آرش نيكدست معتقد است؛ بهدنبال شیوع بیماری کرونا و تغییرات فعالیت کسب و کارها، فعالان حوزه چاپ و نشر هم باید استراتژیهای حرفهای خود را به سمت کسب و کارهای آنلاین تغییر دهند.
وی افزود: در این زمینه باید بدانیم حداقل چه استراتژى براى حفظ وضع موجود پياده كنيم تا بتوانيم با كمترين آسيب از اين بحران خارج شويم. بهنظرم در گام اول حفظ وضع موجود در بنگاههاى اقتصادى صنعت چاپ و نشر در اولويت قرار دارد و مجموعههايى كه بتوانند از اين برهه زمانى عبور كنند، در دوران پسا كرونا و با حمايتهاى دولتى ميتوانند با رشد خوبى مواجه شوند.
نيكدست درباره مشکلاتی که چاپخانهداران؛ بهخصوص فعالان این حوزه در بخش نشر با آن دستوپنجه نرم میکنند، توضیح داد: كمبود مواد اوليه و افزايش قيمت آن و بهطبع آن افزايش ناخواسته قيمت توليد، يكى از مشكلاتى است كه گريبانگير اين صنعت شده است.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر ما در حوزه نشر شاهد استفاده مخاطب از ابزارهاى آنلاين برای مطالعه هستيم، گفت: اين موضوع نشان میدهد که رفتار مخاطب در برابر روشهاى كتابخوانى تغيير كرده است و ناشران بايد بتوانند با تغيير استراتژى حضور خود در بازار و با استفاده از تكنيكها و روشهاى بازاريابى آنلاين، مخاطبانشان را به سمت آنها سوق بدهند.
نيكدست یادآور شد: همچنین چاپخانهداران حوزه نشر قاعدتا با كاهش سفارش مواجه مىشوند و بايد بتوانند با تغيير استراتژى، از توانمندىهاى مجموعه خود در بخشهاى ديگر صنعت چاپ استفاده كنند.
ضرورت عبور از شیوههای سنتی
وی همچنین در بخش دیگر صحبتهای خود يكى از مشكلات صنعت چاپ را تغییر نکردن نگرش و بازنگرى استراتژىهاى بنگاههاى اقتصادى از سيستم سنتى به استفاده از فرآيندهاى نوين كسب و كار در اين صنعت دانست.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه چاپ و و نشر، بسيارى از كسب و كارها در صنعت چاپ هنوز به روش سنتى فعاليت دارند و در مقابل تغيير به روشهاى نوين مقاومت مىكنند؛ هرچند كرونا باعث تعطيلى موقت مجموعههاى چاپى و كاهش سفارش آنها شده و این مساله باعث ميشود بسيارى از مجموعهها به اجبار به فكر تغيير استراتژىهاى خود و حركت به سمت كسب و كار آنلاين در صنعت چاپ باشند.
نيكدست در پاسخ به این سوال که دولت برای حمایت از این صنعت چه اقداماتی میتواند انجام دهد، نیز گفت: متاسفانه ما هميشه منتظر كمك دولت هستيم اما هيچ وقت به اين فكر نكرديم كه خودمان براى صنعتى كه در آن فعال هستيم چه كار مفيدى مىتوانيم انجام دهيم. خوشبختانه كرونا باعث شده نگرش از سمت كمك دولت برداشته شود تا خودمان به فكر نجات كسب و كارمان در صنعت چاپ و نشر باشيم.
وی ادامه داد: البته كه در اين بحران دولت مىتواند با تسهيل در فرآيند و روندهاى ثبت سفارش و واردات مواد اوليه مورد نياز اين صنعت و حمايت از بنگاههاى اقتصادى آسيب ديده، كمك شايانى به صنعت چاپ انجام دهد.
نيكدست با اشاره به دیگر اقداماتی که دولت میتواند در این روزها به حل مشکلات چاپ و نشر دولت کند نیز عنوان کرد: از سوی دیگر دولت مىتواند با كاهش يا معافيت مالياتى به طور موقت و ارائه وام كمبهره به فعالان اين صنعت، از ورشكستگى و تعطيلى بسيارى از مجتمعهاى چاپى جلوگيرى كند.
وی با بیان اینکه درباره اقداماتی که فعالان حوزه چاپ و نشر میتوانند برای حل مشکلاتشان انجام دهند نیز گفت: همه ما شاهد افزايش استفاده از فضاى وب همچنين استفاده از فضاى مجازي در دوران كرونا هستيم. كرونا اهرم محرك براى سوق پيدا كردن هرچه بيشتر بنگاههاى اقتصادى به سمت فضاى ديجيتال و كسب و كار آنلاين شده است.
به گفته نيكدست، براى اينكه بتوانيم مجموعه خود را زنده نگه داريم، بايد بتوانيم استراتژىهاى حضور در بازار كسب و كار خودمان را تغيير بدهيم و با تغيير فرآيندهاى سنتى به مدرن(ديجيتال)، از سقوط يا تعطيلى كسب و كار خودمان تا حد ممكن جلوگيرى كنيم و بتوانيم از بحران كنونى با كمترين آسيب خارج شويم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از روشهاى بازاريابى و فروش آنلاين، همچنين برقراري ارتباط با مخاطب بهصورت آنلاين مىتواند يكى از راهكارهاى حفظ وضع موجود و روبهرشد براى فعالين اين صنعت باشد؛ هر چند نباید فراموش کنیم که استفاده از اين روشها، تكنيكهاى خاص خود را دارد ک بايد آگاهانه به كار روند.
نيكدست همچنین درباره ضرورت آموزش کسب و کارهای نوین به فعالان چاپ و نشر عنوان کرد: من براى حفظ اين صنعت و شكوفايى هرچه بيشتر آن و به صورت رايگان، آمادگى خود را برای ارايه راهكارهاى جديد و آزموده شده براى راهاندازى و رشد كسب و كار صنعت چاپ، نشر و بستهبندى به صورت آنلاين و همچنين ارايه راهكارهاى بازاريابى ديجيتال اعلام مىکنم.
نظر شما