دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
محقق: تعداد آثار ادبیات دینی پیش از انقلاب از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند/ ادبیات سالم منعکس کننده آرمان‌های جامعه است

جواد محقق گفت: برای این‌که بخواهیم بدانیم ادبیات دینی ما در سه دهه گذشته چگونه بوده باید تحقیق و پژوهش وسیعی انجام شود اما در نگاهی گذرا به نظرم می‌رسد پیش از انقلاب چندان ادبیات دینی نداشتیم یا اگر هم داشتیم تعداد آن‌ها از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کرد.

محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: قبل از انقلاب ادبیات ضد دینی و مخالف با مبانی فرهنگ دینی داشتیم چرا که اکثر نویسندگان ما دلبسته ایدئولوژی‌های مارکسیستی و گونه‌های دیگر چینی، کوبایی و... بودند و ما یا چیزی با عنوان ادبیات دینی نداشتیم، یا اگر هم داشتیم تعداد آن‌ها از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کرد.
 
این شاعر و نویسنده ادامه داد: پس از انقلاب ادبیات دینی یا حضور دین در ادبیات داستانی طبیعتاً افزایش چشمگیری داشت و دست‌کم آن بخشی هم که نداشته در مخالفت با ادبیات دینی نبوده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که ادبیات و دین چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند اضافه کرد: ادبیات اگر آینه جامعه خودش باشد دین به عنوان یکی از محورهای اصلی پیوندهای اجتماعی باید حضور جدی داشته باشد وگرنه این آینه شکسته و ناقص خواهد بود به همین دلیل هر ادبیات درست و سالمی طبیعتاً منعکس کننده بخش اعتقادی و آرمانی آن جامعه نیز هست.
 
محقق توضیح داد: آثار بزرگ ادبی دنیا از بینوایان گرفته تا آثار درخشان ادبیات داستانی معاصر جهان عمدتاً بر این محورها می‌چرخند.
 
جواد محقق،‌ متولد 1333 شاعر،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار است. در کارنامه حرفه‌ای وی سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر»، عضویت در شورای طرح و برنامه خانه روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای طرح و برنامه «گنبد کبود» نخستین روزنامه نوجوانان ایران، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر علمی بیش از 10 جشنواره ملی در حوزه شعر، داستان، کتاب و مطبوعات و عضویت در هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به چشم می‌خورد.
 
«قصه‌های مرد بزرگ پاپتی»،‌ »مردی چو آفتاب»، «با آخرین رسول»،‌ »تاوان عشق»، «شکفتن در آتش» و «آفتاب هدایت» برخی آثار ادبی محقق به شمار می‌آیند.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:
گفت‌وگوی محمدرضا سنگری، عبدالرحیم سعیدی‌راد، غلامرضا امامی، فاطمه راکعی، اکبر بهداروند، ابراهیم حسن‌بیگی، اسماعیل امینی، مصطفی رحماندوست، سعید شاپوری، حمیدرضا شکارسری، قدمعلی سرامی و محمدعلی گودینی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها