سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
توجه به تولید علم و مراکز علمی لازم است

مدرس و محقق حوزه علمیه قم گفت: کتاب‌های حوزوی اغلب به شیوه پژوهشی نوشته می‌شوند و ارتباط تنگاتنگی با تولید علم دارند. انتظار داریم رییس جمهوری جدید به مسائل زیربنایی مرتبط با تولید علم،‌ مراکز علمی و نشریات علمی ـ پژهشی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا کتاب آینه تحولات دانش در اجتماع است._

حجت‌الاسلام مهدی حقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه کتاب، نشریات، نشست‌ها و دروس خارج از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، مدیران و مسوولان ارشد جامعه در افت و خیزهای سیاسی و تحولات آن باید به مقوله تولید علم در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: تغییر و تحولات اجتماعی و مسائل اقتصادی نباید بر محیط‌های علمی که خواستگاه‌های علمی‌اند، تاثیر بگذارند و آسیب بزنند. البته تاکنون مسوولان با تمهیداتی نظیر یارانه‌های کاغذ کوشیده‌اند محیط‌های علمی را حمایت کنند. غفلت از این موضع آسیب را به همراه دارد و جبران هر آسیب بسیار دشوار است. ضمن این‌که از دست دادن سرمایه‌های ملی را هم به دنبال خواهد داشت.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب سال حوزه علمیه قم درباره راهکارهای پیشرفت در حوزه کتاب، محتوای دینی و تولیدات پژوهشی عنوان کرد: حمایت رییس جمهوری از جامعه علمی و پژوهشی از دو جنبه ارزش مالی و ارزش جایگاهی باید صورت گیرد. به این معنا که باید کوشید تا مراکز تولید علم، اندیشه، فکر و ایده گسترش یابند و به نیروهای انسانی پایدار توجه جدی شود.

وی افزود: همچنین به حمایت از تولید علم بها داده شود و برای آن ارزش قائل شویم تا اندیشه صاحبان علم و نخبگان به دلیل مدیریت نادرست از بین نروند. توجه به بهره‌برداری شایسته و صحیح از دانش و دانشمندان و مدیریت علم اگر اهمیتی بیشتر از بخش حمایت‌ مالی نداشته باشد، کمتر از آن هم ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط