سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
عابدینی: سهم صنعت چاپ ایران از بازار منطقه تنها 3 درصد است

بابک عابدینی، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در نشست بررسی مشکلات چاپ هلیو و فلکسو گفت: سهم ایران از بازار منطقه تنها سه درصد است در حالی که باتوجه به بازار مناسب در منطقه، کشورهایی مانند ترکیه بازار را قبضه کرده‌اند، و کشور کوچکی مانند امارات چهار درصد سهم دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست بررسی مشکلات چاپ هلیو و فلکسو با حضور بابک عابدینی، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران و جمعی از چاپخانه‌داران کشور دوشنبه 6 آبان‌ماه در ساختمان اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار شد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با خوش‌آمد گویی به چاپخانه‌داران کشور سخنش را آغاز کرد و گفت: پنج ماه از آخرین نشست چاپ هلیو و فلکسو می‌گذرد و حدود 80 روز است که دولت تدبیر و امید کار خود را آغار کرده است. باتوجه به سیاست‌های تازه در اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران قصد داریم که این نشست‌ها هر ماه به‌صورت مداوم برگزار شود.

عابدینی درباره نرخ محصولات اظهار کرد: کنترل بازار باید دست چاپخانه‌داران باشد چراکه اگر بازار به‌دست کارخانه‌های سفارش‌دهنده بیفتد، دچار آشفتگی می‌شود و هر کس هر قیمتی را که بخواهد اعلام می‌کند. در دنیای امروز چاپخانه‌داران با استفاده از فن‌آوری و خلاقیت قیمت‌ها را کنترل می‌کنند و اگر افراد خلاقیتی دارند باید در اختیار دیگران قرار دهند تا آن‌ها نیز بتوانند از این راهکارها استفاده کنند و خود را از نابودی نجات دهند.

وی با اشاره به اهداف اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان قصد دارد به تدریج به بازار منطقه دست پیدا کند و بتواند از کشورهای خارجی سفارش بگیرد. در خاورمیانه، آسیای شرقی و آفریقا رشد صنعت چاپ بسیار خوب است، درحالی که این رشد در اروپا و آمریکا منفی است، از این رو کشورهای آمریکایی و اروپایی تمایل دارند که بازار این کشورها را دست بگیرند.

عابدینی با اعلام سهم صنعت چاپ ایران در بازار منطقه گفت: ترکیه حدود 44 درصد بازار منطقه را در اختیار دارد و سهم ایران از این بازار تنها سه درصد است، بسیار جالب است که بدانید کشور امارات چهار درصد از منطقه سهم دارد، تمامی این آمار نشان می‌دهد که تا به امروز ضعیف عمل کرده‌ایم. اتحادیه سعی دارد با شرکت در نمایشگاه‌های خارجی سهم ایران را افزایش دهد چراکه چاپخانه‌داران با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند متقاضیان بسیاری را جذب کنند.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ در دنیا بعد از کشور آمریکا، ایران بزرگترین مصرف‌کننده کالاست و ما می‌توانیم بازار هدف خوبی برای کشورهای دیگر باشیم، باتوجه به سیاست‌های تازه دولت در روابط خارجی، اگر روزی در‌های کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز شود، آن روز آن‌ها به آسانی این بازار را از دست نخواهند داد، به همین دلیل باید برای چنین روزهایی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

در ادامه نشست سعید بهنام‌جو، مدیر چاپخانه «سلطان چاپ» به بیان برخی مشکلات پرداخت و گفت: در ایران دو نوع چاپخانه وجود دارد؛ نخست چاپخانه‌هایی که وام گرفته‌اند و انتظار سود ندارند، دسته دوم چاپخانه‌هایی که دنبال سود و کسب و کارند. اگر ما می‌خواهیم در دسته دوم قرار بگیریم باید قیمتی واحد اعلام کنیم تا کسی دچار ضرر نشود.

وی ادامه داد:‌ کار چاپ مانند کار طلاساز‌ها می‌ماند، طلاسازان هم می‌توانند تولید خود را زیاد کنند و بازار را در دست بگیرند اما به شکلی صحیح رقابت می‌کنند و هیچ وقت این‌کار را انجام نمی‌دهند. برای مثال یک طلاساز می‌تواند در روز به‌جای 10 دستبند، 100 عدد تولید کند اما هیچ وقت این کار را نمی‌کند زیرا بازار خراب می‌شود.

این چاپخانه‌دار تهرانی با اشاره به رقابت ناسالم بازار در این حوزه اظهار کرد:‌ متاسفانه شاهد رقابت‌های ناسالمی در بازاریم. امروزه یک ماشین چاپ به طور متوسط 6 میلیارد تومان قیمت دارد، آیا این ماشین به اندازه هزینه‌ای که شده به ما سود می‌دهد؟ متاسفانه قیمت فیلم‌های چاپی بسیار بالاست و در انحصار گروهی خاص قرار دارد، دولت باید واردات را آزاد کند و اجازه دهد این فیلم به اندازه نیاز وارد شود تا بتوانیم این محصول را از انحصار خارج کنیم.

وی ادامه داد: اکنون چاپخانه‌داران با همت و تلاش اتحادیه صادرکنندگان به قیمتی واحد رسیده‌اند اما حدود 20 سال است که اتحادیه چاپخانه‌داران قیمتی واحد برای چاپ فلکسو و هلیو ارایه نکرده است. ما باید باور داشته باشیم که انجام این کار چندان مشکل نیست و با یک بررسی ساده به‌دست می‌آید.

بهنام‌جو در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: اکنون ترکیه بازار عراق، افغانستان و ترکمنستان را در دست گرفته است و اگر ما راهکاری نداشته باشیم، ظرف چند سال آینده بازار ایران نیز تسخیر خواهد کرد.

سپس علی یزدان‌‌دوست، نماینده چاپ نقشینه به بیان برخی مشکلات پرداخت و گفت:‌ بازار دچار رکود شده است و کار در این زمینه کم و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. در چاپ هلیو و فلکسو نرخ مالیاتی را 13 درصد حساب می‌کنند که این هزینه بسیار بالاست، چرا باید این نرخ برای چاپ افست 8 درصد باشد، دلیل این تفاوت چیست؟ 

وی ادامه داد: باید چاپ ایران و توانمندی‌های خود را به دنیا معرفی کنیم چراکه صنعت چاپ ما هیچ چیزی از کشورهایی مانند ترکیه کم ندارد و در چاپ برخی کالاها شاید باکیفیت‌تر باشیم.

در این جلسه بیان شد که چاپخانه‌داران با نرخ سابق کارها را چاپ کنند، این نرخ تا چند روز آینده به چاپخانه‌داران کل کشور اعلام می‌شود، همچنین در این نشست پیشنهاد شد که شرکتی خصوصی برای تامین نیاز مواد اولیه چاپخانه‌های فلکسو و هلیو تشکیل شود. باتوجه به هزینه‌بر بودن این طرح مقرر شد که درباره این طرح در جلسه آینده به طور مفصل بحث شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط