شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
نوشتن زندگینامه رضازاده کار هر کسی نیست

رضا پورعالی، روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی فدارسیون وزنه برداری، معتقد است نگارش خاطرات و زندگینامه حسین رضازاده، رییس این فدراسیون و رکورددار سابق دسته فوق سنگین جهان، کار دشواری است و باید توسط شخصی انجام شود که اطلاعات کافی درباره ورزش وزنه‌‌برداری داشته باشد.-

پورعالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد:‌ مدتی است تدوین کتابی با موضوع تاریخچه ورزش وزنه‌برداری در جهان و چگونگی ورود این ورزش به کشورمان را آغاز کرده‌ام و به احتمال فراوان این کتاب تا مهرماه سال جاری‌ از سوی فدارسیون وزنه‌برداری روانه بازار نشر خواهد شد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های اخیر کتابی‌ فاخر در حوزه وزنه‌‌ برداری منتشر نشده است، افزود: کمیته آموزش و تحقیقات فدارسیون وزنه‌‌برداری همه تمرکزش را روی استعدادیابی گذاشته است و فرصت چندانی برای پیگیری انتشار کتاب‌های آموزشی ندارد. از آن‌جایی که با خلاء آثار مکتوب در حوزه این ورزش مواجهیم، برای انتشار تاریخچه کشتی، انگیزه دوچندانی پیدا کرده‌ام.

مدیر روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به سوابقش در گروه‌ وزرشی رسانه‌ها،‌ اضافه کرد: به عنوان یک خبرنگار می‌توانم وقایع مهم وزنه‌برداری را از 120 سال پیش رصد کنم و آن‌ها را به صورت کتاب درآورم. تاریخچه وزنه‌برداری قرار بود سال گذشته منتشر شود اما متقاعد شدیم تا حوادث پس از المپیک لندن را هم به این کتاب ضمیمه کنیم و به همین دلیل انتشار «120 سال وزنه‌ برداری» طولانی شد.

پورعالی تاریخ نخستین مسابقات جهانی وزنه‌برداری به شکل نوین را سال 1896 میلادی دانست و توضیح داد: این ورزش برای نخستین بار در مسابقات المپیک 1904 تقریباً به شکل امروزی برگزار شد. در کتاب تاریخچه وزنه‌برداری به اولین‌ها و بیشترین‌ها در این ورزش توجه زیادی شده است. هنوز هم منتظر رکوردهای جدیدی‌ام که در صورت به ثبت رسیدن در این کتاب منتشر خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا تاکنون کتابی درباره زندگی حسین رضازازاده قهرمان نامدار کشورمان به رشته تحریر در نیامده است؟»‌ گفت: نوشته زندگینامه این قهرمان بزرگ، کار ساد‌ه‌ای نیست. برای نوشتن زندگینامه چهره‌‌های مطرح ورزشی، در وهله نخست باید اعتمادشان را جلب کرد و اگر نویسنده برای آن چهره‌ ورزشی غریبه باشد،‌ طبیعی است که ورزشکار استقبال چندانی از وی نکند.

پورعالی ادامه داد: تاکنون چند نفر برای نوشتن زندگینامه رضا زاده اعلام آمادگی کرده‌اند که متاسفانه کوچکترین اطلاعی از ورزش وزنه‌برداری نداشته‌اند. علاوه بر این،‌ من معتقدم کسی که می‌خواهد زندگینامه رییس فدارسیون وزنه‌‌برداری ایران را بنویسد، باید از سال‌ 1995 یعنی از دوران نوجوانی رضازاده با زندگی وی آشنا باشد. هنوز فردی با این خصوصیات برای نوشتن زندگینامه رکورددار سابق دسته فوق سنگین وزنه‌ برداری جهان اعلام ‌آمادگی نکرده است.

مدیر روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به این‌که خودش هم برای نگارش خاطرات رضازاده جوان است و تجربه زیادی ندارد، اضافه کرد: زمینه نوشتن زندگینامه رضازاده توسط من فراهم است اما احساس می‌کنم برای این کار احتیاج به تجربیات بیشتری دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط