شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
چگونه می‌توان مانع از رکود و پسرفتِ دموکراسی شد؟

«مهدی مقدری» مترجم اصفهانی کتاب «پسرفت دموکراسی» با اشاره به درونمایه این اثر، گفت: این کتاب راهنمایی برای چگونه فائق‌شدن بر رکود و پسرفت دموکراسی در جوامع آزاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «مهدی مقدری»، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی در اصفهان که پیش از این چاپ کتاب‌هایی مانند «احزاب سیاسی» و «تحولات حکمرانی در عصر جهانی‌شدن» را روانه بازار نشر کرده بود، حالا جدیدترین کتاب ترجمه‌ای خود را با کمک انتشارات نگاه معاصر راهی قفسه کتابفروشی‌ها کرده است.

کتاب «پسرفتِ دموکراسی» که در سال ۲۰۱۹ به کوشش «نورم وایزن» تالیف و توسط مقدری به زبان فارسی ترجمه شده است، به بررسی علل پسرفت دموکراسی در کشور‌های دارای این سیستم سیاسی و مواردی که می‌تواند از زوال دموکراسی جلوگیری کند، می‌پردازد.

مقدری در رابطه با کتاب جدیدش به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «پسرفت دموکراسی» راهنمایی برای چگونه فائق‌شدن بر رکود و پسرفت دموکراسی در جوامع آزاد است. کتاب، به پسرفتِ دموکراسی بر پایه تجربه کشورهای اروپایی در سال‌های پیش اشاره دارد و به راهبردها و راهکارهایی اشاره می‌کند که طرفداران لیبرال دموکراسی می‌توانند برای متوقف‌کردن و وارونه‌ساختن پسرفتِ دموکراتیک و کارکردهای کارآمد و اثربخشِ نهادهای دموکراتیک برای شهروندان، به کار گیرند.

وی ادامه داد: بر پایه دیدگاه‌های تجربی، این راهبردها به ما می‌آموزند که در سپهر دموکراسی چه چیزهایی کارساز است و چه نکاتی به کار نمی‌آید. این کتاب، راهنمایی برای چگونگی رفتارها، کنش‌ها و برنامه‌ریزی دموکراسی‌خواهان است.

این مترجم که پیشتر کتاب «درس‌هایی از حکمرانی خوب» را به زبان فارسی برگردانده بود، درباره ساختار کتاب جدیدش بیان کرد: کتاب «پسرفت دموکراسی» در اواخر سال 2019 منتشر شد و در دو بخش اصلی ساختاربندی شده است: یکی، کارهایی است که بازیگران داخلی می‌توانند در دموکراسی‌ها انجام دهند؛ از جمله تقویت خطوط دموکراسی، و بخش دوم به نقش بازیگران بین‌المللی در پشتیبانی و توانمندسازی بازیگران هوادار دموکراسی می‌پردازد.

به گفته مقدری، این کتاب سرشار از پیشنهادها و توصیه‌هایی است برگرفته از تجاربی تازه از کشورهای اروپایی؛ و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که دموکراسی‌ها برای جلوگیری از پسرفت دموکراتیک چه کاری باید انجام دهند؟ و چگونه می‌توان با چالش‌های دموکراسی مقابله کرد تا شرایطی برای پایداری دموکراسی‌های فراهم شود؟
 
 
این مترجم اصفهانی با اشاره به اینکه از دهه پیش تاکنون دموکراسی در یک رکود جهانی به سر می‌برد، افزود: این خطر رو به افزایش است که رکود، عمیق‌تر و به چیزی بسیار بدتر تبدیل شود؛ مشابه آنچه در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا شاهدش بودیم. بر همین اساس، بسیاری از دموکراسی‌ها، نه‌تنها در کشورهای فقیر ممکن است شکست بخورند، بلکه در کشورهای بزرگی همانند اندونزی و اوکراین نیز این احتمال وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با لزوم ترجمه و چاپ این کتاب در این مقطع زمانی، بیان کرد: این کتاب با وجود اعلام خطر برای پسرفت دموکراسی، از نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای در عقب‌نشینی از پوپولیسم غیرلیبرال نیز سخن به میان آورده است. به گمان من، بر پایه رفتارهای رهبران غیرلیبرالی چون دونالد ترامپ در آمریکا، اوربان در مجارستان، مودی در هند، بولسونارو در برزیل و مشابه اینها، تحلیل‌گران این کتاب به راهکار‌های شکست چنین افرادی اشاره کردند که پیامدهای آشکار آن امیدبخش بوده است. شیوه‌های عمل دموکرات‌ها در کارزار انتخابات 2020 برابر ترامپ، به راهکارهای این کتاب بسیار نزدیک است.

مقدری در پایان با اشاره به تبیین ارزش‌های دموکراتیک در میان شهروندان، صحبت خود را اینگونه پایان داد: کتاب «پسرفت دموکراسی» یادآوری می‌کند که کماکان ارزش‌های دموکراتیک در میان شهروندان و در داخل نهادها در سطح ملی و بین‌المللی قابل احترام و دفاع است. 

یادآوری می‌شود، این کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان و پژوهشگران نام‌آشنای علوم سیاسی تالیف شده است و بجز نورم وایزن، کسان دیگری همچون اندرو کتالی، سوزان کورک، توری تاوسیگ و الینا پولیا کوا در تالیف و تدوین آن نقش داشته‌اند. ترجمه فارسی این کتاب که به تجربه سیستم سیاسی دموکراسی در جوامع غربی می‌پردازد، از بهار 1400 در قفسه کتابفروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها