پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
نمایشگاه مجازی هزینه مخاطب‌ها را از نظر زمانی و مالی کاهش می‌دهد

به گفته سبحانی‌نسب برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب، لازم نیست فرد از شهرهای دور زمان بگذارد، خطر راه را به جان بخرد، هزینه کند، به تهران بیاید و بتواند در نمایشگاه حضوری کتاب شرکت کند. در نتیجه، در نمایشگاه مجازی، مخاطب‌ها احساس عدالت در ارائه کتاب می‌کنند.

علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند برگزاری هر دو شیوه برگزاری مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب است، گفت: نمایشگاه حضوری کتاب کارکردی دارد که با نمایشگاه مجازی کتاب متفاوت است. حُسن نمایشگاه مجازی این است که هزینه مخاطب‌ها را از نظر زمان و مال کاهش می‌دهد، فرد جای اینکه از شهرهای دور زمان بگذارد، خطر راه را به جان بخرد، هزینه کند، به تهران بیاید و بتواند در نمایشگاه حضوری کتاب شرکت کند، می‌تواند در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کند. در نمایشگاه مجازی، مخاطب‌ها احساس عدالت در ارائه کتاب می‌کنند، زیرا هر کجای ایران باشند، هزینه راه ندارند.

او افزود: همچنین خیلی از افراد توانایی، امکان جابجایی و استفاده از امکاناتی را که در نمایشگاه تهران ارائه می‌شود، ندارند. افراد سالخورده و کودکان در هر جای ایران می‌توانند با کمترین هزینه و کمترین مشکل از نمایشگاه مجازی کتاب تهیه کنند. بنابراین کارکرد نمایشگاه مجازی با حقیقی متقاوت است.

به گفته مدیر انتشارات جمال، یکی از برکات ویروس منحوس کرونا این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد متوجه شد، می‌تواند امکانی با عنوان نمایشگاه مجازی کتاب ایجاد کند تا ناشران و مردم از آن متنفع شوند.

جامعه از فضای حقیقی نمایشگاه بی‌نیاز نیست
این ناشر با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب زوایای مثبت فراوانی دارد، ادامه داد: وجود مزایای بسیار برای نمایشگاه مجازی، به این معنی نیست که جامعه از فضای حقیقی نمایشگاه کتاب بی‌نیاز است. نمایشگاه حقیقی کتاب هم لازم است، زیرا در آن مخاطب‌ها با ناشران و مولف‌ها گفت‌وگو می‌کنند. مخاطب‌ها در این نمایشگاه کتاب‌ها را می‌بینند، لمس می‌کنند و بعد می‌خرند. می‌توانند کتاب‌ها را با هم مقایسه کنند. حتی می‌توانند از دیدن غرفه‌ها لذت ببرند، از رویدادهای فرهنگی استفاده کنند و حتی از ساندویچ و سیب‌زمینی سرخ‌کرده لذت ببرند. می‌خواهم بگویم که مجموع این دو نمایشگاه کارکردها و نتایج متفاوت دارد و بنابراین هر دو باید باشند.

به گفته سبحانی‌نسب باید اقداماتی انجام شود تا در آبان ماه، هم‌زمان با هفته کتاب که بحث درباره کتاب داغ است، نمایشگاه مجازی برگزار شود. همچنین اردیبهشت ماه که فصل نمایشگاه بین‌المللی بود، نمایشگاه حضوری برگزار شود. او افزود: عصر دیجیتال است و همه می‌گویند که چرا نمایشگاه حقیقی داشته‌باشیم، اما من می‌گویم که لازم است که هر دو شیوه از نمایشگاه‌ها را داشته‌باشیم، زیرا هر کدام مزایا، منافع و کارکردهایی دارد.

نمایشگاه حضوری و مجازی برای جامعه ثمربخشی دارد
سبحانی‌نسب با بیان اینکه اگر یک روز نمایشگاه حقیقی کارکردهای خود را از دست بدهد، می‌توان از اجرای آن صرف نظر کرد، افزود: اما هنوز به آن روز نرسیدیم و نمایشگاه حضوری هنوز کارکرد دارد، جذاب است و رخداد فرهنگی بزرگی برای ایران محسوب می‌شود. به عنوان کارشناس این عرصه بیان می‌کنم که هر دو نمایشگاه لازم است و هر دو برای جامعه از نظر فرهنگی ثمربخشی دارد.

این ناشر با بیان اینکه پیشنهادهایش برای اصلاح برخی از موارد مطرح شده در نمایشگاه مجازی کتاب را به دست مسئولان رسانده است، ادامه داد: اگر به گونه‌ای عدالت معرفی عنوان‌های کتاب برای مخاطب‌ها رعایت شود، به شکلی که وقتی یک نفر موضوعش را جست‌وجو می‌کند، کتاب‌های مرتبط تمام ناشران جلوی چشمش باشد، بتواند از میان آن‌ها انتخاب کند؛ برای مخاطب مناسب‌تر است. همچنین ناشران احساس خسارت نمی‌کنند. زیرا در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته، کتاب‌های ناشران شناخته شده، بیشتر دیده‌شد. اگر مسئولان بتوانند عدالت در معرفی کتاب را بیشتر کنند، به نفع ناشر، نویسنده و مخاطب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط