شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
«نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»؛ بر پیشخان کتابفروشی‌ها

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ششمین اثر خود را با عنوان «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» در آخرین روز از بیست‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی منتشر کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نقد کتاب‌ها و منابعي که درباره زواياي مختلف تاريخ انقلاب اسلامي ايران نوشته شده‌اند، نيازمند توجه و دقتي است که بايد با استناد به منابع متقن و مستدل انجام پذيرد. اين امر از عوامل اساسيِ ترقيِ حافظه‌ تاريخي ملت به‌شمار مي‌آيد و به کشف حقايق و روشن‌تر شدن موضوع مي‌انجامد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامي در راستاي انجام رسالت خود در تدوين تاريخ انقلاب اسلامي، گام ديگري را در کنار کارهاي پژوهشي متداول خود برداشته و طرح بررسي و نقد آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامي ايران را نيز به مجموعه برنامه‌هاي پژوهشي خود افزوده‌است. تاکنون پنج مجلد از مجموعه‌ نقد مذکور منتشر شده و اکنون ششمين اثر از اين مجموعه به جامعه‌ علمي و علاقه‌مندان مطالعات انقلاب اسلامي تقديم مي‌شود.

در اين مجلد، شش کتاب از نويسندگان داخلي و خارجي درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامي ايران به شرح زير توسط ناقدان بررسی و نقد شده‌است.

مقاله‌ نخست این مجموعه به نقد کتاب «سقوط دولت بازرگان» مي‌پردازد. مقاله‌های اين کتاب که توسط چهره‌هاي شناخته‌شده جريان ملي مذهبي نگاشته شده‌است، در دو مقطع قبل و پس از انقلاب اسلامي به تحليل مسایل ايران پرداخته‌اند. در مقطع نخست، جريان‌های دخيل در نهضت اسلامي و در مقطع دوم، کشاکش دولت موقت با نهادهاي انقلابي و روحانيت را بررسي کرده‌‌است.

اين کتاب در بخش شناخت جريان‌های نهضت اسلامي، قطعه‌اي از پازل يکپارچه اپوزيسيون در کم‌رنگ کردن نقش روحانيت در نهضت اسلامي بوده و بيشتر به گزارش عملکرد ملّيون مي‌پردازد. اين رويکرد که به روشنفکري جلوه‌دادن انقلاب اسلامي مي‌انجامد، زيربناي تحليل حوادث پس از انقلاب و قضاوت درباره آن محسوب مي‌شود. تحليل‌ها و جبهه‌گيري‌هاي مقاله‌های یادشده توسط محمدعلي صدرشيرازي با استناد به منابع موثق مورد بررسي و نقد قرار گرفته‌اند.

در مقاله‌ دوم اين مجموعه، کتاب «از كاخ شاه تا زندان اوين» نوشته‌ احسان نراقي توسط باقر صبوري بررسي و نقد شده‌‌است. مطالب کتاب، گزيده‌هايي از خاطرات احسان نراقي شامل هشت جلسه ملاقات و گفت‌وگو با محمدرضا پهلوي و دوران سه ساله‌ زنداني‌شدنش در زندان اوين است. به‌عبارت ديگر، كتاب يادشده، خاطرات خودنوشته‌ پنج‌ساله (1357 ـ 1362) از زندگي سياسي احسان نراقي را دربردارد. ناقد اين کتاب، يک‌سويه‌نگري، پايبند نبودن به انصاف در بازگويي وقايع از سوي راوي و مطرح‌ نکردن همه خاطرات را نقد کرده‌‌است.

کتاب «25سال در کنار پادشاه (خاطرات اردشير زاهدي)» که توسط ابوالفضل آتاباي گردآوري شده‌است، توسط رسول صابر دميرچي در مقاله‌ سوم بررسي و نقد شده‌است. کتاب یادشده از جمله کتاب‌هايي به شمار می‌آید که درباره سلطنت محمدرضا پهلوي، به ویژه سال‌هاي میان کودتاي 28 مردادماه 1332 تا بهمن‌ماه 1357 به رشته‌ تحرير درآمده و با رويکردي جانبدارانه به تحليل مسایل مربوط به آن دوره پرداخته که تناقض‌هاي موجود در آن نقد شده‌است.

کتاب «طبقات اجتماعي، دولت و انقلاب در ايران» نوشته مشترک احمد اشرف و علي بنو‌عزيزي در مقاله‌ چهارم توسط  ايمان قزل‌اياق نقد شده‌است. نويسندگان دراين کتاب، در شش مقاله روند شکل‌گيري و نقش طبقات مختلف اجتماعي در تاريخ معاصر ايران را با تطبيق حوادث مختلف تاريخي به بحث نشسته‌اند. چارچوب تحليل‌هاي یادشده و اتکاي آن به برخي داده‌هاي نادرست در طي اين مقاله نقد شده‌است.

در مقاله‌ پنجم، کتاب «سقوط شاه» فريدون هويدا را خانم پريسا نوبهار بررسي و نقد کرده‌است. او با محوربندی مختصات مباحث کتاب، نقاط ضعف آن را از جمله فقدان شناخت دقيق نويسنده نسبت به مسایل مختلف جامعه، دخالت حبّ و بغض‌هاي نويسنده در تحليل مسایل مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي مثل محاکمه و اعدام برادرش امير عباس هويدا را، نقد و بررسی کرده‌است.

در مقاله‌ آخر نيز کتاب «خاطرات شعبان جعفري» که مصاحبه و خاطره‌نگاري هما سرشار با شعبان جعفري است، توسط مهدي حق‌بين نقد شده‌‌است. اين کتاب، حضور و فعاليت‌هاي شخص شعبان جعفري (شعبان بي‌مخ) در جرياناتي مانند کودتاي 28 مرداد و دوره‌ دوم سلطنت محمدرضا پهلوي را بازگو مي‌‌کند که ناقد، تناقض‌ها و جهت‌گيري‌هاي ویژه کتاب را نقد کرده‌‌است. 

کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با شمارگان دو هزار نسخه، 226 صفحه در قطع وزیری و به قیمت 72 هزار ريال منتشر شده‌است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند یا با شماره‌های66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط