دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
سپانلو به بلوار میرداماد بازمی‌گردد

کتاب «ترانه بلوار میرداماد» برگزیده اشعار محمدعلی سپانلو به انتخاب و مقدمه مجید ضرغامی از سوی انتشارات سرزمین اهـورایی منتشر می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضرغامی، مدیر مسوول این انتشاراتی گفت: مراحل پژوهش و گرآوری کتاب «ترانه بلوار میرداماد» پایان یافته است. ترانه بلوار میرداماد شامل منتخبی از اشعار برجسته شاعر و بر مبنای سیر تاریخی تکوین شعرهای اوست. 

وی افزود: شعرهای این کتاب از میان سروده‌های برجسته و متفاوت شاعر در کتاب‌های آه... بیابان، خاک، رگبارها، پیاده‌روها، سندبادغایب، هجوم، نبض وطنم را می‌گیرم، خانم زمان، ساعت امید، خیابان‌ها ـ بیابان‌ها، پاییز در بزرگراه، تبعید در وطن، ژالیزیانا، کاشف از یادرفته‌ها و قایق سواری در تهران انتخاب شده‌است. 

این شاعر توضیح داد: بعد از کتاب‌های «عشق و شب‌های پاریس» و «پاییز در بزرگراه» این سومین کتاب سپانلوست که انتشارات سرزمین اهـورایی آن را چاپ خواهد کرد. سپانلو از شاعران مطرح و فعال معاصر است. وی در دهه 40 ده‌ها مقاله درباره ادبیات زمان خود در مطبوعات نوشت و اغلب در مناقشات زمانه حضور داشت. نام سپانلو در کنار نام نصرت رحمانی و معدود شاعران دیگر معاصر به عنوان شاعران شهری ماندگار شده‌است. 


وی همچنین گفت: با این که حضور عناصر شهری در شعرهای اولیه او نیز قابل شناسایی است، اما شاید به صورت فراگیر نخستین بار در کتاب «پیاده‌روها» باشد که آن نوع شعر شهری که امروز از آن به عنوان شناسه شعری وی یاد می‌کنیم، دیده می‌شود. این کتاب حاصل پیاده‌روی‌های شاعر در خیابان‌های پر ماجرای شهر مانند تهران است که اتفاقات مهم تاریخی و فرهنگی در آن رخ داده‌است.

ضرغامی توضیح داد: سپانلو سپس در منظومه‌ «خانم‌زمان» که آن را مابه‌ازای خود تهران گرفته‌است، نوعی از ادبیات متاثر از شهرنشینی دوران جدید یعنی جست‌وجوی اسطوره تهران را در شعر خود به نمایش می‌گذارد که تا پیش از آن چندان معمول نبوده و این ادبیات در کتاب‌های اخیر سپانلو مانند «پاییز در بزرگراه » و «قایق سواری در تهران » پرورش یافته‌تر به نظر می‌رسد.

وی درباره خصوصیات شعر سپانلو ادامه داد: این نوع ادبیات او، ادبیاتی مبتنی بر یاد و تداعی، عشق و خاطره و حسرت و هشدار به هویتی است که در حال دگرگونی‌های جبری و سهوی است.

کتاب «ترانه بلوار میرداماد» منتخب اشعار محمدعلی سپانلو به انتخاب مجید ضرغامی در قطع رقعی و در حدود 300 صفحه به زودی توسط انتشارات سرزمین اهـورایی منتشر می‌شود. 

از سپانلو کتاب «پاییز در بزرگراه» که سال‌های پیش منتشر شده‌است و اکنون نایاب است  و کتاب «عشق و شب‌های پاریس» منتخبی از ترجمه اشعار عاشقانه «گیوم آپولینر» توسط انتشارات سرزمین اهـورایی در دست تجدید چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط