سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
مادربزرگي با کارت عضویت جاویدان

فاطمه باقری که به عنوان پیرترین عضو کتابخانه‌های عمومی استان گلستان معرفی شده به دلیل عضویت 52 ساله در این کتابخانه از پیش از انقلاب تاکنون، کارت عضویت جاودان دارد.-

باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: متولد سال 1306 هستم تحصیلاتم را تا پنجم ابتدایی ادامه داد و اکنون 52 سال است عضو کتابخانه هستم. از پیش از انقلاب اسلامی عضو همین کتابخانه بودم آن زمان برای اعضایی با 30 سال سابقه عضویت، کارت عضویت جاویدان صادر می‌کردند.

وی با بیان این‌که خانه‌دار است و  کتابخانه را به عنوان مکانی برای گذران اوقات فراغت انتخاب کرده است، عنوان کرد: هر ماه در نهایت دو بار به کتابخانه میرفندرسکی مراجعه و کتاب مورد علاقه خود را دریافت می‌کنم. 

کهنسال‌ترین بانوي عضو کتابخانه‌های عمومی استان گلستان در کتابخانه عمومی میرفندرسکی درباره آخرین کتابی که خوانده است، گفت: آخرین کتابی که خواندم «مثنوی معنوی» مولانا بود.

باقری درباره موضوعات کتاب‌های مورد علاقه خود برای انتخاب گفت: عرفان یکی از موضوعات مورد علاقه‌ام در حوزه انتخاب کتاب است و مشوق خاصی برای عضویت در کتابخانه نداشتم و با میل شخصی مراجعه کردم. 

این عضو کهنسال کتابخانه عمومی استان گلستان با بیان این‌که از خواندن کتاب کلیات سعدی بسیار لذت می‌برد، اظهار کرد: کتاب «دگرگونی بزرگ» اثر کارل پولانی در سال 1944 اثر مهم و ماندگاری است که بسیار دوست داشتم آن را بخوانم اما در کتابخانه پیدا نکردم.

باقری درباره امکاناتی که کتابخانه‌های عمومی بهتر است برای سالمندان ایجاد کند، گفت: سفارش کتاب برای سالمندان از طریق تلفن راهکاری است که به دلیل سختی حضور سالمندان می‌تواند موجب استفاده بهتر از منابع کتابخانه‌های عمومی را فراهم ‌کند.

وی درباره عضویت در کتابخانه میرفندرسکی پیش از انقلاب اسلامی و صدور کارت عضویت جاویدان برای اعضای فعال کتابخانه‌ها عنوان کرد: کارت زردرنگی بود به نام کارت عضویت جاویدان که به افرادی با 30 سال سابقه عضویت در کتابخانه تعلق می‌گرفت كه پیش از انقلاب در این کتابخانه برای اعضای فعال صادر می‌شد و بر اساس آن حق عضویت 100 تا 300 تومانی دیگر پرداخت نمی‌شد.

کنهسال‌ترین عضو کتابخانه عمومی استان گلستان با بیان این‌که پیش از انقلاب این کتابخانه در کاخ شاه معدوم قرار داشت، گفت: قسمت پایینی کتابخانه قفسه‌های کتاب بودند و افراد آزادانه به انتخاب اثر مکتوب مورد نظر خود می‌پرداختند.

وی درباره تفاوت محیط و امکانات کتابخانه‌ای پیش از انقلاب اسلامی و اکنون ایجاد شده، عنوان کرد: مهم‌ترین تفاوتی که کتابخانه‌های عمومی پیش و بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است، تغییر و پیشرفت امکانات است که بعد از انقلاب با تجهیزات کامپیوتری و اینترنتی گسترش پیدا کرد.

باقری با بیان این‌که دو فرزند پسر دارد، عنوان کرد: بهترین خاطره‌ای که از رفتن به کتابخانه و عضویت دارم این است كه پسرانم هم کتاب‌‌های مورد علاقه خود را سفارش می‌دادند و آن‌ها را از کتابخانه دریافت می‌کردم در حالی که هیچ‌وقت عضو کتابخانه نشدند.

وی عنوان کرد: کتاب‌های سعدی، مولانا، فردوسی در حوزه ادبیات و آثاری در زمینه ادبیات و خاطره‌نویسی و مذهبی را بسیار با علاقه و اشتیاق مطالعه می‌‌کنم. 

نهم مهرماه (روز تكريم سالمندان) بهانه‌ای شد تا به سراغ کهنسال‌ترین عضو کتابخانه‌های عمومی کشور برویم و در این رهگذر پدربزرگ و مادربزرگی که پیرترین عضو کتابخانه میرفندرسکی بودند و می‌‌توان گفت، کهنسال‌ترین عضو کتابخانه‌های عمومی استان گلستان محسوب می‌شوند، خاطرات جالبی را برای ما مطرح کردند. نخستین گپ با یک پدربزرگ 92 ساله بود که بدون واسطه اما به سختی انجام شد و دومین مورد مادربزرگی بود که به دلیل کهولت سن از طریق یکی از مسوولان کتابخانه و اطلاعات تکمیلی آن از طریق یکی از پسرانش، به دست آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط