پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
طالعی: نظام آموزشی ما ناظر بر واقعیات جامعه کتابداری نیست / اغلب فارغ‌التحصیلان کتابداری فقط حرف‌های بزرگ می‌زنند

عبدالحسین طالعی، عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه قم معتقد است ایجاد روزآمدی در کتابداری را از نهادهای رسمی و دولتی نمی‌توان انتظار داشت. او همچنین بر این باور است که نظام آموزشی ما ناظر بر واقعیات جامعه کتابداری نیست.

 عبدالحسین طالعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مشکلات کتابداری درکشورمان عنوان کرد: کتاب محمل اطلاعات است و ما باید در پی اطلاعات باشیم، نه ساختاری به نام کتاب. به قول استاد مرحوم عباس حرّی «زمان، زمانی است که کاربر اطلاعات را از منابع اصلی پیدا می‌کند و خیلی معطل ما به‌عنوان کتابدار مرجع نمی‌ماند.»

وی افزود: کاربر الزامی ندارد کتاب را از نسخه کاغذی آن تهیه کند و ساختار کاغذی کتاب در این دوره دیگر جایگاهی جدی ندارد. این موضوعی است که کتابداران ما باید متوجه شوند و بدانند کتاب یکی از محمل‌های اطلاعات است و محمل‌های دیگری هم وجود دارند.

طالعی با اشاره به‌سرعت گسترش علم و اطلاعات در دنیا تاکید کرد: اگر بخواهیم روزآمدی را در کتابداری ایجاد کنیم، این موضوع را از نهادهای رسمی نمی‌توان انتظار داشت؛ چراکه معمولاً مراکز اداری دولتی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی که نگاهی فوق‌العاده سنتی به موضوع کتابداری دارند، نمی‌توانند با پیشرفت‌ها و تحولات سریع جهانی کنار بیایند.

وی ادامه داد: در عوض سیستم‌های سبک و منعطف مانند انجمن‌های کتابداری و حتی خبرگزاری‌ها که قیدهای دست و پاگیر اداری ندارند در این مورد نقش مهمی توانسته‌اند ایفا کنند.

رئیس سابق انجمن کتابداری استان قم با ذکر مثالی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: مثال روشن این موضوع شرکت‌هایی است که نرم‌افزارهای فهرست‌نویسی تولید می‌کردند. این‌ها غالباً با یک تخصص بینابینی میان علوم کتابداری و علوم کامپیوتری وارد این عرصه شدند؛ یعنی پای علوم کامپیوتری را به فهرست‌نویسی باز کردند.

طالعی افزود: اگر قرار بود برای ورود کامپیوتر به حیطه کتابداری منتظر بخشنامه‌های اداری می‌ماندیم، ایجاد این تحولات سال‌های سال به طول می‌انجامید اما شاهد بودیم که این شرکت‌ها با چابکی و چالاکی این موضوع را به‌گونه‌ای پیش بردند که سرنوشت آموزش فهرست‌نویسی را هم عوض کردند.

ساختارهای آموزشی ما ضعیف و عقب‌مانده است
عضو هیات‌ علمی گروه کتابداری دانشگاه قم با اشاره به ضعف‌های موجود در سیستم آموزشی تأکید کرد: باید اقرار کنیم که ساختارهای آموزشی ما ضعیف و عقب‌مانده است و کمتر با واقعیات موجود در جامعه کتابداری مطابقت دارد.

وی در تشریح این موضوع گفت: گاهی رویکردهای پژوهشی بر رویکردهای ترویجی غلبه می‌کند؛ یعنی استاد دانشگاه مجبور است برای ترفیع خود بیشتر به مقالات پژوهشی روی بیاورد. باید توجه داشت که این کار او عملاً سرمشق دانشجوهای او و تشکیل‌دهنده نسل بعدی کتابداری خواهد بود.

سردبیر فصلنامه کتاب شیعه به یکی از مشکلات حوزه پژوهش‌های کتابداری اشاره کرد و گفت: نزدیک‌ترین مسائل کتابداری برای بسیاری از دانشجویانی که اهل روستاهای دورافتاده هستند، طبیعتاً مسائل مربوط به کتابخانه عمومی روستاهایشان است. بنابراین وقتی این دانشجو می‌خواهد درباره کتابخانه عمومی روستایش پایان‌نامه بنویسد، غالب استادان این پایان‌نامه‌ها را علمی به‌حساب نمی‌آورند و دانشجویان را به نوشتن پایان‌نامه درباره مباحث تکنولوژیک روز کتابداری که در کشور وجود ندارد و ممکن است حتی اسمش را هم نشنیده باشد ترغیب می‌کنند.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان کتابداری حرف‌های بزرگ می‌زنند
طالعی افزود: به همین دلیل اغلب فارغ‌التحصیلان کتابداری به‌جای این‌که در پی برطرف کردن نیاز منطقه خود باشند، فقط حرف‌های بزرگ می‌زنند و به‌این‌ترتیب فاصله تحصیل‌کردگان ما با بدنه جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه مجلات موجود در حوزه کتابداری را فاقد کارایی لازم برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: غالب مجلات موجود اعم از مجلات تخصصی و حتی مجلات خبری مجلاتی نیستند که استعداد دانشجوهایمان را شکوفا کنند. رویکرد اصلی تمام این مجلات تخصصی و برای تأمین نیاز استادان منتشر می‌شود.

طالعی اخلاق حرفه‌ای کتابداری در کشور را بسیار ضعیف دانست و گفت: طبیعتاً بوده‌اند افرادی که مطابق اخلاق حرفه‌ای کتابداری رفتار کرده و می‌کنند، اما با توجه به این‌که تنها حدود پنج سال از ارائه مبحث اخلاق حرفه‌ای کتابداری به‌عنوان یک ماده درسی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، هنوز با اجرایی و نهادینه شدن آن در بدنه کتابداری بسیار فاصله‌داریم.
* در این باره بخوانید:
(1) شکراللهی: مشکل کتابداری در کشور کمبود «کتابدار عاشق» است (اینجا)
(2) مدیر کتابخانه ملک: کتابداری امانت کتاب نیست، مهارت اطلاع‌رسانی و علم دانش‌شناسی است(اینجا)
(3) مسئول بخش دیجیتال‌سازی کتابخانه مجلس: کمبود منابع مالی از موانع اصلی دیجیتال‌سازی کتابخانه‌هاست(اینجا)
(4) هما افراسیابی: برخی کتابدارها وظایف اصلی خود را فراموش کرده‌اند/ لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی کتابداران (اینجا)
(5) سرپرست معاونت اسناد ملی کتابخانه ملی: کم‌دانشی استاد و دانشجو جدی‌ترین آسیب کتابداری‌ است/ضرورت بازنگری در اعتبار سنجی استادان رشته کتابداری(اینجا)
(6)ابهری: مدیریت کتابخانه‌ها به‌صورت سمت‌های سیاسی درآمده است/ رجبی: پیشینه و رویکرد بیشتر مدیران کتابخانه‌ها فرهنگی است(اینجا)
(7) نوش‌آفرین انصاری: مدیران بیشتر کتابخانه‌ها، تصوری از اهداف و چشم‌اندازهای این حرفه ندارند/ اکثر کتابداران خانم هستند، اغلب مدیران آقا!(اینجا)
(8) سید علی آل داوود: کتابدارن غیر حرفه‌ای چالش عمده کتابخانه‌ها هستند (اینجا)
(9) دانش کتابداران ما به روز نیست (اینجا)
(10) دولت قبل مربیان پرورشی را در مدارس جایگزین كتابداران کرد/ کتابداران همواره از نداشتن صنف منسجم ضربه خورده‌اند (اینجا)
(11) سیاسی‌کاری در انتصاب مدیران کتابخانه‌های بزرگ ظرفیت‌ها را بی‌استفاده می‌گذارد/ چرا فرصت‌ها تبدیل به چالش می‌شوند؟ (اینجا)
(12) سید صادق اشکوری: رابطه مستقیمی بین کتابدار باسواد و افزایش مراجعه‌کننده وجود دارد/ بسیاری از کتابداران با مخازن کتاب آشنایی ندارند(اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط