دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۶
عبادیان از دلایل دوری شاهنامه از اسطوره‌پردازی صرف  می‌گوید

«فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی» به قلم محمود عبادیان به چاپ دوم می‌رسد. عبادیان می‌گوید: در این کتاب با نگاهی تطبیقی به گیلگمش و ایلیاد، درباره دلایل فاصله‌گیری نسبی شاهنامه از اسطوره‌پردازی صرف و وارد شدن پاره‌ای مباحث تاریخی به آن، ‌بحث شده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب چند دهه پیشتر در شهرستان الیگودرز منتشر شده بود ولی به دلایل مختلف، چاپ نخست آن بازتاب و معرفی مناسبی نداشت و به همین دلیل، عبادیان تصمیم به تجدید انتشار آن با انتشارات مروارید گرفته است.

چاپ دوم این کتاب با آرایش، حروفچینی و صفحه‌آرایی جدید تا پایان شهریور منتشر می‌شود.

عبادیان درباره این کتاب به "ایبنا" گفت: در اواخر دهه 60 که کنگره هزاره فردوسی در دانشگاه تهران برگزار شد، من در دانشگاه علامه زبان و ادبیات درس می‌دادم. بر اساس سنت اروپایی که روی ما هم تاثیر گذاشته بود، همزمان با تدریس به تحقیق روی مباحث مربوط به موضوع درسی می‌پرداختیم. در همان زمان بنا به موضوع، پژوهش‌هایی درباره حافظ، سعدی، فردوسی و شاعران دیگر انجام دادم که این کتاب، نتیجه تحقیقات آن زمان درباره فردوسی است.

مترجم «ه‍گ‍ل‌ ج‍وان‌: در ت‍ک‍اپ‍وی‌ ک‍ش‍ف‌ دی‍ال‍ک‍ت‍ی‍ک‌ ن‍ظری‌» م‍ی‍لان‌ زن‍وی، با بیان این که بنیان «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی» نگاهی تطبیقی به سه اثر حماسی کلاسیک جهان است، گفت: این کتاب، نخست به گیلگمش بین‌النهرینی می‌پردازد و در ادامه، بررسی مفصل‌تری درباره ایلیاد یونانی را پی می‌گیرد.

عبادیان افزود: پس از بررسی گیلگمش و ایلیاد، به شاهنامه فردوسی پرداخته شده و در آن بخش، درباره دلایل فاصله‌گیری نسبی شاهنامه از اسطوره‌پردازی صرف و وارد شدن پاره‌ای مباحث تاریخی به آن، ‌بحث شده است.

وی با اشاره به این که به نظر کارشناسان، چاپ نخست کتاب از نظر نگاه تطبیقی اثر قابل تاملی از آب درآمده، اظهار داشت: با توجه به مجموع نظرات درباره این کتاب،‌ تصمیم بر این شد که به همان شکل نخستین چاپ، بدون تجدید نظر و ویرایش جدید به انتشارات مروارید سپرده شود.

عبادیان متولد 1307 است و از سال‌ها پیش در دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس اشتغال دارد. وی نخست ادبیات تدریس می‌کرد و با گشایش گروه فلسفه آن دانشگاه، با توجه به تحصیلاتش در رشته فلسفه در چکسلواکی و آلمان،‌ به تدریس فلسفه پرداخت. وی تا کنون بیش از 30 کتاب را در حوزه ادبیات و عمدتا فلسفه، منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها