگه ران مرغ نیم‌خورده»، مرتضی فرجی از شهر همدان با داستان «استخوانی شکسته زیر پوست دنیا» و حسین زند از قم با داستان «آسمان سقف کبوترها نیست» رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

در بخش داستانک، دنیا اسکندرزاده از تهران با داستانک «مد کرونایی» ندا اویسی از تهران با داستانک «155 عدد نیست» زهرا عبدالوهاب از قم با داستانک «ماسک»مجتبی صفدری با داستانک «قرنطینه» احمد نوری از قم با داستانک «ویروس» حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند.
  
برگزاری کنگره ملی داستان امربه‌معروف و نهی از ‌منکر
حجت‌الاسلام حسین علاءالدین دبیر کنگره ملی داستان امر به‌ معروف و نهی از منکر گفت: یکی از اهداف اصلی این کنگره جریان سازی و ایجاد یک نهضت اجتماعی فراگیر در احیای فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر در جامعه امروز است. این کنگره سال گذشته در بخش شعر با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار شد و از سراسر کشور بیش از 2000 کار به دبیرخانه ارسال شد. امسال این کنگره در بخش داستان با موضوعات نگاه نو و متفاوت به امر به‌ معروف و نهی از منکر، مصادیق عملی امر به‌ معروف و نهی از منکر، امر به‌ معروف و نهی از منکر در سیمای جبهه مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی شهید امر به‌ معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کند و بعد از اتمام بخش داستان، در بخش شعر هم فعالیت خواهد داشت.
 
آتش سوزی کتابخانه کانون پرورش فکری استان قم 
مرکز شماره 10 کانون پرورش فکری قم واقع در پردیسان در آتش سوخت. آتش‌سوزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در رده‌ حریق منازل بود اما برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از امکان سرایت آتش، خودروهای پشتیبانی اعزام شدند.

سخنگوی آتش نشانی قم تصریح کرد: خوشبختانه این آتش سوزی مصدومی نداشته و میزان خسارت به این کتابخانه در دست بررسی است.
 
دفتر کتابخانه ملی در استان قم به کار خود پایان داد!
حجت‌الاسلام هادی قبادی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ضمن تایید پایان کار دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استان قم گفت: متاسفانه با توجه به پیگیری‌های فراوان در دو سه سال اخیر برای تامین ساختمان اداری این دفتر در استان قم و به نتیجه نرسیدن این موضوع مسئولین سازمان متبوع پایان کار این مدیریت را اعلام کردند و در نامه‌ای دستور انتقال تمامی امکانات و تجهیزات اداری به تهران را خواستار شدند.
 

رئیس جدید حوزه هنری قم معارفه شد 
آ
یین تودیع مجدالدین معلمی، سرپرست سابق و معارفه محمدعلی روزبهانی‌، رئیس جدید حوزه هنری قم برگزار شد.  در این آیین مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری قم، میثم مرادی، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی، معاون اداری مالی حوزه هنری، مهدی حبیبی، مدیر منابع انسانی حوزه هنری و جمعی از معاونان حوزه هنری و کارمندان حوزه هنری قم حضور داشتند.


روزبهانی رئیس جدید حوزه هنری استان قم در این مراسم گفت: قم شهر کوچکی نیست، هم قدمت تاریخی قابل اعتنایی دارد و مهم تر از هر چیز دیگری، اینجا خانه اهل‌بیت(ع) است. سنت دیرینه حوزه علمیه در اینجا جاری است. هویت انقلاب اسلامی، به نام قم است. قم را از ایران و تهران نمی‌توان جدا کرد. اگر پرچم قم بیفتد، انقلاب افول خواهد کرد و اگر پرچم قم بالا برود، انقلاب رشد خواهد کرد.
 
هجدهمین دوره طرح‌های فصلی با عنوان «تابستانه کتاب» در قم برگزار شد
 درباره «تابستانه کتاب» فعالین حوزه کتاب و کتابفروش‌ها در قم، میزان مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها را در طرح «تابستانه کتاب» ضعیف ارزیابی کردند و اوج‌گیری دوباره کرونا و فاصله کم این طرح با «بهارانه کتاب» را در این زمینه موثر دانستند.‌‌‌ این طرح‌ از سوی معاونت امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ‌همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
 
مدیر کتابفروشی صحفی قم درگذشت
کتابفروشی صحفی قم از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های این شهر و متعلق به سیدعلی صحفی فرزند حاج سیدمحمد صحاف است. وی متولی مدرسه رضویه و آشنا به فن صحافی بود که بعدها نام‌خانوادگی خود را به صحفی تغییر داد.

برادرش سیدحسین کتابچی بعد از جنگ جهانی دوم کتابفروشی جنب مسجد امام حسن عسگری(ع) را راه‌اندازی می‌کند. این کتابفروشی با قدمتی نزدیک به 70 سال، قدیمی‌ترین کتابفروشی قم است.
 
درگذشت مدیر نشر بیدار قم 
محسن بیدارفر سال ۱۳۲۳ در تبریز متولد شد و پس از کسب مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی، از سال ۱۳۵۴ ساکن شهر قم شد و سپس به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت. وی در همان زمان انتشاراتی به نام انتشارات بیدار تأسیس کرد.

تصحیح کتاب «شرح منازل السائرین» از سوی این مترجم و مصحح در دوره دوازدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. او همچنین در پنجمین دوره جشنواره فارابی به‌عنوان مصحح برجسته برگزیده شد. محسن بیدارفر در ۷۷ سالگی در قم درگذشت.
 
درگذشت علامه حسن‌زاده آملی 
علامه حسن‌زاده، در سال ۱۳۰۷ شمسی، در یکی از روستا‌های لاریجان آمل در استان مازندران متولد شد. در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ شمسی آموختن دروس حوزوی را آغاز کرد. ادبیات عربی و درس‌های مقدماتی را در آمل نزد محمد غروی، عزیزالله طبرسی و دیگران آموخت.

علامه «حسن حسن‌زاده آملی» سوم مهر ۱۴۰۰ در بیمارستان امام رضا (ع) آمل به علت عارضه ریوی دعوت حق را لبیک و دار فانی را وداع گفت.
 
رونمایی از نخستین کتاب شفاهی شهر قم 
با حضور اعضای شورای شهر، خانواده معظم شهدا، جمعی از همشهریان محله چهارمردان قم و مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، از نخستین کتاب تاریخ شفاهی شهر قم با عنوان «چهارمردان، خیابان انقلاب» رونمایی شد. کتاب «چهارمردان، خیابان انقلاب» به قلم حسن قریشی در ۲۸۰ صفحه به موضوع‌هایی مانند علت نامگذاری خیابان، رویدادهای محله چهارمردان، معرفی بزرگان و شهیدان مسجد، آیین‌ها و سنت‌ها و مرکزهای تاریخی و فرهنگی خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان) شهر قم پرداخته ‌شده است که می‌تواند منبع علمی از تاریخ محله چهارمردان برای پژوهشگران باشد.
 
برگزاری هفته کتاب در استان قم
بیست ‌و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» از روز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. برپایی ایستگاه مطالعه در مجتمع‌های تجاری و مراکز توانبخشی، خرید کتاب از ناشران استان، برگزاری مسابقه بهترین شعار با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی، اهدای کتاب به کتابخانه‌های استان و رونمایی از چندین کتاب با موضوع دفاع مقدس در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای قم از جمله برنامه‌های هفته کتاب در قم بود.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهرک چاپ و نشر قم بازدید کرد
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از این شهرک گفت: شهرک چاپ و نشر قم می‌تواند قطب بسته‌بندی محصولات فرهنگی در کشور باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: زحمات ارزشمندی در این شهرک کشیده شده تا کار به این نقطه رسیده است و با همکاری‌های لازم امیدواریم مشکلات فعالان این بخش مرتفع شود.

احمدوند یادآور شد: امیدوارم حل مشکلات شهرک و انجام واگذاری‌هایی که تاکنون متوقف شده است، به‌زودی به سرانجام برسد تا فعالان هر چه سریع‌تر در محل برای فعالیت تولیدی مستقر شوند.
 
مشارکت 90 کتابفروشی قمی در پاییزه 1400 
رئیس اداره کتاب و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، تعداد کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده این استان را 90 کتابفروشی عنوان کرد و افزود: همیشه و در طرح‌های فصلی کتابفروشی‌های قم از این طرح‌ها استقبال خوبی داشته‌اند و این اتفاق در طرح پاییزه با مشارکت 90 کتابفروش تکرار شد.
 
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دومین چاپخانه بزرگ جهان اسلام 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از چاپخانه «اسوه» به‌عنوان دومین چاپخانه بزرگ جهان اسلام در قم بازدید کرد و در جریان مشکلات، کمبودها و خواسته‌های مسئولان این چاپخانه قرار گرفت. بابامحمدی، مدیرعامل چاپخانه قرآن کریم اسوه در این بازدید گفت: تاکنون بیش از 18 میلیون جلد قرآن کریم در ابعاد مختلف به چاپ رسیده است، همچنین بیش از 150 عنوان کتاب دینی در این چاپخانه منتشر شده است.
 

بیست‌و‌سومین دوره کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی برگزار شد
با توجه به آغاز این جشنواره از سال ۷۸ تاکنون، ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که در طول این ۲۳ سال ۲۰۸ اثر برگزیده، ۲۸۵ اثر شایسته تقدیر و ۴۴۶ اثر شایسته تحسین شناخته شده‌اند. طی این ۲۳ دوره ۱۸ هزار و ۵۰۰ اثر از سوی طلاب برادر و 1009 اثر به قلم خواهران طلبه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
 
تعداد کل آثار رسیده خارجی ۱۳۰۷ اثر است که ۵۸ اثر آن به‌عنوان اثر برتر و برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب شده‌اند. تاکنون ۱۳۳۶عنوان اثر به دبیرخانه ارسال شده و در بررسی اولیه ۱۰۰۲ اثر حائز شرایط بررسی قرار گرفتند. در این دوره، در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی بودیم.

دراین دوره ۷۸۸ کتاب و ۲۱۴ پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شده که به ترتیب با رشد ۱۸ درصدی و ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه بوده است. در بخش فقه و اصول ۱۵۳ اثر، در بخش کلام ۱۲۳ اثر، علوم اجتماعی ۹۲ اثر، در بخش اخلاق و عرفان ۷۹ اثر، در بخش تاریخ سیره و تراجم ۸۷ اثر، ادبیات و هنر ۴۳ بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها