کتاب «فلسفه آفرینش (آغاز و انجام)» اثر علی زمانی قمشهای از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهی بازار نشر شد.
مباحث کتاب در سه فصل کلی با عنوانهای «آغاز آفرینش»، «انجام آفرینش» و «معاد جسمانی یا مادی؟» تدوین شده است.
نویسنده در فصل نخست در قالب 12 مبحث به «امکان فهم آفرینش جهان»، «نگرههای مختلف درباره نخستین آفریده»، «آغاز آفرینش ماده و جرم»، «آغاز آفرینش از دیدگاه اسلام و یهودیت»، «تکامل زمین»، «نظریههایی درباره تکامل»، «آفرینش انسان»، «برهان نظم»، «تئوری احتمالات»، «نگاهی به پیشگفتار «خدا در فلسفه»»، «چالش فلسفی غزالی و ابنرشد» و «برزخ» پرداخته است.
فصل دوم شامل دو مبحث «نظرات علمی» و «نظر قرآن و حدیث از انجام آفرینش» بوده و در فصل سوم 6 مبحث «اقوال در معاد نظری»، «معاد جسمانی در روایات»، «قول دوم»، «معاد عقیدتی»، «معاد و راسخان در علم» و «حکمت و فوائد مرگ» بررسی شده است.
نویسنده در صفحه 233 کتاب موضوع «پایان جهان از راه دانش روز» را اینگونه تبیین کرده است: «ممکن است گفته شود با پیدایش قانون دوم «ترمودینامیک» (حرارت و حرکت) ماده نمیتواند بقا و ماندگاری جاودان داشته باشد، زیرا کاشف این قانون، اسحاق نیوتون (م 1727 م) گفته است: جهان از نظم و ترتیب به سوی انحلال و بینظمی سرازیر است و روزی فرا رسد که حرارت در همه اجسام مساوی باشد و هیچ جسمی - از این جهت - بر جسم دیگر مزیتی نداشته باشد.
از اینرو جهان ابتدا و انتهایی دارد؛ زیرا این قانون میگوید: «در تغییراتی که در حرارت به وجود میآید، بخشی از نیروهای قابل استفاده به نیروهای غیرقابل استفاده تبدیل میشوند، اما نیروهای غیرقابل استفاده به نیروهای قابل استفاده تبدیل نمیشوند.» این قانون که به انتروپی موسوم است، ازلی بودن عالم را باطل و ازلی بودن خدایی را ثابت میکند که ماده را به وجود آورد و سپس با نظم و ترتیب و محاسبه، حدود و قوانین معین جهان را ساخت. بنابراین خداوند میتواند هم از نو ماده و جرم جدید بیافریند و هم میتواند پس از متلاشی شدن اجرام و اجسام با همان مواد، نظم جدید و جهان تازهای آرایش دهد. والله اعلم.»
کتاب «فلسفه آفرینش (آغاز و انجام)» در 424 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 29 هزار و 500 تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
نظر شما