دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
خسارت کتاب‌فروشی‌های کوچک در دوران کرونا بیشتر است

رضایی می‌گوید: کتاب‌فروشی‌های بزرگ با فروش محصولات فرهنگی، کمبود فروش کتاب را جبران می‌کنند، ولی کتاب‌فروشی‌های کوچک که فقط کتاب عرضه می‌کنند و کوران کرونا ضرر و زیان زیادی داده‌اند.

جواد رضایی، مدیر کتابفروشی «کتاب آراد» اسلامشهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، کتاب‌فروشی‌ها را حلقه مفقوده و متضرر زنجیره نشر در پی‌ شیوع ویروس کرونا خواند و گفت: اگر در زنجیره نشر، اول ناشر، بعد شرکت‌های پخش و بعد کتاب‌فروشی‌ها را در نظر بگیریم؛ بیشترین آسیب را کتاب‌فروشی‌ها دیده‌اند.
 
او ادامه داد: در سطوح بالاتر، مثلا در خود نشر، درصد سود با تعداد کارکنان آن‌ها نسبت دارد، حاشیه سود آن‌ها خوب است و آن مجموعه ممکن است با یک یا دو ماه وقفه‌ای که ایجاد شده، بتواند خودش را بگرداند و احیا شود. در پخش کتاب هم همین اتفاق می‌افتد؛ زیرا این حلقه‌ها زنجیروار به هم وصل هستند اما در این‌ میان، حلقه مفقوده کتاب‌فروشی‌ها هستند.
 
رضایی ضمن متفاوت خواندن ضرر ناشی از ویروس کرونا بر کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: وقتی کتاب‌فروشی بسته است و فروشی ندارد، آن دو حلقه هم نمی‌توانند کار خود را انجام دهند؛ با این تفاوت که آن‌ها با‌توجه به حاشیه سود‌هایی که دارند، می‌توانند به‌صورت موقت خود را سرپا نگه‌دارند؛ ولی کتاب‌فروشی که در این شرایط چیزی برای عرضه ندارد و باید دست‌کم حقوق حداقل ۴ پرسنل را بپردازد؛ متضرر خواهد شد.
 
وی افزود: الان شکل کتاب‌فروشی‌ها نسبت به گذشته عوض شده است و در کنار کتاب، سایر محصولات هم عرضه می‌کنند تا کسری فروش کتاب آن‌ها جبران شود. ولی با این ‌وجود و در همین دوره‌های اخیر خیلی از همکاران مجبور به تعدیل برخی همکاران خود شده‌اند.
 
مدیر کتابفروشی «کتاب آراد» کتاب‌فروشی‌های کوچک و محلی را نسبت به کتاب‌فروشی‌های مدرن و بزرگ بیشتر در معرض آسیب و خطر خواند و اظهار کرد: در ایران شکل غالب کتاب‌فروشی‌ها از حدود ۱۰ یا ۱۵ سال قبل کم‌کم تغییر پیدا کردند و فروشگاه‌های نسل جدید مانند شهر‌کتاب‌ها، بوک‌لند و این قبیل فروشگاه‌ها که کتاب را در کنار سایر محصولات عرضه می‌‌کنند، تاسیس شدند. در دنیا هم همین طور است و از حدود ۲۰ سال پیش، از کتاب‌فروشی‌های کوچک و کتاب‌فروشی صرف خارج شده‌اند و محصولات دیگر مثل صنایع‌دستی، نوشت‌افزارها، محصولات موسیقی وفیلم و ملزومات دیگر مرتبط با بخش فرهنگ را نیز عرضه کرده‌اند.
 

وی افزود: در نتیجه در کتاب‌فروشی‌های بزرگ، اگر کتاب فروش نداشته‌باشد، فروش محصولات فرهنگی، کسری را جبران می‌کند. ولی کتاب‌فروشی‌های کوچک که فقط کتاب عرضه می‌کنند و در این دو ماه نتوانستند فروشی داشته باشند، کاملا متضرر شده‌اند.
 
رضایی توضیح داد: در این ایام، یک خانواده به جز کتاب به بازی فکری برای بچه‌ها نیز نیاز دارد. وقتی که کتاب‌فروشی کوچک آن را نداشته باشند، چیزی برای عرضه ندارد. ولی کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای مثل شهرکتاب، فروش محصولات غیرکتابی سهم بسزایی در کنار فروش کتاب دارند و بخشی از کاهش فروش حاصل از شیوع کرونا، از این طریق امکان جبران دارد.
 
وی افزود: خسارت کتاب‌فروشی‌های کوچک به همین دلیل که سایر محصولات را ندارند، در شرایطی موجود مضاعف است؛ خسارت‌هایی که جبران آن‌ها دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها