شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
وداع اندوه‌بار شیرازی‌ها با استاد نحوی/ ابر طوفان‌بار کو تا بر چمن بگریستی!

آیین وداع با دکتر اکبر نحوی نسخه‌شناس برجسته و استاد فقید ادبیات دانشگاه شیراز با حضور گسترده اهالی فرهنگ و ادب این شهر برگزار و پیکر وی برای دفن به زادگاهش قم رهسپار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این آیین که با حضور گسترده اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز، ادب‌دوستان و همچنین مدیران فرهنگی شیراز و استان فارس برگزار شد، موجی از اشک و اندوه سایه گسترده بود.

دکتر محمدحسین کرمی اولین سخنران این آیین بود که اجرای آن را محمد مرادی شاعر، برنده جایزه قلم زرین و عضو هیئت علمی بخش ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بر عهده داشت.

کرمی عمق مطالعات زنده‌یاد نحوی را ستودنی دانست و گفت: او علامه‌ای بود که دانش‌هایش مثل خیلی افراد اقیانوسی به عمق یک وجب نبود بلکه در تمام حوزه‌هایی که ورود کرده بود نگاه و رویکردی ژرف‌اندیشانه داشت.

این استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که به نمایندگی از اساتید این بخش سخن می‌گفت با اشاره به این مصرع از مولوی که «مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد» ادامه داد: مرگ اتفاقی است که از آن گریزی نیست اما فقدان چهره درخشانی همچون دکتر نحوی با توجه به پژوهش‌ها و آثاری که در دست داشت، هنوز خیلی زود بود.
 

وی با اشاره به فداکاری‌های دکتر نحوی در امر تدریس و آموزش، نیز گفت: این استاد مهربان و متین، بخش اعظمی از وقت خود و خانواده‌اش را صرف دانشجویان خود می‌کرد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزید.

کرمی در حالی که این بخش از سخنانش با ابراز احساسات و گریه حاضرین مواجه شده بود: تواضع و فروتنی دکتر نحوی را کم‌نظیر دانست و سخنانش را با مرثیه‌ای از خاقانی به پایان برد که بیت: «زاد سروی، راد مردی بر چمن پژمرده شد / ابر طوفان‌بار کو تا بر چمن بگریستی» بار دیگر موجب منقلب شدن دانشجویان و همکاران زنده یاد نحوی شد.

پروفسور محمدیوسف نیری سخنران دیگر مراسم بود. او که خود از اساتید محبوب بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است، با بیان اینکه «سال‌ها باید بگذرد تا شخصیتی همچون دکتر نحوی تحویل جامعه شود»، گفت: تسلیت در برابر این اندوه بزرگ، واژه ضعیفی است چرا که دکتر نحوی فقط عالم نبود بلکه عاشق بود؛ عشقی که از معرفت به آن دست یافته بود.
 

نویسنده کتاب «نرگس عاشقان» و «سودای ساقی» فروتنی را بارزترین ویژگی این استاد فقید دانست و گفت: دکتر نحوی هیچ طبل و علم و ادعایی نداشت به دنیال امور دنیوی نبود. 

وی دکتر نحوی را «نیستان شکر» توصیف و تصریح کرد: او عاشق بود و هرگز نمی‌میرد چراکه مرگِ هر عاشق، آغاز زندگی جدیدی است.

این استاد عرفان و مولاناشناس برجسته با بیان اینکه «دکتر نحوی غیور بود و به فرهنگ ایران و بزرگانی چون سعدی غیرت می‌ورزید»، تصریح کرد: او در صیانت از مرزهای معنوی فرهنگ ایران با هیچ‌کس تعارف نداشت و به عنوان مثال زمانیکه آن اراجیف علیه سعدی بیان شد، جانانه با انتشار مقاله و مطلب در برابرشان ایستاد.

نیری در پایان سخنانش بار دیگر بر زنده بودن دکتر نحوی در آثار و روح دانشجویانش تاکید و خاطرنشان کرد: باید بزرگانی همچون او را بر سر فرهنگ ایران بنشانیم زیرا امثال دکتر نحوی دیر-دیر به دست می‌آیند.
 

پس از قرائت متن پیام تسلیت وزیر علوم و استاندار فارس و همچنین دل‌نوشته‌هایی از جانب دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، نماز میت در محوطه مقابل مسجد دانشگاه شیراز توسط حجت‌الاسلام نیری مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه اقامه و پیکر زنده‌یاد دکتر اکبر نحوی برای خاکسپاری راهی زادگاهش قم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها